Nekromanti Svenska rollspel med hög pastellfaktor?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I tråden där folk gav första intryck om Symbaroum så var det någon som tyckte det var skönt att det var fritt från pastell och glam. Det påminde mig om att jag ju faktiskt är ganska förtjust i pastell ibland, typ i Blue Rose till exempel. Har vi några svenska spel (nya som gamla) som registrerar högt på pastellskalan?

Lite Pui-Mun Law för ökad pastellfaktor på inlägget:

Krille

Super Moderator
Mitt gamla rollspel Aki borde väl hamna hyfsat högt på pastellskalan.

Annars är det ont om pastell och glam i rollspel över huvud taget. Det är bra mycket mer vanligt med gråskalor och grimdark.

Arfert

Facit
eftersom det är tänkt att man ska skriva sin egen kampanj till Fantasy! så skulle det kunna funka. Men nåt officiellt material med pasteller är inte planerat för tillfället.

DeBracy

Ser ju ut som att det finns en nisch kvar i den svenska fantasyspelsmarknaden alltså. Bara att snatta några målningar från prerafaeliter eller jugend-målare och bli rik!

DeBracy

Axelsson;n38842 said:
Allt med illustrationer av Ackegård är väl pastell.
Det tycker jag är att ta i, men Ackegård kan helt klart göra pastell (jag tänker på alverna från Monster-boxen) och har väl generellt mer glam än de flesta andra svenska rollspelsillustratörer.

Rhodryn

Hero
Jag tyckte alltid Mutant Chronicles, specielt 2nd ed, är rätt färgstarkt på sina färgsidor. Vet inte om det är "pastel" precis... men om inte så är der rätt nära. XD

Dock så tyckte jag inte det var något dåligt med det.

DeBracy

Pastellfärger brukar ju normalt sett avse ganska urblekta "snälla" färger. De blir väl bara färgstarka jämfört med senaste 10-15 årens kärlek för gråbrunt mörkmurr (jämför nya Clash of the Titans med originalet till exempel).

Mer typiska pastellfärger illustreras förtjänstfullt av denna produktbild på plastblommor:
Rhodryn said:
Hmm... ok... Genom mina år så har jag alltid tänkt att "pastell" är när det är 1: en väldigt specifik typ av färg i en specifik typ av material och/eller 2: att det är nästan alltid extremt färgstarkt.... med väldigt skarpa primära färger, och eller 3: att det ser plastigt ut. Tycker till exempel att WoW ser väldigt "pastell och plastigt" ut...

Men tydligen har jag alltid haft fel om ordet pastell. Så... ja... XD
DeBracy said:
Äh, det är ju beskrivande, klart det kommer användas på olika sätt av olika människor. I ursprungscitatet som nämnde "pastell och glam" kan jag mycket väl tänka mig att det är grejer i stil med World of Warcraft och en del glassiga amerikanska rollspel som avses.

Attachments

Axelsson

Warrior
Äventyr är ju färgglatt också och illustrationerna till Parallell Worlds också.

Om man tittar på regler och settingen då, vad kännetecknar då ett pastelligt rollspel?

Krille

Super Moderator
Axelsson;n39083 said:
Om man tittar på regler och settingen då, vad kännetecknar då ett pastelligt rollspel?
För min del är strid oviktigt i ett pastelligt rollspel. Sker strid över huvud taget så är det av den romantiska typen: klinga mot klinga utan lerbrottning och utan bazooka-krafter, med Bonattis försvar mot Capo Ferro och där replikväxlandet är lika vasst och snabbt som klingorna.

En hel del kruts läggs på personligheter, så att den får uttryck även gelémässigt.

En mycket viktig del av ett pastelligt rollspel är art direction, som tar sig ett mer estetiskt och feminint uttryck, utan jättetuttar och jätteaxelskydd med jättespikar. Dödskallar kan förekomma på skurkens värjkäpp och adelsvapen, men inte på hans hjälm eller axelskydd (för sånt ociviliserat bjäfs har han inte).

Enligt mig i alla fall.

Så enligt min ganska snäva definition, vad skulle kunna vara pastelliga rollspel?

Exempelvis:
  • King Arthur Pendragon. Okej, den har hjälmar och rustningar med axelskydd, men resten är pastelligt. Eller möjligen gobelängigt.
  • Golden Sky Stories. Miyazaki-pastell.
  • Blue Rose. Den har jag ingen erfarenhet av, men det brukar ju nämnas i de här sammanhangen
Gränspuckar:
  • Maid RPG – för flamsigt och way out there.
  • Space: 1889 – mer steampunk och matiné än pastell, men i gränslandet.
  • Castle Falkenstein – samma sak här, mer steampunk och matiné än pastell, men i gränslandet.
Definitivt inte pastell:
  • World of Warcraft. Inte en sekund, inte med de tuttarna och axelskydden.
  • Supergänget. Fyrfärg, inte pastell.
  • Eon. Lera och gyttja och blött ylle.