Nekromanti Svenska rollspelsfansin?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Finns det några som är aktiva? Fanzines har ju fått ett otroligt uppsving internationellt, men hur ser det ut på den svenska scenen?

Jag driver ju GrottZine, som fokuserar på old school. Och man skulle nog kunna kalla Nor Bannog-häftena för fansin, om än med lite mindre regelbunden utgivning.

Känner ni till några fler? Skulle ni vilja ha några fler? Vad skulle ni vilja att det gjordes fansin om i Sverige?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Så här nästan ett dygn efter diskusdionens skapande har alltså ett halvspecifikt hejarop tillkommit. Ska man tolka det som att den svenska fansinscenen är död utan hopp eller vilja att återupplivas? :)

Mutanten

Hero
Finns inte alla fanzines på nätet nuförtiden under beteckningen rollspelsbloggar?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ja och nej. Bloggar har i mångt och mycket tagit över fansinens roll, men de senaste åren har fansin i pdf och/eller tryckt form fått ett uppsving. Kanske framförallt inom OSR.

Själv tycker jag inte att fansinet har spelat ut sin roll som medium. Med GrottZine gör jag något jag skulle ha otroligt svårt att lyckas med på en blogg: samla varierat innehåll från olika personer och ge ut regelbundet. Med en blogg är det svårare att säga till någon att man har en deadline, vilket paradoxalt nog gör att mycket material inte blir färdigt.

Det finns en charm i de där små häftena också. Jag gillar till exempel hur Nor Bannog-häftena samlar det bästa från bloggen och jag bläddrar gärna i dem.

Jag tror på fullaste allvar att det skulle finnas en hel bunt villiga läsare för ett Eon-fansin eller M:0-fansin, till exempel. Kanske fler läsare som skulle vara intresserade av det än att försöka hålla reda på och följa ett gäng bloggar om spelen? Folk har ju fortfarande inte lärt sig hur RSS funkar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har en känsla av att det korta avståndet mellan konsument och producent (inte minst i Sverige) är en sak som bidrar till att hålla fanzinen borta (men kanske inte till att de försvann). Den som är så pass driven att den orkar skriva en massa till ett spel kan nästan lika gärna vara skribent officiellt eller semi-officiellt istället. Jag tänker på sånt som ettbladsscenarion, artiklar till Fenix och så vidare.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
DeBracy;n74203 said:
Jag har en känsla av att det korta avståndet mellan konsument och producent (inte minst i Sverige) är en sak som bidrar till att hålla fanzinen borta (men kanske inte till att de försvann). Den som är så pass driven att den orkar skriva en massa till ett spel kan nästan lika gärna vara skribent officiellt eller semi-officiellt istället. Jag tänker på sånt som ettbladsscenarion, artiklar till Fenix och så vidare.
This.

Jag tror Debbie sätter fingret på det.