Nekromanti Svenska Witch Craft sidor... Finns dem?

Gabriel_UBBT

Warrior
Ja, det är alltså frågan... Är det någon som känner till några svenska sidor om spelet eller några bra engelska... Dem jag hittat är rätt dåliga... Spelet är skitbra tycker jag iallafall... Ifall någon funderar på att köpa det!!! /images/icons/witch.gif

Rickard

Urverk speldesign
Jag spelar visserligen inte witchcraft...

...men en kompis har köpt det och läst 40 sidor (om ens så mkt) på 2 år(!)
Nåväl. Intrycket jag fått av det är att det är (kortfattat) som Vampire fast m häxor istället för vampyrer.

Se http://www.edenstudios.net/witchcraft/world.html för info. om världen.

/[color:448800]Han</font color=448800> som fyller 1 år (på forumet)

Ridijeck

Warrior
Om WitchCraft

Jag äger spelet och har rent av spelat det en aning. Omdömet har varit positivt.

WitchCraft tar en hel del inspiration från World of Darkness, det stämmer. Spelet utspelar sig i vår tid och fokuserar på "the Gifted", människor med förmågan att varsebli det övernaturliga. Bland dem påträffas inte bara traditionella häxor utan även ritualmagiker, medier, folk med psi-förmågor och troende som kan utföra mirakel. (Samt ännu fler om man har någon av de två expansionsböcker som släppts.)

Ett viktigt tema i spelet är att övernaturligheter håller på att bli allt vanligare, och rollpersonerna lär konfronteras med vampyrer, zombier, varulvar, spöken, demoner och Ctulhus kusiner. (Och en icke-övernaturlig världskonspiration som spelmakarna slängt in för variation.) I motsats till White Wolfs rollspel är grundtonen i WitchCraft dock optimistisk - visst, världen är mörk och monster festar på oskyldiga människor, men din rollperson kan faktiskt försöka göra något åt det.

Med undantag för ett par klumpiga regler (icke-Gifted rollpersoner blir alldeles för obalanserade) och att den övernaturliga världen inte är alldeles orginell är WitchCraft ett riktigt bra spel. Det är dock så litet att jag har svårt att tro att det finns någon svenskspråkig sida till spelet - jag kan knappt hitta några engelskspråkiga.

Vilket är synd, för spelet är riktigt bra.

Ridijeck
Stolt ägare till WitchCraft

Gabriel_UBBT

Warrior
Re: Om WitchCraft

Jag gillar inte WoD värld och spel särskilt mycket men jag är oerhört imponerad av witchcraft, både systemet och världen... Novellerna som inleder varje kapitel skapar verkligen rätt stämning....

Jag rekomenderar alla, som vill testa att spela ett spel där man kan använda magi i vår värld, att köpa det här spelet....

Suveränt!

Angående balansen till icke gifted så kan du ju alltid använda Optional Character creation rules... Eller nåt sånt som finns i boken sen kan du ju modifiera poängen hur du vill.... ! Förövrigt så är det på grund av att man ska kunna spela en mundane tillsammans med Gifted utan att fungera som kanonmat... Vanliga mundanes (ej rollpersoner... ) ska inte skapas med dem reglerna står det ju faktiskt... Fast jag håller med dig... de blir nå grymt starka på attributes och skills....

Sen vill jag rekomendera spelet till alla som gillar free form och storytelling då spelet har bra regler till sådant spelande...

Eskil

Warrior

Man kan alltså rocka loss som någon slags psykfall (måste man ha övernaturliga förmågor?) och börja karva demoner med motorsåg?

Missförstå inte, jag är inte någon hack´n slash älskare som dödar stämningen i varje seriöst spel jag råkar på. Men en galen person som ger sig ut och dödar demoner för något de gjort emot honom är väl rätt festligt.

Speciellt om han har en motorsåg...

Gabriel_UBBT

Warrior
Ja visst! men...

Demoner är rätt hårda typer jämfört med dig så det är nog lämpligare att slå ihjäl onda magiker eller så... Men lite senare kanske när du har spelat upp gubben.... Däremot så tycker jag att det här spelet lämpar sig väldigt väl för att göra en sådan karaktär med djup.... Inte bara en stereotyp kliche` person... (Förstod ni det där?)

Har du mer frågor är det bara att säga till... !

Rickard

Urverk speldesign

Hmmm.. Intressant. Men vad är det för stämning/handling som äventyren ger? I mina ögon (efter läst din beskrivning) ser Witchcraft numera ut som "Buffy - the vampire slayer".

/[color:448800]Han</font color=448800> som dock inte har nåt emot att spela en karismatiskt ung kvinna (el. att liksom rita dem)

jbergman

Veteran
Re: Ja visst! men...

Demoner är rätt hårda typer jämfört med dig så det är nog lämpligare att slå ihjäl onda magiker eller så... Men lite senare kanske när du har spelat upp gubben....

Nja, vi skall inte glömma att det finns ett flertal "varelser" som faktiskt inte tar någon skada alls av fysiska vapen, alternativt att de helar upp sig hur fort som helst.

Dessutom tror jag inte det är någon god idé att satsa på en "mundane" i hopp om att den skall bli så himlans mycket bättre. De som verkligen tjänar på erfarenhet och förbättring är magikerna. Om en "gifted" och en "mundane" får lika många erfarenhetspoäng så kommer magikern att utklassa den magilöse ganska snabbt.

/Jakob

Ridijeck

Warrior

I mina ögon (efter läst din beskrivning) ser Witchcraft numera ut som "Buffy - the vampire slayer".

Hmm... Visst har WitchCraft en hel del likheter med Buffy, men vampyrdråparen har en god portion putslustighet och självironi som rollspelet saknar. Om man ska jämföra med TV-serier så kommer nog "The Others" närmare, om man denna serie mest fokuserar på andevarelser.

För några veckor senare hittade jag en webserie vid namn Clan of the Cats, som faktiskt fångar stämningen i rollspelet gansa bra. Den har ju för övrigt också en ung kvinna i huvudrollen...

Ridijeck
som egentligen spenderar för mycket tid på TV och webserier

Gabriel_UBBT

Warrior
Jaja!

Vad jag tänkte på var det faktum att demoner är riktigt läskiga... Onda magiker... Jag menade Dark Covenants.. Då dessa ofta inte innehåller särskilt många med verklig magisk kraft plus det faktum att skjutvapen i witchcraft världen är ruskigt realistiska...

De kan ju ha shielding och då blir det jobbigt men det har ju inte alla... Men visst du har rätt helst ska han nog hoppa på vanliga svenssons med sin motorsåg och helt enkelt spela en onding... Det är ju alltid kul...

Jag antar att du syftar på "The relentless Dead" och nej, det vore ingen bra ide` att hoppa på dem nej!

Och ja... Magiker är bättre, blir bättre kommer alltid vara bättre... Om de inte får en kula i huvudet då de dör lika mycket som en mundane...

Har du nåt material till witchcraft som du har skrivit så får du gärna skicka det till mig.../images/icons/laugh.gif

Eskil

Warrior
Re: Men vaddå!

Oman nu spelar en "mundane" så får man väl se till att man har grejorna att ta ner även riktigt läskiga saker. Vad är det för fel med en person som blivit galen av fruktansvärda händelser tidigare i sitt liv och nu är ute efter att hämnas på de varelser som är upphov till dem. Förresten är det inget som hindrar honom/henne att alliera sig med en magiker.