Om WitchCraft
Jag äger spelet och har rent av spelat det en aning. Omdömet har varit positivt.
WitchCraft tar en hel del inspiration från World of Darkness, det stämmer. Spelet utspelar sig i vår tid och fokuserar på "the Gifted", människor med förmågan att varsebli det övernaturliga. Bland dem påträffas inte bara traditionella häxor utan även ritualmagiker, medier, folk med psi-förmågor och troende som kan utföra mirakel. (Samt ännu fler om man har någon av de två expansionsböcker som släppts.)
Ett viktigt tema i spelet är att övernaturligheter håller på att bli allt vanligare, och rollpersonerna lär konfronteras med vampyrer, zombier, varulvar, spöken, demoner och Ctulhus kusiner. (Och en icke-övernaturlig världskonspiration som spelmakarna slängt in för variation.) I motsats till White Wolfs rollspel är grundtonen i WitchCraft dock optimistisk - visst, världen är mörk och monster festar på oskyldiga människor, men din rollperson kan faktiskt försöka göra något åt det.
Med undantag för ett par klumpiga regler (icke-Gifted rollpersoner blir alldeles för obalanserade) och att den övernaturliga världen inte är alldeles orginell är WitchCraft ett riktigt bra spel. Det är dock så litet att jag har svårt att tro att det finns någon svenskspråkig sida till spelet - jag kan knappt hitta några engelskspråkiga.
Vilket är synd, för spelet är riktigt bra.
Ridijeck
Stolt ägare till WitchCraft