Nekromanti svenskt play-by-post rollspel?

subcodes

Veteran
Finns det några som är intresserade av att spela ett play-by-post rollspel där temat kommer vara aktivism & "rädda världen"?

För er som inte vet vad jag talar om: Play-by-post rollspel spelas i t.ex. ett forum, ungefär som det här inne. Ett äventyr inleds med en inledning, och sedan rullar sagan på. De som vill och känner att de kan bidra kommer posta en fortsättning på föregående post, och så fortsätter det. Egentligen skulle man kunna likna de vid en interaktiv saga eller bok.

Det kommer inte behövas invecklade regler, tärningskast eller annat som många kanske förknippar med vanliga rollspel (men vill man kan man ju köra det i sin ensamhet, ingen som hindrar en). Världen där allt sker är vår egen, och vi känner redan till vad vi kan och inte kan göra, således kommer det aldrig postas ett inlägg där det står "Kalle fick vingar och flög raskit iväg från pälsfarmen med tusen minkar på ryggen". Det enda som behövs är nätet och din förmåga att hitta på och skriva.

Vore kul om vi åtminstone var tio intresserade, kunde i så fall fälla upp ett forum och börja mekka med det. Det räcker om du kan avsätta typ 1-2h i veckan åt det, är man ett gäng så kommer det rulla på.

Har du frågor eller funderingar så kan du maila mig på eyerouge@eyerouge.com ...detsamma gäller om du är intresserad av att delta.

Lindenius

Swashbuckler
Liten vimpel

Tänke bara flagga lite för att detta har försökts här på forumet , tyvärr med halvsvalt mottagande. :gremfrown:

I övrigt, och det här är helt mina egna preferenser, är jag osäker på huruvida folk tycker det är kul att skriva socialrealism (d v s en värld utan några som helst "fantastiska" inslag)

//erik. fantastisk som i magi, övernaturligheter, kraften, knasiga uppfinningar, superhjältar, ninja-action etc

Sodivra

Champion
Re: Liten vimpel

Tänke bara flagga lite för att detta har försökts här på forumet , tyvärr med halvsvalt mottagande.
Tramsprat! Det där är ju bara en av fyra samberättartrådar, och som man kan se så är varannan het och varannan sval: 1, 2, 3, 4. Nästa tråd kommer alltså automatiskt att bli het. Annars så får jag väl läsa om Faëpolistråden.

Ichabod_UBBT

Warrior
Njea, play-by-post har aldrig varit min grej riktigt (jar orkar inte vänta flera timmar eller dagar på att historian ska fortsätta, jag är för ivrig :gremlaugh: ). Däremot spelar jag mer än gjärna på nätet. Jag föredrar chatspel, som i princip är samma sak som play-by-post men det går lite snabbare att få svar, med nackdelen att det såklart tar lite längre tid framför skärmen.

Se min post ovan annars.

subcodes

Veteran
[ Projektet lever nu på www.subversiva.org ..och du behövs ; ) ]

Alla som vill vara med och skriva en gemensam novell med inriktning på aktivism och som utspelarsig 20-30 år in i framtiden är välkomna tilll http://www.subversiva.org

-- Vad är subversiva för något?

Subversiva är en berättelse som användarna utvecklar tillsamman genom att skriva. Man skulle kunna likna det vid en interaktiv historia, där du kan vara med och bestämma vad som ska hända i nästa scen.

-- Hur ser världen ut?

Subversiva är en berättelse som vi skapar tillsammans och som vem som helst kan skriva fortsättningen på. Det är en interaktiv historia med fokus på ett rädda-världen-tema. Saker som t.ex. djurrätt, feminism, globaliserings- och miljöfrågor kommer vara återkommande ämnen eftersom en del av människorna i världen är politiskt aktiva, i eller utanför systemen. Eftersom dessa människor och världen runt om dem även innefattar medelsvenssons och allehanda annat folk finns det också utrymme för en mängd förvecklingar. Det är i princip enbart kreativiteten som sätter gränserna.

/världen
Vi befinner oss på jorden, 20-30 år in i framtiden. Världen är nästan enad under kapitalismens och globaliseringens flagg. Det finns t.ex. bara en valuta och ett officiellt medborgskap. Storföretagen styr världen via politikerna. Demokratin målas upp som synonym med kapitalet, och de har all makt.

För bara några år sedan förbjöds alla typer av gräsrotsaktivism med förevändningen att det är statsfienrlig terrorism. Staten iscensatte dåd som de uppgav att militanta grupperingar tog på sig och skapade hotet för att kunna kontrollera allmänheten. Aktivisterna sades hota demokratin, folket och den ordning som råder.

Demonstrationer beviljas sällan, det snurrar kameror på de flesta offentliga platser, springer omkring spioner på gator och torg och det finns gott om polis och militär utstationerade lite varstans. Tekniken används efter bästa förmåga till att registrera allt och alla, och ett DNA register över samtliga medborgare finns upprättat.

Folket har genom flera års ständig och lyckad propaganda blivit inbillade att detta ligger i deras intressen och att hoten som staten påtalar är reella. Ord som feminist, djurrättare, vänster, anarkist eller miljövän associeras med kriminalitet och det är givetvis olagligt att ägna sig åt sådan verksamhet.

I och med kapitalets har patriarkatet även befäst status quo och kväst alla feministiska tankar. Kvinnor som t.ex. öppet talar om patriarkatet skickas till sk. dårhus, allt beroende på vems fruar de råkar vara. Att skydda djur eller miljö är det självfallet inget tal om: Kapitalet har gett sig rätten till att styra allt.

Lyckligtvis har det bildats olika underjordiska motståndsrörelser, och några av dem består av feminister, miljövänner, anarkister, vänsterfolk och djurrättare. Dessa börjar organisera sig allt mer, och det är här du och din fantasi kommer in i bilden.