Först skulle jag plocka upp en massa allmän B-fakta, från Wikipedia och liknande. I det fallet skulle jag liksom plocka upp det generella läget Europa över, för den period under vilken jag vill spela. Därefter skulle jag läsa in mig på Sverige.
Det finns säkerligen många böcker om Sveriges historia, så det är väl bara att rikta in sig på det som passar perioden och regionen. Mälardalen är trots allt kanske den plats i Mellan-Sverige som skildrats duktigast? Jag vet inte, men trots allt finns ju arvet från Birka, Ansgars resa och anteckningar av denne som en god start för vad som var och utvecklades på platsen. Kanske passar en bok som Svitjods undergång och Sveriges födelse rätt så bra om jag vill förlägga spelet under 1200-talet.
Nå, jag tycker dock att det är kulturella strömningar före rent historiska händelser som gör en autentisk kuliss. Småsaker och igenkänningsmoment är vad som för mig bygger det autentiska. Den övergripande känslan kan vem som helst läsa sig till på ett par sidor på nätet. Kulturen är för mig den pusselbiten passar att trycka in bland skräckmyter och dylika. Därför skulle jag försöka samla upp religiösa strömningar, myter, organisationer, kulter, gillen - kulturella och sociala grupperingar och deras motsättningar. För att göra sig hemmastad kring tidens kulturarv bör man skapa sig en uppfattning kring till exempel litteraturen. Litteratur - text i alla tänkbara kommunikativa former - är trots allt A och O i vår historieskrivning. Litteraturens historia i Sverige är en bok som inte bara ger en överskådlig litterärt baserad historisk syn på Sverige utan rent generellt ger en historisk syn på Sverige. Det är lika mycket historia som litteraturhistoria i sådana böcker, och inte minst får man automatiskt med sig kunskaper om mytologi och religion när man läser om just litteraturhistoria.
Tja, det är väl den research jag skulle göra om jag nu skulle vara så seriös att jag ens gjorde en research mer än att googla ett par, tre gånger. Jag menar, man behöver ju bara vara autentisk, inte realistisk.
Edit: Fast fakta kan bli torrt, och därför vill jag luta mig lite mot det här med stämningsbyggande, som jag bland annat själv återupptäckt lite bättre i och med diskussioner med Seter och andra. Att ha rätt magkänsla är the thing, så att leta fram kartor, bilder, musikstycken, kanske props och föremål och svarar för den här tonen och känslan man har för det man vill återge är nog kanske bättre än all annan fakta...