Nekromanti Sverige-USA

Riddaren

Swashbuckler
Hejsan svejsan, när jag ändå håller på att skriva historia 1500-1900 för ett eget rollspel (som också förhoppningsvis blir klart) så tänkte jag...tja, varför inte...Kan ju skriva mer omfattande och mer ingående under perioden 1850-1900 och anpassa det till Western när jag ändå håller på ;-) Eller???

Men då min kunskap är lite begränsad när det gäller USA och platser där, så skulle jag gärna ha lite hjälp av någon att få ihop lite uppgifter, och i läget just nu skulle det vara kul med Bishop Hills, Henry County, Illinois grundat 1846 av svenskar främst från Uppland, kanske en karta från 1870-1880-tal som kan göras? Annars även lite speciell info om speciellt staten Minnesota.

Självklart har Bishop Hill fått sitt namn av orten Biskopskulla i Uppland ;-)...Den mest kände personen av dessa emmigranter som grundade Bishop Hill var den självlärde predikanten Erik Jansson från just Biskopskulla, som dock blev mördad redan 1850.

Riddaren - som undrar om någon ort Tystberg (Silent Hill/Silent Mountain) finns i USA

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Ackerfors

Alas, your rapids!
1-0

Silent Hill är väl ett TV-spel också? Jaja, det finns ju en ort som heter Lindstrom, om den grundades/fanns då vet jag inte men om det är aktuellt borde du ta reda på lite småsaker om staden.

Lycka till!

Martin Ackerfors - Ohlsson
0===|:::::::::::::::::>

Riddaren

Swashbuckler
Svenska ortnamn

Tja vad sägs om följande städer i USA t.ex:

Ronneby
Kalmar
Falun
Stockholm (som exempelvis finns i minst 10 amerikanska delstater)
Tegner
Svea
Jenny Lind
Smolan

Riddaren

Dale Carnegie

Ackerfors

Alas, your rapids!
1-0 riddaren

Tufft! Finns verkligen alla dessa orter i USA...
Tuffast vore faktiskt om Örebro fanns.

Erkki

Veteran
Det finns ju en bok av Alf Åberg som beskriver svenskar som stred under amerikanska inbördeskriget. Nu kommer jag givetvis inte ihåg vad den heter... någonting med "svenskar under stjärnbaneret" eller ditåt. Man kan ju alltid kolla i Libris. Där kanske det finns lite om svenska ortnamn. Frågan är om det finns någon grundforskning på det området...

Ha det,
E.

Riddaren

Swashbuckler
"Det finns ju en bok av Alf Åberg som beskriver svenskar som stred under amerikanska inbördeskriget. Nu kommer jag givetvis inte ihåg vad den heter... någonting med "svenskar under stjärnbaneret" eller ditåt. Man kan ju alltid kolla i Libris. Där kanske det finns lite om svenska ortnamn. Frågan är om det finns någon grundforskning på det området"

Forskning finns, finns exempelvis en bok som beskriver tre av de mest kända emmigranterna, och speciellt just predikanten Jansson, den är från 1971... Men gäller att få tid att ta sig till KB t.ex.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Re: 1-0 riddaren

Vad sägs om denna adress t.ex.

Great River Bed & Breakfast
General Delivery
Stockholm, Wisconsin 54769
(715) 442-5656
(800) 657-4756
Leland & Lydia Krebs, Innkeepers

Källa: http://www.bbonline.com/wi/greatriver/

Riddaren - tänk att säga, jag bodde på min semester i USA i Stockholm ;-)))

Dale Carnegie

Ackerfors

Alas, your rapids!
2-0 riddaren

Den här adressen är inte heller så dum...

Martin Ohlsson
Gjutarvägen 93
618 30 Kolmården
/images/icons/wink.gif

Edgar

Warrior
Re: Svenska ortnamn

Ta bara valfri vägkarta över usa så skall du få se ngt roligt. När jag var i usa -94 åkte jag bil till Cape Cod från "det stora äpplet" och roda mig med att titta i en sådan. Många svenska ortnamn blev det. Det roligaste var att stället vi bodde på hette "Kalmar". Höll på att dö av skratt.

//Edgar - som funderar på att göra en western/chulhu kampanj.

Riddaren

Swashbuckler
Re: Svenska ortnamn

Jepp, och om du läste mitt inlägg stod faktiskt Kalmar med som ett av exemplen...

Detta är speciellt vanligt i Minnesota, men finns i ett antal flera delstater.

Riddaren

Dale Carnegie

Rosen

Myrmidon
Re: 1-0

<I>Silent Hill är väl ett TV-spel också?</I>

Jo, fast inte ett Westernspel...
Jag lirade det en gång med ett par tjejkompisar en mörk och stormig kväll. Fasen vad de skrek. (-:

--
Åke

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: 1-0

"Jag lirade det en gång med ett par tjejkompisar en mörk och stormig kväll. Fasen vad de skrek. (-:"

Hehe, lyckost...

Erkki

Veteran
Vad jag syftar på med grundforskning är om det finns en sammanställning av svenska ortnamn i U.S.A.

Det bör vara ett mastodontverk som jag är tveksam till att någon kan ha haft resurser till att genomdriva.