Sveriges bästa scenarioskribenter?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Vilka är egentligen Sveriges främsta scenarioskribenter (och varför) ?
Erik Granström (bl.a. Konfluxsviten, Korpens Klagan, Tricilve - Lojalisternas tid)
Mattias Johnsson Haake (bl.a. Undergångens Arvtagare, Törnetronen)
Michael Petersén (bl.a. Nekropolis, Den svarta Madonnan, Uppdrag i Mos Mosel)
Gunilla Jonsson (bl.a. Uppdrag i Mos Mosel, Den Svarta Madonnan)
Anders Björkelid (bl.a. Upsalasviten)

Fyll på!!

Cybot

Mest spelbar
Enligt God45 (om vi ska tro hans recensioner här på forumet) så:
Tomas Arfert (Så många scenarion!) och Robert Jonsson (Fångar i Djupet, Den femte kolonnen, Kräftfeber osv),

Mest kontroversielle: Jonas Larsson (Cube of Filth, Mad Science vs You, Fem Bortslängda själar). Några av God45s mer enthusiastiska recensioner...och några av de han har hatat hårt på.

dancodan

Swordsman
Min egen erfarenhet talar för Gunilla Jonsson och då med fokus på arbetet som resulterade i Den svarta madonnan.

Bifur

Veteran
Jag själv! Eller, nej kanske inte det... och så måste kanske komma upp i viss volym också :)

Inte mycket att tillägga till Henkes lista tror jag annars. Några hedersomnämnanden:
- Jonas Lindbom, en av få som försökte bygga värld av Ereb Altor, skapare av Oktagonen om jag inte minns fel. Jag också för mig att äventyren i sig huvudsakligen var gedigna.
- Peter Wennerholm som skrev Arvet till Sinkadus. Osäker på om han någonsin producerade mer och Arvet har en hel del brister men i sin ansats kring dokumenttolkning är det nyskapande. (Möjligen är jag lite jävig här...)

Mogger

Hipsteranka
Nils Hintze kanske? Tycker frågan är lite svår att besvara dock, för scenarion är ju bäst i spel och just när det kommer till struktur vet jag inte om det är så fruktansvärt stor skillnad. Jonas Ferry skrev en del bra (till Noir ex) men överlag saknar jag den scenarioskrivande kultur som omgärdar D&D och OSR.

God45

#PrayersForBahakan
Gabrielle de Bourg bör vara på listan som represetant för det nya gardet.

Henke

Måns;n348096 said:
Nils Hintze kanske? Tycker frågan är lite svår att besvara dock, för scenarion är ju bäst i spel och just när det kommer till struktur vet jag inte om det är så fruktansvärt stor skillnad. Jonas Ferry skrev en del bra (till Noir ex) men överlag saknar jag den scenarioskrivande kultur som omgärdar D&D och OSR.
Ja jag tycker Nils grejer är riktigt riktigt bra också.

Frågan är ju svår precis som du säger när scenarion oftast bara är skalet som spelgruppen sedan skall fylla med sin egen historia. Jag menar ändå fortfarande att det finns scenario-idéer, persongallerier, handouts, vändningar etc som är bättre än andra. Jag tänker att det inte ens behöver vara något man själv upplevt i spel men där man fått en wow-känsla av att läsa det.

Henke

Bifur;n348095 said:
Jag själv! Eller, nej kanske inte det... och så måste kanske komma upp i viss volym också :)
Jag har ju inte tagit mig igenom "Nålens Öga" än, men jag gillade verkligen Mörkret Kallar. I grunden en ganska rättfram historia, men persongalleriet och agendorna gjorde finalen (iaf när vi spelade) oväntad och minnesvärd.

Henke

Jag vill komplettera med Anders Fager utifrån scenarioboken till Chock "Beredskapstid". Har även hört att Sju porträtt av Elvira Wallin är bra men har tyvärr inte läst.

Sen tycker jag även Tomas Härenstam, Kosta Kostulas Thomas Johansson och Petter Bengtsson utifrån Mutant År Noll´s olika minikampanjer (oklart dock om alla skrivit kampanjerna eftersom skribenterna är samma för regeldelen) som finns inkluderade i respektive regelbox.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bifur;n348095 said:
- Peter Wennerholm som skrev Arvet till Sinkadus. Osäker på om han någonsin producerade mer och Arvet har en hel del brister men i sin ansats kring dokumenttolkning är det nyskapande. (Möjligen är jag lite jävig här...)
Peter är inte en produktiv författare. Jag fick honom att skriva en artikel om ädelstenar vid något tillfälle (han är gemmolog). Men dessa är, så vitt jag vet, hans enda två skrivna nedslag i spelbranschen. Han var entusiastisk deltagare i min Traveller-kampanj i Gbg 1978-82.

Arvet bygger på ett äventyr i Peters CoC-kampanj; det var jag som yrkade på en Mutant-version. I slutet av 1990-talet fick jag Peters tillstånd att skriva om Arvet till introäventyret i mitt rollspel Gondica.

Bifur

Veteran
Mekanurg;n348103 said:
Peter är inte en produktiv författare. Jag fick honom att skriva en artikel om ädelstenar vid något tillfälle (han är gemmolog). Men dessa är, så vitt jag vet, hans enda två skrivna nedslag i spelbranschen. Han var entusiastisk deltagare i min Traveller-kampanj i Gbg 1978-82.

Arvet bygger på ett äventyr i Peters CoC-kampanj; det var jag som yrkade på en Mutant-version. I slutet av 1990-talet fick jag Peters tillstånd att skriva om Arvet till introäventyret i mitt rollspel Gondica.
Kul, det visste jag inte, eller så har jag glömt bort det från när vi mailades vid om I nålens öga. Då har det ju på sätt och vis gått varvet runt nu. :)