Nekromanti Sveriges fördomsfullaste bokhandel...

Dewil

Skrivbordsgeneral
...är sannolikt Gleerups i Lund, som har hela sitt sortiment av fantastisk litteratur på barnavdelningen! Hade jag bott där hade jag bojkottat den.

Dewil

Lindenius

Swashbuckler
Bja!
Sådana däj fasjonej uppskattas inte av oss sejiösa jollspejare.
Upp till bojjkojj!

//ejik. tyckej fäntasy ska vaja på deckajpocket

Ackerfors

Alas, your rapids!
Men... [edited]

"...är sannolikt Gleerups i Lund, som har hela sitt sortiment av fantastisk litteratur på barnavdelningen! Hade jag bott där hade jag bojkottat den."

Men, men... Det är ju precis så det ska vara!
Sen när blev fantasyläsare så snofsiga att de bryr sig om ifall det man läser räknas som barnböcker eller ej? Herregud, jag läser väl det oavsett vilken etikett handlaren satt.
Se det såhär: Vilka är lättast att få att upptäcka något nytt, något spännande? Kidsen, förstås. Om böckerna står på barnavdelningen kommer 10-åringarna att upptäcka det, tycka "faen vad ballt", dissa allt vad Bääärt och Sunke heter och läsa fantasy istället, vilket leder till att fler kommer börja läsa fantasy och att bokhandlarna kanske kan utöka sitt sortement (kanske även så att de är villiga att ta in rollspel, fast det är långsökt).

Näh, blä på de som inte kan bortse från böckernas placering i bokhandeln. Det kan vara bra med lite barnasinne.

<font size="1">Edited: Jag insåg just att "sen när blev fantasyläsare så snofsiga" var rätt korkat skrivet med tanke på alla Tolkientalibaner, Eddingshatare och allt vad det finns av snofs och "fanatism".</font size>

DODswe4

Hero
Re: Men... [edited]

Fast visst finns det 2sorters fantasy, typ Redwall serien som faktiskt ät skriven till mindre personer och typ lite djupare fantasy (som jag inte läser :gremgrin:), så visst borde det finnas en aldeles egen Fantasy del

Foggmock

Myrmidon
Re: Men... [edited]

Tja, JAG undviker iallafall barnhyllorna varje gång jag är och glider runt på Akademibokhandeln här i Kalmar.

Nämnda bokhandel har gjort mycket bra distinktioner bland sina hyllor, förutom den något knasiga placeringen av rollspel bland kontorsmaterialet.

På seriehyllan har vi serier för vuxna och barn(en del manga-esque:t material också), och på fantasy/sci-fi-hyllan har vi fantasy och sci-fi för vuxna och barn, och på barnavdelningen har vi böcker om barn, för barn, i standardiserad västerländsk miljö, typ. Då fantasy (och serier för den delen) är en såpass speciell kategori hör de helt klart hemma en bit från barnböckerna. Däremot vore det fånigt att ställa deckarböcker för barn bland Wallander-böckerna och att flytta deras faktaböcker till faktasektionen, då risken för att en casual flanör som glider förbi dem är intresserade av faktaböcker för just barn är mindre än att nån som letar efter serier är intresserad av barnserier. Jag gillar trots allt fortfarande Asterix och Kalle Anka, även om de trängs med Nemi och Rocky. Däremot är min litteraturhunger efter Bert- och Fem-böcker tämligen släckt, trots att jag uppskattade dylik lektyr i yngre år.

Kort sagt, barnserier och barnfantasy är inte uppenbart riktat till just bara barn, emedan barnböcker i största allmänhet är det. Så ur en logisk och sälj-intresse-synvinkel bör all fantasy inte stå bland barnböckerna. Harry Potter kan ju av marknadsföringsskäl mycket väl stå på båda platserna, det hade inte stört mig och det är så det fungerar på tidigare nämnda bokhandel.

(kanske även så att de är villiga att ta in rollspel, fast det är långsökt).

Knappast långsökt, då man i städer som saknar dedikerade spelbutiker fyller en nisch, som annars fylls av internetbeställningar eller storhandling när man är på besök i storstan.

På en bokhandel kan man bläddra, handla med kontanter och dessutom få bära hem boken själv, frakten blir så gott som helt gratis om man går eller cyklar. Detta är en fantastisk fördel gentemot online-shoppar, iallafall för mig. Visst kan man bestämma sig för att köpa en produkt utan att veta något om den, som typ 90% av DoD6-kidsen gjorde när de hungrigt köpte Götter bara för att det var Riot typ, eller som jag som tänker köpa alla nya Warcraft RPG-böcker som kommer, oavsett om jag tänker använda dem eller om de är kass. Kan jag dock faktiskt få bläddra i dem och köpa dem och få dem direkt i näven efter ett par dagar suktande kommer det kännas som ett mer tillfredsställande köp. Julklappskänslan som man får av att riva upp ett paket som man längtat efter slår faktiskt inte det omedelbara sinneslugnet man får av att se att ens pengar direkt gav resultat.

Hursomhelst, jag kverulerar, men jag har rätt och du har fel. Basta. :gremwink:

rks

Warrior
Heh. Själv frågade jag vid ett tillfälle (för sådär 15 år sedan) på en leksaksaffär om de hade Sinkadus och fick svaret att "vi säljer inte porr här". :gremblush: