Nekromanti Sveriges kärnvapenarsenal

The_Gorger

Hero
Jag upptäckte det underbara kortspelet Chrononauts i sommras, och började genast drömma om att göra en version som handlade om sveriges historia isf USA/världens. Spelet handlar alltså om att resa i tiden, ändra historiska händelser, som sedan får påverkar andra historiska händelser. Chrononauts' hemsida

En sak som jag tycker hade vart spännande att se en alternativ historia på är de svenska planerna på att skaffa kärnvapen, på 50/60 eller var det 70 talet? Jag hade naturligtvis oturen att missa ett svt-program om detta för någon månad sedan, men någon annan kanske såg det och vill referera, eller har länk/boktips om händelseförloppet?

Hunk

Hero
En sak som jag tycker hade vart spännande att se en alternativ historia på är de svenska planerna på att skaffa kärnvapen, på 50/60 eller var det 70 talet? Jag hade naturligtvis oturen att missa ett svt-program om detta för någon månad sedan, men någon annan kanske såg det och vill referera, eller har länk/boktips om händelseförloppet?
Kan inte hjälpa dig så mycket, eftersom jag inte såg programmet, men det var definitivt inte aktuellt under 70-talet, utan snarare under sent 50- och tidigt 60-tal. Jag har för mig att icke-spridningsavtalet avseende kärnvapen kom runt upprorens år 68, så då torde i alla fall frågan om svenska kärnvapen ha blivit helt utagerad. Jag vet i alla fall att både Olof Palme, Folkpartiets Ungdomsförbund och DN:s legendariske chefredaktör Herbert Tingsten förespråkade svenska kärnvapen en gång i tiden, men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt när det var.

Arfert

Facit
vi pratar 50-tal här... men jag är osäker om alla nämnda förespråkade kärnvapen... Men i alla fall var både försvaret och regeringen inne på det.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag har för mig jag hört någonstans att svenska försvarsmakten höll på med sin forskning sådär en 10 år efter regeringen sagt att "den forskningen skall inte göras".

/Ulfgeir

The_Gorger

Hero
Tack för länken. Det verkar som att den kritiska punkten på huruvida vi skulle skaffa kärnvapen eller inte låg på flygvapnetsbord. De fick välja mellan atombomb(till sina plan) eller viggen-projektet. Viggen-projektet var visserligen redan initierat, och orsaken att de valde bort den var att viggen börjat kosta mer än tänkt. Jag tror helt enklet att jag anpassar historien efter reglerna, efter om det behövs ett "sway voting"-kort eller "sabotage"-kort som skapar mest balans.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Man kan fundera på var Sverige skulle ha provsprängt sina atombomber. Norra Lappland (jfr. Esrange)? Till Norges och Finlands stora förtjusning...

Dewil

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lustigt att du skulle ta upp det.

Såvitt jag vet var just det område som idag utgör Esrange avdelat för provsprängningar av svenska kärnvapen under 50-talet (dvs. när Sverige fortfarande hade ett kärnvapenprogram).

Dewil

Skrivbordsgeneral
Aha! Inte så konstigt, det lär väl vara det glesast befolkade området i Sverige. Stort, relativt platt, obebott - jag antar att myndigheterna inte såg eventuella renskötare som något problem.

Dewil