Nekromanti Sveriges rollspelsvanor?

ripperdoc

Myrmidon
Det slog mig idag: det diskuteras så mycket här på WRNU om hur det är, vad mest folk vill ha, vad som är bäst eller sämst i spelväg, etc. Samtidigt sitter WRNU med 8000 användare, en informationsresurs som knappt används. Vore det inte perfekt med en ordentlig enkät om våra rollspelsvanor? WRNU måste ju vara den näst bästa populationen att fråga, näst efter Sverok självt.

Enkäten skulle kunna ta upp enkla saker som:
- ungefärlig tid man spelar per vecka
- spelar man enkvällsscenarier, kortare kampanjer eller långkörare?
- gillar man friform, narrativism, regler, indie eller [insert fancy word]?
- favoritspel (svenska och utländska spel i olika kategorier)
- storlek på spelgrupper
- spelledare eller spelare?
- vem köper spelen, hur många, var köper man dem?

Etc. Bra eller rutten banan? Vad för viktiga frågor har jag missat? Hur kan informationen från en sådan enkät användas? Spelas indie av mer än 10 personer i Sverige? Är friformen död eller ett hot? Är... ah, just det, vi kanske ska fokusera på enkätens utformning :gremsmirk:

MrG

Swashbuckler
Intressant tanke!

När det gäller sånna undersökningar tror jag hårt på att speca svaren/frågorna, så saker som att fråga om kortare kampanjer eller långkörare kan vara knepigt utan exempel på vad som är vad (för mig är en kort kampanj en fem till tio gånger och en långkörare mer än ett år, men sedan har jag träffat de som kör långkörare i något decenium och då kortare grejor i bara några år).

Jag skulle också vara nyfiken i så fall i vilken mån folk använder systemen, men kan inte riktigt se hur man kan formulera ickeledande frågor på ämnet.

Yokiboy

Veteran
Spellängd

- Gunnar skrev said:
... saker som att fråga om kortare kampanjer eller långkörare kan vara knepigt utan exempel på vad som är vad (för mig är en kort kampanj en fem till tio gånger och en långkörare mer än ett år, men sedan har jag träffat de som kör långkörare i något decenium och då kortare grejor i bara några år).
Ha! Som exempel kan jag nämna att för mig är en kort kampanj 2-6 spelomgångar, en lång kampanj är 7 eller fler och jag liar också något vi kallar snabba spel som funkar bäst på 1-2 spelomgångar. (Mer om det och annat här.)

En spelomgång är för övrigt 3-5 timmar lång för mig, med ett par raster och skitsnack inräknat. Effektiv speltid på kanske 3 högst 4 timmar.

Mvh,

Jocke

Johan K

Gammal & dryg
Tycker att det här var en intresant grej ja !
Skule var kul att göra en sådan sammanställning faktsitk. Man kanske på nått sätt kunde sammköra det med SVEROK.
Vad mans skulle ha denna info till ?
Tjaa, en tanke kansek kan vara att man använder den till att ge en fingervisning åt de företag som sysslar med rollspel, vad som är intresant & vad som speals & sådana grejer.
Dock kan jag tänka mig att det kan vara ett hästjobb att få ihop en sdaån enkät..

ripperdoc

Myrmidon
Tja, jag tror att det är bättre om WRNU-redaktionen (som jag inte tillhör) tar hand om det för att maximera exponering. Eller?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det problem som jag ser är att a) wrnu inte har 8000 aktiva användare och att b) de aktiva användarna antagligen inte är särskilt representativa för svenska rollspelare i gemen. Men om hänsyn tas till detta så kan säkert en undersökning fungera och ge användbara resultat.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Tja, jag tror att det är bättre om WRNU-redaktionen (som jag inte tillhör) tar hand om det för att maximera exponering. Eller?"

Jag tror säkert att de skulle uppskatta hjälp eftersom det knappast är ideér som de har någon brist på. Så om du verkligen vill ro i land med projektet så tjänar du säkert på att ta direkt kontakt med dem.

ripperdoc

Myrmidon
Jag nöjer mig med att föreslå en idé som skulle hjälpa rollspelsmakare och forumiter. Jag är säker på att Gard, Yyy m.fl. läser detta forumet och om de gillar idén, lägger den någonstans långt ner på ToDo-listan.

ripperdoc

Myrmidon
Problem du tar upp är givna, men bättre en enkät än ingen. Jag tror logistiken för att få en perfekt enkät är för omfattande - som att skicka ut den till all Sverok-medlemmar och erbjuda trisslotter vid svar.

WRNU är det bästa vi här på WRNU har, så det funkar nog för oss. Om inte annat säger det tydligt vad just WRNU:are tycker (inte rollspelare i allmh), ett nog så intressant stycke information.