Nekromanti Sverok och förbundstidningarna

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Som jag svarade Krille:
Jag anser att rollspelssverige mår bra av mångfald.
Sverox bör vara en stark tidning och innehålla spelrelaterat material.
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Inte starta egen tidning?

I Olas motion står det följande:

Sverok skall inte starta en egen kommersiell konkurerande tidning
Sverok skall helst inte konkurera med andra kommersiella tidningar på det att detta tvingar andra tidningar att läggas ned. Sverok kan konkurera på helt andra vilkor än vanliga tidningar, och det medför att Sverok kan slå ut andra tidningar.

Detta påstående är visserligen sant, men Olas förslag innebär egentligen samma sak. Om Codex trycks och skickas ut till alla Sverok-anslutna föreningar på Sveroks bekostnad så ger ju detta Codex en stor fördel gentemot andra kommande/nuvarande kommersiella/ideella tidningar. Alltså konkurerar i ett sådant fall Codex på särskilda vilkor genom att få sina tidningar tryckta och utskickade till Sveroks föreningar.

Dessutom omnämns det inte i Shalin och Brodéns motion att deras förbundstidning skulle vara kommersiell, d.v.s. ha ett vinstintresse. Den kommer väl knappast att säljas i affärer? Däremot så håller jag med om Olas argument att det blir en konkurrans på annonseringsbiten och då denna gratistidning ev. leder till att rollspelare köper mindre av andra tidningar (även om jag inte tror att det kommer bli någon markant skillnad på den senare biten så länge tidningarna är bra). Men som sagt, det finns ingen lösning där det inte finns någon förlorare annat än att Sverok skulle ha en förbundstidning med bara information och inga annonser, och något sådant är inte jag för, speciellt inte det förstnämnda...

/Joel Bellander, Runan
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Att ha konkurrens är i många fall bra och leder till förbättringar. När konkurrensen dock inte är på lika villkor är det genast mycket sämre. Sverok får statliga bidrag och kan för detta välja att producera en tidning och konkurrera med andra kommersiella dito. Detta helt utan att behöva få in pengar som täcker upp kostnaderna eller i egentligen mening göra en tidning får en stor läsekrets, man kan ändå pumpa in pengar för att få ut den. Detta tycker jag är fel och dåligt för hela spelsverige, inte bara för de kommersiella tidningar som tvingas konkurrera på helt skilda villkor.

Om Sverok väljer att producera en egen speltidning så finns det en väldigt liten plats för ytterligare en kommersiell speltidning i Sverige. Därför tycker jag att en lösning där Sverok själva gör en egen speltidning är helt fel och inte den väg som Sverok bör gå.


Sverok bör alltså enligt mig ha en förbundstidning om förbundet med information och som innehåller artiklar om nischade saker som inte skulle fungera att skriva om kommersiellt då det är för liten marknad. Det är väl också det viktigaste som bör diskuteras på Sveroks riksmöte, hur förbundets informationskanaler ska fungera och vad förbundet själva ska informera om.

Om det sedan visar sig vara intressant med en tidning så är det IMHO så att riksmötet bör ge styrelsen i uppdrag att förhandla fram ett avtal för att få fram en sådan tidning inom den budgetram som riksmötet väljer att fördela för en tidning.


Att jag sedan personligen tycker att Sverok bör välja Codex som distributionskanal om det ska vara en tidning är en annan sak. Men det är ganska naturligt eftersom jag håller i webbsidan och tror på att det är väldigt svårt att få ett bättre erbjudande än det Ola har erbjudit. Man ska även uppmärksamma att det är tillåtet för styrelsen att bryta distributionen via Codex när de vill och gå över till ett annat alternativ om de finner det bättre.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Inte starta egen tidning?

<I>Dessutom omnämns det inte i Shalin och Brodéns motion att deras förbundstidning skulle vara kommersiell, d.v.s. ha ett vinstintresse. Den kommer väl knappast att säljas i affärer?</I>

Å andra sidan vet jag att styrelsen (åtminstone när Emma var ordförande) gärna skulle <I>velat</I> ha Sverox ute i butiker, men det föll på att förbundet då hade varit tvunget att betala moms för den. Det skulle man komma runt med Olas förslag, antar jag.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Momsfritt

En tidning är momsfri om den ges ut gratis eller ingår i medlemsavgiften (och kommer ut 3 eller 4 gånger minst per år, osäker vilket).

Riddaren - som känner till den regeln pga sin funktion i en förening som sekreterare och redaktör


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ännu en obekväm fråga

"Jag är inte medlem av den redaktionen, skall och får inte uttala mig om Runan."

Så bra. Har jag dock missuppfattat saken alldeles fel när jag har för mig att du dock en gång i tiden har varit en del av Runan? Det kan ha något att göra med att du ofta uppfattas som en del av Runan (speciellt när Codex eller www.rollspel.nu angrips /images/icons/wink.gif)...

I vilket fall som helst, det synes mig som att rollspel.nu är fel forum att ta upp saken på. Rollspel.nu och Codex är, iom att motionen är inlagd, egentligen utspelade. Frågan om samproduktion avgörs numera på förbundsnivå, dvs inom Sverok, där man om man vill ha ett visst utslag får lobbya för sin åsikt hos de av förbundets medlemmar utsedda ledamöterna till Riksmötet.

Jag vet att jag är en av ledamöterna. Det finns dock en kasse andra ledamöter som inte är här, och det är dem som du måste påverka för att stoppa motionen. Vill du komma åt dessa bör du lämpligen gå genom Sverok, till exempel genom de mailinglistor som Sverok tillhandahåller. Där kan du nå fram inte bara till ledamöterna, utan till de Sverok-medlemmar som valde medlemmarna.

Så frågan blir, brutalt uttryckt, vad gör du här egentligen? Vill du skapa debatt inom förbundet så gör du det bra mycket bättre på Sveroks mailinglistor. Väldigt ofta tycker jag att det verkar som att du mer eller mindre välgrundat (enligt min uppfattning oftast mindre) försöker sätta www.rollspel.nu och Codex i dålig dager, inte att skapa en vettig och konstruktiv debatt.

Är du ute efter att skapa opinion inom förbundet, vänd dig till förbundet i så fall. Ett litet tips på vägen - det underlättar alltid att debattera med den person som man vill påverka... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Imponerad

Jag är imponerad! Hur kommer det sig att du alltid tveklöst stöder Codex? Hmmm...

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
En kommersiell förbundstidning?

Jag tycker inte att Sverok skall ha en kommersiell tidning, även om den självklart till viss del bör finansieras genom annonser.

Behovet av en tidning som inte är beroende av ett företag likt det Ola driver är en självklarhet i andra sammanhang, och borde vara det även för Sveroks riksmöte.

Slutligen: Av ditt resonemang följer att politik på nationell nivå enbart skall debatteras med riksdagspolitiker eller möjligtvis statsråd. Väldigt intressant syn på betydelsen av en öppen, kritisk debatt i en demokrati, måste jag säga.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Att SVerige bara rymmer en speltidning må mkt möjligt vara sant. Men i så fall är det viktigare att Sverige har en tidning utgiven av Sverok, med klara, kontinuerliga riktlinjer och en stabil ekonomi, än Codex som jag ser det i vilken stund som helst kan förvandlas till en renodlad datorspelstidning.

Sverok skall ha en tidning som skall vara så oberoende från utomstående krafter som möjligt.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Är du galen i Bollen...
En speltidning utgiven av Sverok... Hur skulle de se ut. Var de inte de som skulle försöka vara okomersiella?
Nej då tycker jag att Sverox skall ha en okomersiell förbundstidning och låta de andra Hobbyspelstidningarna sköta sitt.
Att sedan Codex sedan övergår till att bli en Datatidning helt och fullt är nog in i det närmaste riskfritt.
Man kan ju gissa att de med deras breddning försöker locka fler personer in i (rollspels)hobbyn.


Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rätt opinion i rätt demokrati

"Av ditt resonemang följer att politik på nationell nivå enbart skall debatteras med riksdagspolitiker eller möjligtvis statsråd. Väldigt intressant syn på betydelsen av en öppen, kritisk debatt i en demokrati, måste jag säga. "

Nej, av mitt resonemang följer att politik på nationell nivå enbart ska debatteras av nationens medborgare. Ska den påverkas bör man dessutom göra det via de kanaler som finns, dvs genom att skapa en opinion bland medborgarna som framför sina önskemål till sina valda ombud som i sin tur framför dessa önskemål i riksdag till regeringen.

Att ta upp någonting som rör Sverok här är som att försöka påverka norrmän att påverka svensk jordbrukspolitik. Vill man påverka svensk jordbrukspolitik bör man ta upp det med svenska medborgare som kan påverka en svensk riksdag. På samma sätt, vill man påverka Sveroks förbundstidning så bör man påverka Sveroks medlemmar som i sin tur påverkar ombuden. Är det så onaturligt och odemokratiskt att man gör detta via Sveroks kanaler (svensk dagspress) istället för här på www.rollspel.nu (norska Aftenposten)?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
En speltidning utgiven av Sverok... Hur skulle de se ut.

Ungefär som Sverox #1-14?

Att sedan Codex sedan övergår till att bli en Datatidning helt och fullt är nog in i det närmaste riskfritt. Man kan ju gissa att de med deras breddning försöker locka fler personer in i (rollspels)hobbyn.

Alltså, jag har ingenting emot att Codex breddar sig, men har svårt att tänka mig att det skulle göras av nån annan anledning än att skaffa sig fler läsare, punkt.

Och hur dess inriktning blir framöver hänger väl främst på Portal Publishing, som inte är anknutna till rollspelshobbyn.

--
Åke
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tja sverok 1-4 var de de här små gula häfterna Singnaler från Sverok (eller var det före min tid).
Tja största anledningen till att codex breddar sig är ju att skaffa sig fler läsare.
Men förhoppningsvis så kan några av dessa läsare börja intressera sig för rollspel. Bestämma sig för att pröva och vips vara inne i hobbyn.
Tror inte att Portal kommer att ändra Codex rikting så mycket eftersom Ola altjämt bossar över den. Och som den rollspelsnörd jag är så önskar jag självklart att det skall finnas mer rollspel i den. Men men.. man tar ju vad man får.

Tyckte att Rävarnas Sverox var en bra och intressant tidning, men som sagt det skulle gott kunna finnas mer intressanta spelrelaterade artiklar i den.
Sedan så kom ju den här groteska fortsättningen... vet inte vad som hände när inte rävarna fick göra tidningen längre och allt blev skit bokstavligt talat.
Kass layout, kassa texter, kass kvalitet tja.. det enda som var läsbart var väl föreningsinformationen.

*suck* så det kan gå.


Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Jag tror att när Codex kommer bredda sin läsarkrets kommer innehållet bli mer likriktat. Rollspel kommer få en liten del, och då artiklar endast om de mest populära titlarna. Precis som alla företag måste de anpassa sig efter sina kunder.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: spelrelaterat material

Peka gärna på några datorspel som är utvecklande och kreativa! Det skulle bli en glad överraskning för mig, eftersom det är därför jag inte spelar datorspel.

Men alltså...måste man göra saker för att man blir kreativ och lär sig saker? När jag får lite tid över försöker jag bara ta det lugnt, mer eller mindre vara väldigt okreativ. Som till exempel genom att spela lite Championship Manager på datorn. Utvecklande? Pyttsan. Kreativt? Knappast. Roligt? Jajjemän!

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...och får inte uttala mig om Runan.

Va?!? Varför får du inte uttala dig om Runan? Låter absurt...

/Azagthoth
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Momsfritt

Glömde ett krav, det skall vara en ideell förening också.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top