Nekromanti Sverok och förbundstidningarna

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"Och duger då inte detta forum som mig veterligen har flertalet Sverokmedlemmar?"

Resten av Sverok-medlemmarna, då? De som inte är här?

Om punkten som togs upp är så viktig, varför tas den upp här, där bara en del av Sveroks medlemmar kan få komma till tals, och inte på fler forum så att resten också kan få komma till tals. Förlorade de sin rätt att påverka för att de inte är registrerade på www.rollspel.nu?

"Är du verkligen säker på att det inte finns någon medlem av Sverok i detta forum som känner till något ombud till årsmötet? "

De bryr jag mig inte om. Jag bryr mig om de Sverok-medlemmar som inte är här, och som därför inte kan ta del av debatten.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

<I>Resten av Sverok-medlemmarna, då? De som inte är här?</I>

Njaå, det kan man ju lika gärna säga om Sveroks mailinglistor - man blir inte automatiskt ansluten till dem för att man blir medlem i förbundet, och man behöver inte vara medlem för att ansluta sig.

Största skillnaden, när jag tänker på det, är att det här stället är mer allmänt tillgängligt, eftersom man inte måste subscriba/registrera sig för att gå hit och läsa vad andra har skrivit. Det måste man på deras listor.

--
Åke
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"Och duger då inte detta forum som mig veterligen har flertalet Sverokmedlemmar?"

Resten av Sverok-medlemmarna, då? De som inte är här?

Om punkten som togs upp är så viktig, varför tas den upp här, där bara en del av Sveroks medlemmar kan få komma till tals, och inte på fler forum så att resten också kan få komma till tals. Förlorade de sin rätt att påverka för att de inte är registrerade på www.rollspel.nu?

Du hamnar i en cirkelargumentation här Krille. För det första säger du att man skall ta diskussionen där den hör hemma, dvs på Riksmötet, men sedan när man kritiserar detta påstående från dig så svarar du att man skall ta det där man inte utestänger den kvalificerade majoritet av Sveroks medlemmar. Det gör man ju om något på Riksmötet då det knappast är alla tusentals medlemmar i Sverok som är närvarande, även om de har öppnat upp för en mer demokratisk beslutsfattning på detta riksmötet.

Skall man tysta all diskussion som inte tas där den kvalificerade majoriteten av Sveroks medlemmar kan närvara? I så fall skulle det bli oerhört lite debatt inom Sverok, inom svensk politik, inom frimärkssamlarförbundet etc etc. Debatten skall frodas anser jag och därför är man fullt berättigad att lyfta upp frågor till diskussion där man finner att minsta gemensamma nämnare finnes. I detta fallet a) Medlem i Sverok b) Är ombud eller känner ombud till Riksmötet c) Har en åsikt i sakfrågan. Jag finner att samtliga dessa punkter stämmer in på detta forum och därför är det en valid diskussion att föra här. Sedan om du inte anser det samma är en annan sak.

"Är du verkligen säker på att det inte finns någon medlem av Sverok i detta forum som känner till något ombud till årsmötet? "

De bryr jag mig inte om. Jag bryr mig om de Sverok-medlemmar som inte är här, och som därför inte kan ta del av debatten.

Förstår inte argumentationen eftersom det inte leder fram till några beslut här. Besluten tas av det högst beslutande organet inom Sverok och det är faktiskt Riksmötet. Där skall alla beslut tas rörande denna sakfråga men det får väl inte hindra oss att diskutera frågan bara för att vi inte är just där, just nu?

I så fall skulle vi inte få diskutera politik som rör Sverige som nation överhuvudtaget eftersom vi inte sitter i Riksdagen här och nu. Din argumentation faller Krille, den faller hårt.

Mvh,
David Hagman
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"Du kan skriva om gurkor och tomater hur många gånger som helst, men det ändrar inte faktat att denna debatten de facto NÅR ut till åtminstone en del av de som åker som ombud."

Nyckelordet är "en del". Det finns säkert "en del" svenskar som läser Aftenposten också.


Jag skulle vilja höra VART man når den absoluta majoriteten av Sveroks medlemmar där men dessutom kan föra en sansad och vettig debatt. Denna frågan berör Codex, Rävarna och Sverok. Här kan man diskutera med alla tre parter även om detta diskussionsforum inte är officiellt sanktionerat av Sverok.

Sverok har, enligt handlingarna, ca 19000 medlemmar. Forumet här har just nu 1761 registrerade medlemmar. Det är mindre än 10%. Vad hände med de 17239 andra medlemmarna som inte är här? De ska väl i all rimlighets namn få möjlighet att påverka ombuden de med?

Då får jag upplysa alla som läser denna diskussion att enligt mina papper har Sverok för närvarande 15891 medlemmar. Du refererar till medlemsantalet under 1999. Det finns inte ett enda ställe där du kan samla alla nästan 16000 medlemmar under samma tak/himmel för att få en diskussion. Varför inte nöja sig med ställen där man faktiskt har ombud, där man har medlemmar och där man har alla inblandade parter? Diskussionen är till för att man skall kunna fatta ett bra beslut på Riksmötet. Vi kan och skall inte fatta några beslut här, vi skall diskutera. Riksmötet skall besluta och de som läser hela den här diskussionen har nog fått mer synpunkter kring tidningsfrågan än om de inte hade läst den här diskussionen. Man kan säga att den här diskussionen gynnar beslutsunderlaget på Riksmötet och det anser jag är något som är bra. Anser inte du det Krille?

Mvh,
David Hagman
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Massuppfittning del X

"För det första säger du att man skall ta diskussionen där den hör hemma, dvs på Riksmötet, men sedan när man kritiserar detta påstående från dig så svarar du att man skall ta det där man inte utestänger den kvalificerade majoritet av Sveroks medlemmar."

Du har missuppfattat mig totalt.

Till att börja med, det är ombudens uppgift att föra valkretsens röst till Riksmötet - så har i alla fall jag uppfattat det - precis som det är riksdagsmännens uppgift att föra sin valkrets åsikter till riksdag och regeringen. Det är inte att utestänga. Det är att representera, och det är en grundsten i den parlamentariska demokrati vi har i Sverige.

Vidare, vad jag säger är att debatten kring Codex samproduktion, som trots allt rör hela Sverok, bör tas upp på ett forum som a) alla Sverok-medlemmar har tillgång till, och b) där medlemmarna får möjlighet att framföra sina åsikter till ombuden, som c) kan ta deras talan till riksmötet.

Detta forum rör endast 10% av Sveroks medlemmar, i bästa fall. Visserligen är jag skeptisk till att det finns något enskilt forum som når fram till alla, men varför dök det enbart upp här? Inlägget är viktigt nog att föras på andra platser än www.codex.nu. Jag vill inte tysta någon debatt. Jag vill bara att den ska föras på ett forum där alla som berörs av den kan uttala sig och påverka de som ska representera de berörda på riksmötet. Ingenting annat.

Därför ifrågasätter jag att ett sådant inlägg hamnar i ett forum som i bästa fall rör 10% av medlemmarna, och att således minst 90% av Sverok inte kan ta del av den viktiga frågan och därmed inte heller påverka sina respektive ombud.

"Din argumentation faller Krille, den faller hårt."

Bara om man låter bli att lyssna på vad jag säger.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Massuppfittning del X + 1

"Man kan säga att den här diskussionen gynnar beslutsunderlaget på Riksmötet och det anser jag är något som är bra. Anser inte du det Krille?"

Exakt. Så varför förs den bara här? Åkej, det finns "bara" 14000 fler medlemmar där ute som inte läser här, inte 17000, men det är fortfarande 14000 pers som inte har fått ta del av Pontus inlägg. Det är trots allt dessa 14000 som har den stora chansen att påverka Riksmötet. Så varför får inte de veta något?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Massuppfittning del X + 1

"Man kan säga att den här diskussionen gynnar beslutsunderlaget på Riksmötet och det anser jag är något som är bra. Anser inte du det Krille?"

Exakt. Så varför förs den bara här? Åkej, det finns "bara" 14000 fler medlemmar där ute som inte läser här, inte 17000, men det är fortfarande 14000 pers som inte har fått ta del av Pontus inlägg. Det är trots allt dessa 14000 som har den stora chansen att påverka Riksmötet. Så varför får inte de veta något?</I>

Den förs på andra håll också. Till exempel på Sveroks officiella webforum för Motioner som fanns länkad i ett direktsvar på första inlägget i hela den här debatten. Gå dit så kan du läsa mer diskussion om just den här sakfrågan. Därmed bevisat att diskussionen förs på flera nivåer, på flera ställen och det anser jag är bra för beslutsfattandet. Därmed kan vi fortsätta diskutera tidningen här.

Kanske skall sluta upp traggla uppfattningar om demokrati och nöta sakfrågan istället?


Mvh,
David Hagman
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Massuppfittning del X

<snip>
Detta forum rör endast 10% av Sveroks medlemmar, i bästa fall. Visserligen är jag skeptisk till att det finns något enskilt forum som når fram till alla, men varför dök det enbart upp här? Inlägget är viktigt nog att föras på andra platser än www.codex.nu

Den förs inte bara här. Se mitt svar på "Massuppfittning del X+1" som iofs jag anser vara väldigt sexistiskt skrivet av dig. Inte riktigt passande IMHO.

Utnötningstekniken är inte bra för sakinnehållet i debatten Krille.


Mvh,
David Hagman
 
Top