solvebring
Superhero
Jag skapar en separat tråd kring detta så att ingen i gruppen missar det!
Nå, som man kan läsa i den här tråden åtog jag mig att rota i möjligheten att få överta materialet från Sverok gamla nedlagda Scenariobanken. Det tog inte lång stund för mig ta reda på att det är stopp där och det största skälet, förutom lite tekniska defekter som ändå går att lösa, till detta är att rättigheterna till materialet inte tillhör Sverok utan materialets upphovsmän. Den enda rätt som Sverok äger så sett är publiceringsrättigheten i/från just den databas där materialet laddades upp av upphovmännen; vilket gör att de endast har rätt att publicera materialet i densamma scenariobank som det först laddades upp i. Därav är materialet inte överförbart och enda chansen till att förnya det är att vi i vår tur får tag i det på nytt, med ett godkännande gentemot oss.
Den jag hade korrespondens med var Johan Groth vid Sverok, och det väsentliga under vår mailkontakt, vilket förklarar just detta, var följande två mail från honom:
Nå, som man kan läsa i den här tråden åtog jag mig att rota i möjligheten att få överta materialet från Sverok gamla nedlagda Scenariobanken. Det tog inte lång stund för mig ta reda på att det är stopp där och det största skälet, förutom lite tekniska defekter som ändå går att lösa, till detta är att rättigheterna till materialet inte tillhör Sverok utan materialets upphovsmän. Den enda rätt som Sverok äger så sett är publiceringsrättigheten i/från just den databas där materialet laddades upp av upphovmännen; vilket gör att de endast har rätt att publicera materialet i densamma scenariobank som det först laddades upp i. Därav är materialet inte överförbart och enda chansen till att förnya det är att vi i vår tur får tag i det på nytt, med ett godkännande gentemot oss.
Den jag hade korrespondens med var Johan Groth vid Sverok, och det väsentliga under vår mailkontakt, vilket förklarar just detta, var följande två mail från honom:
Johan Groth (Sverok said:1. [...] Läget är oklart vad gäller vilka filer som finns kvar och i vilken omfattning de går att återskapa. Ovanpå det ligger frågan om de som tidigare delade med sig av olika scenarion vill göra det även i en ny scenariobank. [...] vi välkomnar alla ideella initiativ som går ut på att bygga upp en ny scenariobank men att vi inte kommer att återuppväcka gamla scenarion. Mitt förslag är att ni går ut med ett upprop till kända och okända skribenter och frågar om de har kvar gamla scenarion som de villl dela med sig av till den nya scenariobanken.
2. Nu har jag talat med vår driftgrupp och vi har kommit fram till att det inte är okomplicerat att plocka ut namn ur gamla scenarion (även om det går tekniskt). De personer som skrev scenarion då har inte gått med på att vi delar med oss av deras personuppgifter. Ni får, som jag tidigare föreslog, gå ut med ett upprop i Fenix, på Sveroks Facebooksida, på Sveroks forum etc. Ni kommer säkert att få tag i de många av de som bidrog tidigare och genom dem de gamla scenarion som finns kvar.