Recca said:
X antal villiga att besvara en enkät, och av de X personerna anser Y% att de inte trivs i sina föreningar.
Men jaha. Kan du komma på något skäl till att Z% valde att hoppa av undersökningen? Om du tittar på andra undersökningar i olika genrer, är det vanligt att folk kikar på frågor om huruvida de känner sig inkluderade i organisationen och blir så upprörda att de tar avstånd till hela enkäten? Om inte, varför tro att det är något annat skäl än simpel lättja?
Några saker vi kan ta i åtanke är ju att det är en nätundersökning och då kan man tänka sig att de som är aktiva på nätet har en alldeles för stor representation i undersökningen. T.ex. skulle jag anta att rätt många fler, procentuellt, av medlemmarna som finns här på forumet har svarat än många andra demografier.
Jag tror, rent spontant, att det kan ha påverkat resultatet positivt rätt ofta. T.ex. presenterar Sverok rätt mycket av sin information och sin organisation online, så jag skulle anta att siffrorna gällande de som är nöjda med att de "får information på ett bekvämt sätt" är högre än den vore om alla hade svarat. Något som då är oroande är om man tittar på lajvarna siffror är så mycket lägre än de andras (~22% mot E-sports, Brädspels och LANs 37-41%. Rollspel ligger på det något lägre 32-33%). Jag skulle tro att man då, om än inte med full säkerhet, kan anta att lajvarna har en alldeles för låg representation då till och med de lajvare som tar sig tid att svara på en online-enkät är missnöjda med informationsflödet.
Dock är det bara lösa antaganden, och även om jag anser att de är logiska och resonliga så betyder det inte allt för mycket. Ett annat vettigt antagande vore helt enkelt att lajvarna träffar många andra som inte ser av informationsflödet alls och ser det som ett problem då det direkt påverkar hur många som kommer till lajv-tillställningar. Antalet som dyker upp i en rollspelsgrupp varje torsdag påverkas inte alls av om hundra eller tusen nya personer nyligen hörde talas om rollspel.
De där 40% avhopparna är svårare att placera, då jag inte riktigt vet vad som är normala siffror för avhoppningar gällande sådana här undersökningar. Inte heller har jag några särskilt logiska antaganden, utan bara vild spekulation gällande de 40 procenten.