Jag har tidigare nämnt lite om en tänkt serie korta settings som skulle ges ut under samlingsnamnet "Svensk Fantastik". Den första av dem skulle då vara ett slags Neverwhere/Un Lun Dun-grej fast i Sverige, kallad "Upp- och nervända världen".
Såhär långt har jag kommit:
- Världen är som våran, men tar man sig tillräckligt långt ner -- djupa sjöar, gruvor, glömda tunnelbanestationer -- så kommer man till en alternativ värld som är upp- och nervänd. Alltså bokstavligen; marken är uppåt, en ständigt stjärnbeströdd natthimmel är neråt, gravitationen är omvänd. Mellan husen går långa hängbroar. Folk åker zeppelinare och linbana.
- Saker som händer i vår värld påverkar ofta upp-och nervända världen och tvärtom.
- Det ska finnas olika "raser", där jag just nu huvudsakligen tänker mig 1) djur/djurlika, 2) groteska, 3) konstgjorda. Djuren säger sig själva, de är talande och humanoida djur. De groteska är mer överdrivna människor, t.ex. med gorillastora armar eller onaturligt stora ögon. De konstgjorda kan vara lite vad som helst som normalt sett inte är levande, till exempel dockor. De här tre är de som är "infödda" i världen under allting.
- Man spelar i sin hemstad, eller en stad alla kan hyfsat väl. Samtidigt som man skapar rollpersoner (i valfritt system) skapar man också en tankekarta över staden - nergångar till upp-och nervända världen till exempel. Viktiga aktörer.
- Det finns gillen. Grå gillet, som är byråkrater till exempel. Gillena har en osäker maktbalans och konflikterna kokar ständigt. Alla gillen försöker hela tiden skaffa sig fördelar.
Eftersom det är min standardlösning tänker jag att rollpersonerna är typ investigators som hyrs in för att undersöka saker som mord eller så. Och så får de nysta i ledtrådar och misstänkta och försöka utröna om något av gillena är skyldigt eller om det rör sig om ett försök att påverka den andra världen.
Såhär långt har jag kommit:
- Världen är som våran, men tar man sig tillräckligt långt ner -- djupa sjöar, gruvor, glömda tunnelbanestationer -- så kommer man till en alternativ värld som är upp- och nervänd. Alltså bokstavligen; marken är uppåt, en ständigt stjärnbeströdd natthimmel är neråt, gravitationen är omvänd. Mellan husen går långa hängbroar. Folk åker zeppelinare och linbana.
- Saker som händer i vår värld påverkar ofta upp-och nervända världen och tvärtom.
- Det ska finnas olika "raser", där jag just nu huvudsakligen tänker mig 1) djur/djurlika, 2) groteska, 3) konstgjorda. Djuren säger sig själva, de är talande och humanoida djur. De groteska är mer överdrivna människor, t.ex. med gorillastora armar eller onaturligt stora ögon. De konstgjorda kan vara lite vad som helst som normalt sett inte är levande, till exempel dockor. De här tre är de som är "infödda" i världen under allting.
- Man spelar i sin hemstad, eller en stad alla kan hyfsat väl. Samtidigt som man skapar rollpersoner (i valfritt system) skapar man också en tankekarta över staden - nergångar till upp-och nervända världen till exempel. Viktiga aktörer.
- Det finns gillen. Grå gillet, som är byråkrater till exempel. Gillena har en osäker maktbalans och konflikterna kokar ständigt. Alla gillen försöker hela tiden skaffa sig fördelar.
Eftersom det är min standardlösning tänker jag att rollpersonerna är typ investigators som hyrs in för att undersöka saker som mord eller så. Och så får de nysta i ledtrådar och misstänkta och försöka utröna om något av gillena är skyldigt eller om det rör sig om ett försök att påverka den andra världen.