Nekromanti SvF: Upp- och Nervända Världen. Några tankar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har tidigare nämnt lite om en tänkt serie korta settings som skulle ges ut under samlingsnamnet "Svensk Fantastik". Den första av dem skulle då vara ett slags Neverwhere/Un Lun Dun-grej fast i Sverige, kallad "Upp- och nervända världen".

Såhär långt har jag kommit:

- Världen är som våran, men tar man sig tillräckligt långt ner -- djupa sjöar, gruvor, glömda tunnelbanestationer -- så kommer man till en alternativ värld som är upp- och nervänd. Alltså bokstavligen; marken är uppåt, en ständigt stjärnbeströdd natthimmel är neråt, gravitationen är omvänd. Mellan husen går långa hängbroar. Folk åker zeppelinare och linbana.
- Saker som händer i vår värld påverkar ofta upp-och nervända världen och tvärtom.
- Det ska finnas olika "raser", där jag just nu huvudsakligen tänker mig 1) djur/djurlika, 2) groteska, 3) konstgjorda. Djuren säger sig själva, de är talande och humanoida djur. De groteska är mer överdrivna människor, t.ex. med gorillastora armar eller onaturligt stora ögon. De konstgjorda kan vara lite vad som helst som normalt sett inte är levande, till exempel dockor. De här tre är de som är "infödda" i världen under allting.
- Man spelar i sin hemstad, eller en stad alla kan hyfsat väl. Samtidigt som man skapar rollpersoner (i valfritt system) skapar man också en tankekarta över staden - nergångar till upp-och nervända världen till exempel. Viktiga aktörer.
- Det finns gillen. Grå gillet, som är byråkrater till exempel. Gillena har en osäker maktbalans och konflikterna kokar ständigt. Alla gillen försöker hela tiden skaffa sig fördelar.

Eftersom det är min standardlösning tänker jag att rollpersonerna är typ investigators som hyrs in för att undersöka saker som mord eller så. Och så får de nysta i ledtrådar och misstänkta och försöka utröna om något av gillena är skyldigt eller om det rör sig om ett försök att påverka den andra världen.

krank

Det känns viktigt att få med det "typiskt svenska". Gärna det lite gråvardagliga sådär. Arbetsförmedlingen och försäkringskassan. Kommunhuset och intrigerna där. Jag tänker att man som grupp samlar några lokala "big issues" och knyter dem till det hela. Huruvida det ska byggas ett nytt badhus i Hudiksvall. Kampen för dubbla spår ut till Nynäshamn. Gärna några lokalkändisar som inblandade aktörer också. Givetvis måste det finnas aktörer på bägge sidor; folk på "vår" sida som känner till allt och har egna agendor för den upp- och nervända världen är ju givet. Eller som använder sin kunskap om den för att manipulera saker i vår värld som de annars vore maktlösa att påverka...

krank

Först tänkte jag att rollpersonerna skulle vara människor. Kanske rentav att spelarna skulle spela sig själva men med hemliga identiteter som investigators. Lite som Supergänget alltså.

Men sen tänkte jag att det vore lite elakt att inte låta spelarna ha tillgång till de tre raserna. Klart man ska kunna välja att spela en talande docka eller en groteskt tjock person med spindelben.

Frågan är om det här går att kombinera -- kanske spelar spelarna sig själva men att deras rollpersons-jag helt enkelt är förklädda när de rör sig ute i människovärlden?

Basenanji

Postd20modernist
Grejer jag gillar: att miljön är upp-och nervänd, zeppelinar/linbana-prylen känns som nån sorts steampunk, att rp är investigators, Grå Gillena och de coola raserna ("talande dockor"!)

Saker som är längre från för mina preferenser: det typiskt svenska lite tongue-in-cheek (?) men för mig blir det lite för stor skillnad mellan grå vardag och andra fantastik-inslag som udda raser.

Saker jag hoppas på: simpel regelmekanik a la d20/BRP/OSR. Även om jag vet att du inte gillar d20 så hoppas jag på regler som inte kräver mer än "slå en tärning, lägg till nåt/dra bort nåt - och se om du lyckas!". Jag gillar när det komplicerade inte handlar om algoritmerna i sig, utan om val som spelarna får göra (ska jag anfalla med mitt avståndsvapen eller borde jag göra en dubbel attack med mina dolkar? Ska jag använda Förhöra med effekterna att jag får reda på något, men kanske går miste om en potentiell kontakt eller Övertala vilket kanske leder till att jag får en potentiell kontakt, men som kanske ljuger för mig?)

Grej jag undrar över: hur ser relationen mellan världarna ut? Finns det människor i "vår" värld som vet hur det ser ut i den upp- och nervända världen?

Kanske ett litet OSR:igt spel, mest kontext och mindre regelfokus till nästa GothCon?

Och i så fall, fråga den här killen om illustrationer mm:

http://karbunkl.weebly.com/

krank

Basenanji;n83441 said:
Saker jag hoppas på: simpel regelmekanik a la d20/BRP/OSR. Även om jag vet att du inte gillar d20 så hoppas jag på regler som inte kräver mer än "slå en tärning, lägg till nåt/dra bort nåt - och se om du lyckas!". Jag gillar när det komplicerade inte handlar om algoritmerna i sig, utan om val som spelarna får göra (ska jag anfalla med mitt avståndsvapen eller borde jag göra en dubbel attack med mina dolkar? Ska jag använda Förhöra med effekterna att jag får reda på något, men kanske går miste om en potentiell kontakt eller Övertala vilket kanske leder till att jag får en potentiell kontakt, men som kanske ljuger för mig?)
Regelsystem får man välja själv; Svensk Fantastik kommer att vara regellösa världshäften a' kanske 64 A5-sidor styck eller så.

Och även om jag hade byggt regler så tror jag inte du gillat dem =)

Basenanji;n83441 said:
Grej jag undrar över: hur ser relationen mellan världarna ut? Finns det människor i "vår" värld som vet hur det ser ut i den upp- och nervända världen?
Det skrev jag lite om längre upp; min tanke är att det definitivt finns de som har kunskap om den upp- och nervända världen och som antingen vill skydda den, utforska den eller utnyttja den för egen eller politisk vinning (till exempel: döda en viktig person där, som symboliserar det politiska motståndet mot byggandet av det nya badhuset här).

krank

De här kopplingarna, förresten. Jag tänker mig att det nog inte vinns några direkt klara, vetenskapliga regler för dem. Man kan konstatera att det oftast är saker som upplevs som viktiga som får spontan mellanvärldslig koppling. Att det är lite som en blixt; om något blir viktigt i endera världen så vill det liksom rota sig i den andra. Duktiga vävare/magiker har kunnat skapa kortlivade artificiella kopplingar mellan mindre viktiga personer uppe och nere.

Så ja, givetvis kan en duktig och maktlysten magiker skapa en koppling mellan en förhållandevis oviktig person på ena sidan och en dito på andra sidan, döda den ene så att den andre också dör. Och så kanske få nåtslags fördel av det.

Och om man t.ex. spränger ett hus i den ena världen kommer samma hus att förstöras i den andra - av mer eller mindre naturliga orsaker.

Jag tror att vävare också kan se kopplingar. Och att det finns utrustning (kikare, förstoringsglas, monoklar) som låter folk se dem.

Vad kan man kalla banden? "Sympatiska band" låter bra, det kör vi på tror jag.

Sapient

Swashbuckler
Jag tycker det också vore intressant att tänka sig att kunskapen om vår värld är förhållandevis utbredd i den upp- och nedvända världen. En del av "de groteska" kanske har flytt till den världen från vår? En del av "de konstgjorda" kanske också kommer därifrån? Ibland kan en tänka sig att ett väldigt älskat gosedjur eller en dock, när den en dag försvinner från vår värld, uppstår i den upp- och nedvända, lite förändrad - men så som den som hade den tänkte sig den, när det gäller personlighet, namn mm. Den får helt enkelt liv där, som en effekt av sin tidigare "sak-tillvaro" i vår värld.

Och det kanske i undantagsfall sträcker sig till andra saker, än antropomorfa föremål?

Så åtminstone den falangen har, i regel, en stor kärlek till vår värld och vill skydda den.

Men där finns kanske också andra, sådana som är mer avundsjuka och vill skada vår värld. Kampen mellan dessa fraktioner, kan vara en del av spänningarna och konfliktskaparna i spelet.

Kanske spelare som vill spela ett konstruerat föremål uppmanas att skapa det efter egna erfarenheter?

krank

Sapient;n83623 said:
Jag tycker det också vore intressant att tänka sig att kunskapen om vår värld är förhållandevis utbredd i den upp- och nedvända världen. En del av "de groteska" kanske har flytt till den världen från vår? En del av "de konstgjorda" kanske också kommer därifrån? Ibland kan en tänka sig att ett väldigt älskat gosedjur eller en dock, när den en dag försvinner från vår värld, uppstår i den upp- och nedvända, lite förändrad - men så som den som hade den tänkte sig den, när det gäller personlighet, namn mm. Den får helt enkelt liv där, som en effekt av sin tidigare "sak-tillvaro" i vår värld.

Och det kanske i undantagsfall sträcker sig till andra saker, än antropomorfa föremål?

Så åtminstone den falangen har, i regel, en stor kärlek till vår värld och vill skydda den.

Men där finns kanske också andra, sådana som är mer avundsjuka och vill skada vår värld. Kampen mellan dessa fraktioner, kan vara en del av spänningarna och konfliktskaparna i spelet.

Kanske spelare som vill spela ett konstruerat föremål uppmanas att skapa det efter egna erfarenheter?

Bra skit alltihop!