Jag har stora problem med ett lagsystem där man tycker att man behöver ha hårdare straff för att det "inte ska urvattnas". Vi måste alltså hålla samma eller högre nivå av hämnd hela tiden? Det känns väldigt medeltida.Ram;n183629 said:Jag vet inte om jag tror att hårdare straff är lösningen på något, men jag ser det som ett stort problem när vi inte kan skydda personer i samhällets tjänst. Man kan tycka vad man vill om straff, personerna som utför handlingar och allt det, men på andra sidan av myntet finns också de som eventuellt inte får ambulansvård därför att man inte kan uppbåda poliseskort, de vars hus brinner ned därför att brandmän inte vågar ge sig in i vissa områden etc.
Betende av den här typen måste beivras. Alla måste förstå att man helt enkelt inte gör så. Det måste upphöra och i det arbetet så känns det orimligt för mig att inte vända på alla stenar som finns för att nå det. Förebyggande arbete är en insats, att faktiskt upprätthålla lagen är en annan. Sist jag tittade så var stenkastning olagligt och bryter man mot lagen så är det lämpligt att man straffas annars urvattnas lagsystemet.
Jag ser inte varför "hårdare straff" skulle leda till att fler brandmän vågade sig in i fler områden. Jag antar att den tankevurpan går via den felaktiga uppfattningen att "hårdare straff = färre som kastar sten", vilket jag verkligen inte ser någon anledning att koppla samman.