Nekromanti SVT Debatt

Toman

Warrior
Kollar väldigt sällan på programmet, men såg det idag av en ovidkommande anledning.

Är det bara jag som tycker programmet och dess format är anti-intellektuell tramsunderhållning? Det debatteras inte, det diskuteras hetsigt en massa, oftast diametrala, åsikter.
Programledaren (ända tillbaka till Öholm) är mindre moderator och mer "Here's a knife. Do something with the knife".

Min egen (säkert väldigt fördomsfulla) förklaring till varför svt ens gör på det här sättet är att de utgår ifrån att tittarna inte har något egentligt intresse av se givande och analytiskt genomtänkta meningsförespråkare argumentera och debattera. För skulle de ha det skulle tittarna slå över till big brother eller paradise hotel. Och (här kommer fördomen) jag tror de har helt rätt i det.

Man ska bli upprörd, svära och skratta inte tänka och fundera över sakfrågan.

En av gästerna var visst en språkproffessor (fick jag för mig iaf) som introducerades och tilltalades av programledaren (ur minnet): "Du som är så smart, professor och allt, vad har du att säga?" (han verkade härligt oberörd och var nog mest där för att framföra att ämnet inte ens är värd en debatt, kudos för det! )

Hur skulle ett bra (dvs sebart) tv-debatt format kunna se ut? Ni behöver absolut inte hålla med om min åsikt av programmet i fråga.

Toman

Warrior
Sorry för felstavningar etc, jag har verkligen inte kommit överens med min platta om hur man ska skriva (den väljer ord, hoppar runt med markören, runt vill bli både rumt och ru t osv.)

obak

Hero
Finns en anledning till att programmets deltagarbänkar kallas för "apberget" av SVTs medarbetare...

Njord

Veteran
Jag kan på sätt och vis förstå tanken (om nu svt tänkt så) med en mer spontan debatt där "vanliga människor" får uttrycka sig, dock är det allt som oftast brist på just "vanliga människor" i debattstudion. I stället bjuder dom in de mest underliga kufar med de mest extrema eller konstiga åsikter som sedan går loss på varandra om frågor som ingen annan en dom själva verkar ta på allvar. Med detta sagt kan jag ändå ibland tycka att vissa debatter kan vara både intressanta och lyckade men i stället för att debattera ett ett eller två intressanta ämnen har man bestämt sig för att pressa in tre eller fyra helt olika ämnen på den ynkliga timme programmet förfogar över, och detta bidrar enligt mig bara till att driva på det hetsiga tonläget och förvandlar varje debatt till en gladiatorkamp.

RasmusL

Champion
Jag tycker om SVT Debatt men då gillar jag också Ring P1. 95 % humor, 5 % lära sig något nytt.

Vimes

Sillkung
Jag håller med.

Och jag är övertygad om att det är själva grundkonceptet, "människor diskuterar saker", som det är fel på.

RasmusL

Champion
Vimes;n58414 said:
Jag håller med.

Och jag är övertygad om att det är själva grundkonceptet, "människor diskuterar saker", som det är fel på.

Fick mig att skratta lite :)

Är det inte underhållning vi vill ha då? Är det, så att säga, under ens intellektuella nivå skakar man på huvudet och ler, alternativt blir 'glatt sur' på hur lite innehåll det är. Går det över ens huvud tror man sig få insikter och håller på 'sitt lag', argument lagras för jobbfikat.
"This is Thunderdome..."

gizmo

temporary sunshine
Toman;n58381 said:
Det debatteras inte, det diskuteras hetsigt en massa, oftast diametrala, åsikter.
Har du sett svt programmet Runda Bordet?
Jag kan inte uttala mig jättemycket om det för att jag har bara sett det en gång. Men den gången tyckte jag det var just det: lugn, saklig diskussion av ett ämne i en runda personer som verkade kompetenta att ha en åsikt i saken.
Tyvärr kommer jag nu inte ens ihåg vilket ämne det var som diskuterades, men det säger nog mer om mig än om programmets kvalité. Jag minns iallafall att jag tyckte det var intressant.

RasmusL

Champion
Toman;n58424 said:
Man kanske skulle kräva att de taggar om det från samhälle & fakta till kultur & nöje?
Det finns inga bra debatter, bara bra monologer. Att debattera konstruktivt är IMO inte en åskådarsport, det handlar om lärande på individnivå, och ett format där pålästa och förberedda "debattörer" ställer frågor till varandra och får bra svar ser jag hellre på som "intervju", "paneldiskussion" där de okunniga massorna får ställa frågor till experterna, "föreläsning" eller liknande. Inte debatt.

Kärlekscraft

Swordsman
RasmusL;n58425 said:
Det finns inga bra debatter, bara bra monologer. Att debattera konstruktivt är IMO inte en åskådarsport, det handlar om lärande på individnivå, och ett format där pålästa och förberedda "debattörer" ställer frågor till varandra och får bra svar ser jag hellre på som "intervju", "paneldiskussion" där de okunniga massorna får ställa frågor till experterna, "föreläsning" eller liknande. Inte debatt.
*Hick!* :eek:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Demagogi

Toman

Warrior
Om två oense meningsförespråkare kan argumentera för sin ståndpunkt väl anser jag definitivt att det kan bli en intressant debatt. Målet är ju inte att debattdeltagarna ska ändra sig.

Kärlekscraft

Swordsman
Toman;n58428 said:
Om två oense meningsförespråkare kan argumentera för sin ståndpunkt väl anser jag definitivt att det kan bli en intressant debatt. Målet är ju inte att debattdeltagarna ska ändra sig.
Nä, det är ju åhörarnas uppgift: att ta ställning - är det vettigt det som sägs?

Ond bråd död

Swashbuckler
Men det är ju inte underhållande heller. Ingen kan väl tycka att det är kul när folk gapar i munnen på varandra?

Den typen av program verkar balansera genom att plocka in ytterligheterna plus någon av vänsterns proffstyckare som i sammanhanget rent av verkar vettig (för mig alltså). Det är lite som om wrnu skulle hålla en debatt och bjuda in Krank, Grisodlarn, och med Cassius som proffstyckare. Det blir antagligen en livlig debatt, men inte särskilt givande.

Varför inte ha en diskussion istället för en debatt, för debatter blir bara "käbbel" vad jag sett. Är det någon gång en debatt varit givande? Har svårt att tänka mig att valdebatterna någonsin fått någon att ändra uppfattning om frågorna, möjligen uppfattningen om personerna.

Men man kan väl inte förvänta sig något bra av SVT egentligen när det kommer till kritan. Trots alla miljarder som de tvingar till sig från folket. :/

Staffan

Myrmidon
Oavsett vilket så är det här den bästa debatten som någonsin gått på TV (om nu klippet hoppar till rätt tid - annars startar den vid 03:15):

Edit: Forumets Youtube-plugin ignorerar tydligen tidsangivelser. Jaja, ni kan behöva lite kultur ändå.

Edit2: Här är en version med bara debatten: