Tack vare Krilles lysande augistinlägg, får jag arslet ur vagnen att fråga om råd och tips till mitt nya system.
Tanken är att det ska fungera till min nästa helgkampanj (inget annat), som förhoppningsvis ska kunna vara några år med förhållandevis långa speltillfällen.
Miljön är i rymden på tjugotalet, av någon inte helt utformad anledning sänder USA och england upp ett gemensamt stort rymdskepp för att utforska och kunna skapa en eventuell kolloni. Så det ska finnas karaktärsutrymme för allt från flyktingar, kolonister, rymdbefäll, rödskjortor kanske också lyxpassagerar.
Tärningsmässigt hade jag tänkt ha två tärningar (t10 tror jag, använt samma system tidigare med t6, men tror att t10 borde ge bättre variation, någon statistiker som har några bra argument?), där en är på spelarnas (/den offensiva partens) sida och den andra slumpen/omständigheter/motstånd. Man slår båda samtidigt och har man högre på spelartärningen lyckas spelaren, lika innebär exakt lyckande och extremerna 1/10 och 10/1 är fummel respektive perfekt lyckande. I grunden är tanken att systemet ska vara lätt slaget och snabbt.
Sedan ger färdigheter fasta påslag (eller avdrag om man har en negativ färdighet) på spelarnas tärningar, liskom att vissa handlingar har högre svårighet och tillägg på den onda tärningen. Helst skulle jag vilja ha en CastelFalkensteinsk färdighetslista (dvs grundegenskaper och färdigheter som samma kategori) och tar gärna emot förslag vad som kan finnas med.
Jag har en eventuell tanke också om ett meta koncept för att få swingkänsla i spelandet, genom att hålla en struktur över scenerna där man kör två korta, följt av en längre oftast (kan ju ibland ha break också).
Så nån som har lust att glädja mig med input, förslag, erfarenheter, idéer?
Tanken är att det ska fungera till min nästa helgkampanj (inget annat), som förhoppningsvis ska kunna vara några år med förhållandevis långa speltillfällen.
Miljön är i rymden på tjugotalet, av någon inte helt utformad anledning sänder USA och england upp ett gemensamt stort rymdskepp för att utforska och kunna skapa en eventuell kolloni. Så det ska finnas karaktärsutrymme för allt från flyktingar, kolonister, rymdbefäll, rödskjortor kanske också lyxpassagerar.
Tärningsmässigt hade jag tänkt ha två tärningar (t10 tror jag, använt samma system tidigare med t6, men tror att t10 borde ge bättre variation, någon statistiker som har några bra argument?), där en är på spelarnas (/den offensiva partens) sida och den andra slumpen/omständigheter/motstånd. Man slår båda samtidigt och har man högre på spelartärningen lyckas spelaren, lika innebär exakt lyckande och extremerna 1/10 och 10/1 är fummel respektive perfekt lyckande. I grunden är tanken att systemet ska vara lätt slaget och snabbt.
Sedan ger färdigheter fasta påslag (eller avdrag om man har en negativ färdighet) på spelarnas tärningar, liskom att vissa handlingar har högre svårighet och tillägg på den onda tärningen. Helst skulle jag vilja ha en CastelFalkensteinsk färdighetslista (dvs grundegenskaper och färdigheter som samma kategori) och tar gärna emot förslag vad som kan finnas med.
Jag har en eventuell tanke också om ett meta koncept för att få swingkänsla i spelandet, genom att hålla en struktur över scenerna där man kör två korta, följt av en längre oftast (kan ju ibland ha break också).
Så nån som har lust att glädja mig med input, förslag, erfarenheter, idéer?