Nekromanti Swingin´space

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Tack vare Krilles lysande augistinlägg, får jag arslet ur vagnen att fråga om råd och tips till mitt nya system.

Tanken är att det ska fungera till min nästa helgkampanj (inget annat), som förhoppningsvis ska kunna vara några år med förhållandevis långa speltillfällen.

Miljön är i rymden på tjugotalet, av någon inte helt utformad anledning sänder USA och england upp ett gemensamt stort rymdskepp för att utforska och kunna skapa en eventuell kolloni. Så det ska finnas karaktärsutrymme för allt från flyktingar, kolonister, rymdbefäll, rödskjortor kanske också lyxpassagerar.

Tärningsmässigt hade jag tänkt ha två tärningar (t10 tror jag, använt samma system tidigare med t6, men tror att t10 borde ge bättre variation, någon statistiker som har några bra argument?), där en är på spelarnas (/den offensiva partens) sida och den andra slumpen/omständigheter/motstånd. Man slår båda samtidigt och har man högre på spelartärningen lyckas spelaren, lika innebär exakt lyckande och extremerna 1/10 och 10/1 är fummel respektive perfekt lyckande. I grunden är tanken att systemet ska vara lätt slaget och snabbt.

Sedan ger färdigheter fasta påslag (eller avdrag om man har en negativ färdighet) på spelarnas tärningar, liskom att vissa handlingar har högre svårighet och tillägg på den onda tärningen. Helst skulle jag vilja ha en CastelFalkensteinsk färdighetslista (dvs grundegenskaper och färdigheter som samma kategori) och tar gärna emot förslag vad som kan finnas med.

Jag har en eventuell tanke också om ett meta koncept för att få swingkänsla i spelandet, genom att hålla en struktur över scenerna där man kör två korta, följt av en längre oftast (kan ju ibland ha break också).

Så nån som har lust att glädja mig med input, förslag, erfarenheter, idéer?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,681
Location
Fallen Umber
Förslag på färdighetslista:

Fysik
Rörlighet
Närstrid
Eldstrid
Uppmärksamhet
Oseddhet (att undgå upptäckt etc)
Världsvana
Karisma
Kontakter
Teknik
Bildning
Status
Förmögenhet
Vildmarksvana
Skepp/fordon
Uppträda

Jag har säkert missat något viktigt för jag tog det här direkt ur huvudet.


/Dimfrost
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Najs, stämde rätt bra med listan jag själv skissat på, enda jag inte vet hur jag skulle använda är status och förmögenhet. Känns som riskfyllda värden, hur har de funkat för andra?

Listan ser just nu ut som följer;
Färdigheter:
Bildning
Charm
Diskretion
Eldstrid
Fingerfärdighet
Hantera mindre fordon
Hantverkskänsla
Konstnärlig ådra
Kontakter
Konstruktion
Kroppsbyggnad
Ledarskap
Medicin
Mod
Naturvetenskap
Närstrid
Rorsmanskap
Skönhet
Slagsmål
Smidighet
Spel
Stil
Teknik
Uppfattningsförmåga
Vett och etikett
Vildmarksvana
Världsvana

Mer tips?

Grunnar också på slagsystemet om lika ska innebära omslag om det inte finns modifikation och posetivt för modifikationen för att göra små färdighet köp också attraktiva.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,681
Location
Fallen Umber
Jag gillar breda färdigheter. Därför skulle jag kunna tänka mig att slå ihop Teknik och Konstruktion, Världsvana och Vett och etikett, kanske Skönhet och Charm (hur ofta använder man Skönhet, egentligen?), Slagsmål och Närstrid (när vi inte längre rör oss i Castle Falkensteins värld där värjfäktning och nävkamp är två helt skilda saker) samt Bildning och Naturvetenskap.

Förmögenhet tänkte jag att man skulle slå för när man försöker köpa något. Jag vet inte hur aktuellt det är i den miljön du tänker på. Vad är det som är just "riskfyllt" med Status och Förmögenhet?


/Dimfrost
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Slagsmål obeväpnat och närstrid med tillhyggen var tanken... men kanske stämmer att man skulle kunna slima det till en skill (blä insåg att jag kommer behöva ha något stridsystem).

Teknik och konstruktion var nog en miss att jag såg ena i ditt förslag och hade andra i min skisslista och missade dubleringen. Skönhet och charm har jag varit med om att de använts flitigt, men ska nog vara stil (så smyger indirekt förklädnad in) och charm... Bildning och Naturvetenskap är skillnaden mellan fil fack o teck fack, tror jag vill ha kvar den... eller något specialiseringssystem...

Förmögenhet för det ger klurigheten att vissa saker blir köpta när folk inte haft råd med billigare saker, föredrar nog det i form av valuta och ett stats för att köpslå istället.

Status har jag en avsmak för efter sett det missbrukas i vampyrlajv :gremlaugh: men i den här kampanjen kommer det finnas på andra sett, olika speltillfällen kommer ha olika karaktärsuppsättningar på olika befattningar i skeppet, så nån sån dynamik kommer finnas, men tänkte inte ha det i färdigheterna.

Men bra feedback, tar gärna mer!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,681
Location
Fallen Umber
Själv är jag trött på att hålla reda på enstaka mynt, och tycker att ett abstrakt värde är mycket trevligare. Det fungerar ju i till exempel d20 Modern och Andra Imperiet. Men jag inser att det är en smaksak.


/Dimfrost
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Typsik smaksak... i det här fallet funderar jag också på att ha skeppet (huvudspelmiljön) så gott som pengafritt...
 
Top