Nekromanti Sword & Sorcery-äventyr

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har kommit fram till att jag har hopplöst svårt att hitta på äventyr i Sword & Sorcery-stil. Jag har läst Sorcerer & Sword men det gav inte så många konkreta idéer förutom det (numera) självklara rådet att fokusera på huvudpersonerna. Jag har läst Howard, Leiber och Moorcock, men deras berättelser känns som rälsade 80-talsäventyr av värsta sort; de passar inte bra som rollspelsäventyr helt enkelt. Så hur gör man?

Säg att du ska skriva ett relativt kort äventyr (i alla fall inte en lång kampanj) för fyra eller fem färdiggjorda rollpersoner (äventyret bör alltså involvera och bygga på det som är viktigt för rollpersonerna). Den exakta miljön är inte så viktig, men om detaljerna spelar roll kan vi säga att det är Pangaea som gäller. :gremgrin: Ge mig idéer!

(Ja, jag postar den här tråden på rätt plats. Allt kreativt, inklusive äventyrsskrivande, kommer att höra hemma på makarforumet i framtiden. Riktlinjerna för forumen kommer att uppdateras. Jag vet vad jag gör. :gremsmile:)

/Dimfrost

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Men om du har läst Sorcerer & Sword, och tycker att det är självklart att fokusera på huvudpersonerna/karaktärerna, varför vill du då skriva/hitta på äventyret?

Jag förstår faktiskt inte.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är en bra fråga. Jag kan tänka mig några olika svar. Till exempel skulle man kunna vara ute efter att skriva konventsäventyr; då får man själv bidra med alla huvudpersonerna, och att då bara "fokusera på huvudpersonerna" ger ingen kreativ avlastning. Eller så skulle man kunna vilja ha ett speligt system som inte alls har så hårt fokus på spelarnas idéer. I det här fallet är det mina allmänna funderingar kring hur jag skulle kunna hitta på bra S&S-äventyr som spökar. Jag är nämligen lite smått sugen på att skriva Pangaea med samma upplägg som det beskrivs i recensionen (men däremot sannolikt med ett annat regelsystem), alltså världsbeskrivning främst genom ett antal äventyr med färdiga rollpersoner. :gremsmile:

/Dimfrost

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Okej, det låter ju lite luddigt.

Jag skulle kunna svara på hur jag skulle skriva ett konventsscenario (utan att förutbestämma händelser) men jag vet inte om du är intresserad av det.

Du skriver att du har svårt att hitta på äventyr i S&S-stil just. Varför det? Hur gör du annars?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har alltid svårt att hitta på äventyr; det är delvis därför jag är så förtjust i spel som Polaris där spelarna bidrar med (mer eller mindre stora delar av) handlingen. :gremgrin:

Men jag kanske formulerade mig dåligt i mina tidigare inlägg. Jag är definitivt nöjd om jag får till exempel idéer på en bunt rollpersoner med färdiga kickers som sammanför dem i en intressant situation, eller ett skissat akvarium (även känt som fisktank) att släppa ned dem i.

/Dimfrost

Jag är definitivt nöjd om jag får till exempel idéer på en bunt rollpersoner med färdiga kickers som sammanför dem i en intressant situation, eller ett skissat akvarium (även känt som fisktank) att släppa ned dem i.
Kör ett Princie of Thieves scenario som dock startar på ett annorlunda sätt. Låt spelarna vara laglösa som kämpar imot den onde sheriffen/Adelsmannen och bygg ihop deras bakgrundshistorier. Dels kan deras bakgrund då innehålla en hel del hemligheter som de andra under scenariots gång kan komma att få reda på, dvs roliga och mindre roliga överaskningar, och dels så har dom ett gemensamt mål som alla är intresserade av. Karaktärerna kan du bygga på vilka roller som helst från valfri Robin Hood rulle.

Dimfrost

Special Circumstances
Fast jag var mer ute efter typiska sword & sorcery-grejer, eller i alla fall idéer som gav rätt stämning. Visst går det att anpassa mer generiska koncept men det är inte riktigt samma sak.

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
Snabbguide till S&S?

Tror du att du kan skriva ned en snabb förklaring till vad som kännetecknar Sword & Sorcery? Dels för att tydliggöra vad som skiljer det från standardfantasy, och dels för att visa vilka delar av det du tycker är intressanta och viktiga. Skulle i alla fall hjälpa mig, som inte läst så mycket, utan mest känner till genren från Conan-filmerna.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Snabbguide till S&S?

Jag länkade ju till min Pangaea-recension. Avsikten var att det skulle räcka, ungefär. Det handlar ju om blodiga strider, onda magiker, dolska demonkulter, fasansfulla bestar, sturska hjältar, ogästvänlig vildmark och så vidare. :gremsmile:

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ha!, du vill spela Bläck. Gå och kika på min och debbies tråd om "spelet utan namn" i skrytforumet, Debbie beskriver rätt bra de delar som jag tror kan vara intressanta för dig.

Man Mountainman

Storsvagåret
Men om du har läst Sorcerer & Sword, och tycker att det är självklart att fokusera på huvudpersonerna/karaktärerna, varför vill du då skriva/hitta på äventyret?

Jag förstår faktiskt inte.
Jag förstår inte vad du inte förstår. Sen när är "karaktärsdrivet" = "spelardrivet"?

/Kalle

Dimfrost

Special Circumstances
Det handlar inte om att jag har problem att spela S&S. Det handlar om att jag har problem med att skriva S&S-äventyr. Det är två olika saker, faktiskt. Men ja, jag gillar ju Bläck (framförallt då namnet på poängen, som jag önskar att jag hade kommit på) och era äventyr; det är bara inte det jag är ute efter här.

/Dimfrost

Fast jag var mer ute efter typiska sword & sorcery-grejer, eller i alla fall idéer som gav rätt stämning. Visst går det att anpassa mer generiska koncept men det är inte riktigt samma sak.
Min idé går ganska enkelt att utveckla till S&S, men då behöver man ha lite fantasi förståss :gremwink:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Men det är ju sjäva poängen (inte de poängen, den andra sorten), vi fick S&S-känsla bara genom att ta de där clicheerna (sp?) i början och bygga äventyret kring dem. Så om du själv vill förbereda så dundra på med Conan-soundtracket i högtalarna och skriv ner några sådana och knyt sedan ihop dem med rakt igenom till ett äventyr. Det är inte äventyret i sig som är S&S det är personerna, platserna och händelserna som är det.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Sen när är "karaktärsdrivet" = "spelardrivet"?

Menar du att det kan vara karaktärsdrivet även om någon annan än spelaren kontrollerar karaktären? Kanske det. Jag spelar inte så själv så jag vet inte.

På samma sätt var jag kanske lite snabb att göra kopplingen till protagonist när Dimfrost skrev "huvudperson" och nämde Sorcerer & Sword i samma veva. Det och att han ville undvika rälsning var det som ställde till det lite för mig.

Man Mountainman

Storsvagåret
Menar du att det kan vara karaktärsdrivet även om någon annan än spelaren kontrollerar karaktären? Kanske det. Jag spelar inte så själv så jag vet inte.
Och sen när innebär "icke-spelardrivet" att spelarna inte ens kontrollerar sina egna rollpersoner?

Shit, Anders. Traditionellt rollspel kan vara karaktärsdrivet. Att påstå något annat är bara inskränkt.

/Kalle

Thermight

Warrior
Jag älskar Sword & Sorcery.

Hade själv lite funderingar på att kanske leda några äventyr som var rippade från Conan. Mitt egna rollspel jag höll på med skulle vara grundat i S&S.
Tänkte på 2 äventyr: Ett rippat av The frost giants daughter, som mest var en serie strider med miniatyrer.

Och ett rippat av The god in the bowl, vilket jag här tar upp hur jag tänkte lösa det på.

Varning! Innehåller spoilers ifall du ska läsa/spela 'Conan!'
Endast fär SL!

The god in the bowl:
Spelarna kan vara: 'Conan', polischefen, poliserna, vakten, adelsmannen, slaven, 'klerken', adelsmannen.

Överblick:
In medias res: Äventyrer pårjar såklart med spänning och konflikter.
Varje spelare har fått olika texter med olika bakgrundsinformation och bilder av händelserna bakom från sitt eget begränsade perspektiv, dessa kommer att visa sig och utveckas under spelets gång. Karaktärerna har alla olika motivationer dolda för varandra, och vet även saker de inte vill avslöja, vilka de andra har uppgift att få reda på.

Man kan leda en kort stund med varje spelare/grupp:
Kan börja med att Conan ska ta sig in; Larmet går för polisen; vakten märker att nåt skumt hänt; Adelsmannen har snokar runt och bli fångad; Klerken gör vad han nu gjorde..

Spelarna kommer så småningom at samlas på samma ställe.
Förutom att spelarna har olika bakgrundsinformation, kan man även förbereda små lappar man kan skicka till spelarna med iformation om just deras eget perspektiv under spelets gång. Polischefen och poliserna har ju t.ex. helt olika uppfattning om 'Conan' poliserna har en uppfattning/information som gör dem självsäkra och kaxiga, medans polischefen(kan skötas med en lapp) har en helt annan uppfattning om vad som kommer hända om poliserna blir aggresiva... har även större kunskap om brottsutredning.
Adelsmannen och Conan skulle även kunna få egen information då de känner igen varandra o.s.v.. I spelarnas bakgrundsinformation måste såklar även saker som karaktärers relationer finnas med, så t.ex att spelare som spelar poliser för riktlinjer att inte agera utan att hinna lyssna på order från chefen o.s.v.

Ävetyret blir ett slags polisförhör, brottsutredning, med flera olika perspektiv och dolda motiv, med en aggresiv atmosär över det hela..

De/den spelare som överlever får vara med i nästa äventyr....
Äventyret kommer antagligen inte att ta så jättelång tid att ta sig igenom. Om man vill förlänga det kanske man kan ta med en jakt bort från den ursprungliga platsen, där de ev spelare som blivit slaktade kan hoppa in i en ny 'roll'. Kanske kan man även ta med andra typer av backup karaktärer ifall något riktigt oväntat skulle hända, att t.ex. den som spelar 'Conan' skulle bli dödad så kan han ha en polare i närheten eller nåt.

Detta var idéerna jag fick när jag läste berättelsen. Med tanke på spelvärld går det inte att rippa rakt av till Pangea, men kanske gav det någon inspiration?

Korta historer, många frågor och spännande redan från början, S&S stylee!

Thermight

Warrior
Glömde lägga till detta:
Jo, när det är Sword & Sorcery behöver man kanske inte bry sig så mycket om att anpassa efter den "traditionella spelargruppen".

Eftersom det oftast brukar finnas kanske 1-2 huvudpersoner och några medhjälpare. som kan slaktas under ävetyren, eller vissa spelare kan hoppa in och spela 'motståndare'. De som överlever får bli nya huvudpersoner.

Leon

Leo carcion
En ganska klassisk typ av S&S äventyr kan man få till genom att designa en förbannelse/knipa/annat jävelskap och skriva in den brist som leder till att man hamnar i den i en av rollpersonerna (eller ännu hellre skapa knipan utifrån rollpersonen).

Nyfikenhet, girighet, högmod, snålhet: allt kan leda till en klafsig död i vansinnets djupaste katakomber i S&S....