Dimfrost
Special Circumstances
Antag att vi ska beskriva sword & sorcery i rollspel, antingen för att man vill spela i genren med folk som inte känner till den så bra eller för att man vill skriva ett spel i genren. Det är just rollspelsgenren jag är ute efter, alltså inte vad som kännetecknar sword & sorcery som litterär genre. Naturligtvis finns det många likheter (om inte annat för att rollspelsgenren måste baseras på något) men det är alltså inte relevant i den fortsatta diskussionen om ett visst element finns med i primärkällorna eller inte, bara om det passar in i den typen av rollspelsberättelser vi är ute efter här. (Ja, jag inser att jag inte definierar genren tillräckligt bra till att börja med, men det är så att säga det jag är ute efter att göra i inlägget.)
Världen är löst och svepande beskriven, med många vita fläckar och utan några vidare detaljer. Sammanhang (politiskt, socialt, geografiskt) är inte särskilt viktigt. Alla ickemänskliga raser är monstruösa (inga alver eller dvärgar, utan snarare obehagliga ödlemän och insektsfolk). Landet är vilt och det finns inga lugna små idylliska byar. Våldet ligger alltid nära under ytan. Det finns mycket ödemark och rikena är vanligtvis svaga, som stadsstater eller sönderfallande imperier. Människosynen är rå, slavar och primitiva stammar är vanligt förekommande.
Huvudpersonerna är kraftfulla och har makt att sätta sin prägel på berättelsen. De har en flexibel moral i lagom gråskalor. De är allmänt kompetenta, alltså inte ytterst specialiserade magiker etc., utan är hyfsat okej på det mesta. Utrustning är inte viktig jämfört med personliga förmågor.
Äventyren fokuserar på huvudpersonerna och deras problem och inte att rädda världen. Världen skapas under berättelsens gång (det viktiga är det som omnämns i berättelsen, inget annat). Pengar är aldrig ett viktigt mål i sig: de kan leda till möjligheten att rekrytera ett kompani legosoldater eller ett liv i dekadens vid hovet, men inte till ny magisk utrustning.
Låter det som en vettig karakterisering av det som är viktigt?
/Dimfrost
Världen är löst och svepande beskriven, med många vita fläckar och utan några vidare detaljer. Sammanhang (politiskt, socialt, geografiskt) är inte särskilt viktigt. Alla ickemänskliga raser är monstruösa (inga alver eller dvärgar, utan snarare obehagliga ödlemän och insektsfolk). Landet är vilt och det finns inga lugna små idylliska byar. Våldet ligger alltid nära under ytan. Det finns mycket ödemark och rikena är vanligtvis svaga, som stadsstater eller sönderfallande imperier. Människosynen är rå, slavar och primitiva stammar är vanligt förekommande.
Huvudpersonerna är kraftfulla och har makt att sätta sin prägel på berättelsen. De har en flexibel moral i lagom gråskalor. De är allmänt kompetenta, alltså inte ytterst specialiserade magiker etc., utan är hyfsat okej på det mesta. Utrustning är inte viktig jämfört med personliga förmågor.
Äventyren fokuserar på huvudpersonerna och deras problem och inte att rädda världen. Världen skapas under berättelsens gång (det viktiga är det som omnämns i berättelsen, inget annat). Pengar är aldrig ett viktigt mål i sig: de kan leda till möjligheten att rekrytera ett kompani legosoldater eller ett liv i dekadens vid hovet, men inte till ny magisk utrustning.
Låter det som en vettig karakterisering av det som är viktigt?
/Dimfrost