Nekromanti Sword & Sorcery till Saga

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Arlan, en kampanj till Saga

Arlan är en kampanj till Saga (och andra fanasyrollspel) som jag börjat fila på. Den utspelar sig även det i Arcaria, men i en helt annan tid, ungefär år 3000 före Panons födelse, och drygt 4000 år innan den tid som beskrivs i Sagas grundbok. Innan den nya tidens civilisationer...

Det är en tid för episka äventyr där hjältar och gudar slåss sida vid sida mot onda besvärjare och monster, eller mot varandra. En tid med mäktiga tempelstäder där krigsfångar offras till glömda gudar, när barbarerna härjar i den outforskade vildmarken i norr, och där världen styrs av den gudomlige kejsaren på bronstronen. Kliv upp i din stridsvagn och låt din körsvenn styra mot fienden. Snart kommer dom falla för dina pilar och spetsas på ditt bronsspjut.

Arlan är dels inspirerad av klassisk S&S i stil med Conan och Elric, och även mytologiska berättelser som Gilgamesh-eposet, Iliaden och Jason och Argonauterna... samt verklig jordisk historia som Persien, Assyrien, Fenicien med mera... Arlans värld är en mörkrare värld än Arcaria i Sagas grundbok, mer barbarisk, grymmare och full av svart magi.

Vi får se vad resultatet blir... kanske en egen kampanjbok, kanske nedladdningsbart inspiriationsmaterial... kanske ett helt eget spel.

Nu undrar jag vilka ingredienser som ni tyckar ska vara med i S&S... kom med era tankar, Dimfrost med flera!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nu... nu kanske jag är ute och svamlar här, men eftersom jag har uuusel koll på vad som ska vara Svärd och Trollkonst-genre och vad som inte är det, men du säger stuff som "samt verklig jordisk historia som Persien, Assyrien, Fenicien med mera." så tänker jag mig svärd och sandaler, stenöknar och bronsålder. Typ, som... som den bifogade bilden! Och det vore coolt, för den nischen är strålande ofylld.


Storuggla, krulliga skägg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klassisk S&S är ju ofta proppfyllt med anakronismer, och man kan ju strunta i allt som har med historisk trovärdighet att göra... men jag gillar stuket/designen på saker från Assyrien, Persien osv... och jag tänker mig i första hand vapen och rustningar brons, inte järn. Kombinerat med pilspetsar och cermoniella dolkar av vulkaniskt glas...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Nu undrar jag vilka ingredienser som ni tyckar ska vara med i S&S... kom med era tankar, Dimfrost med flera!
Okej, när du ber så snällt så... :gremlaugh:

Det överlägset coolaste S&S-rollspelet just nu tycker jag är Dictionary of Mu (i alla fall om man bortser från Pangaea). Jag kan rekommendera det, och även Sorcerer & Sword (även om man inte gillar Sorcerer). I övrig... tja, du verkar ha fångat det ganska bra i ovanstående inlägg. För mig är det viktigt att världen får vara lite skissartad, att allt inte är beskrivet i detalj och att man känner att rollpersonerna är viktigare än resten av världen. Det kan också finnas en del matnyttigt att hämta på www.swordandsorcery.org , inklusive d20-anpassningar till S&S för den som nu är intresserad av sådant. Jag har sett dem rekommenderas på rpg.net i alla fall.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tack för tipsen, har köpt Sorcerer & Sword, och innehållet är matnyttingt... kommer nog låna några idéer från den, till exempel det där med att fylla världen under själva spelet...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
En annan cool grej jag själv är sugen på att testa är att köra äventyr i icke-kronologisk ordning, så att man kan återberätta någon berättelser från hjältarnas tidigare karriär någong gång. Det verkar riktigt häftigt.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja det är ball, jag håller ju på att läsa the Chronicels of Conan just nu (Howards samlade Conan-berättelser i en volym), och de är i den ordning de skrevs, inte i den ordning de utspelar sig kronologiskt. Vilket funkar mycket bra...
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Pangaea?

Min Google-fu är uppenbart svag, för jag hittar inte ett skvatt om Pangaea nånstans (förutom recensionen på nanoapan då förstås). Finns det nån url som en vilsen stackare som jag kan få ta del av?
 
Top