Jag har båda dessa, samt "Scarred Lands Gazetteer". Jag måste säga att jag är mycket nöjd med samtliga böcker.
Creature Collection innehåller många roliga kreatur, både sådana som passar till kanonmant och sådana man kan bygga hela kampanjer kring. Stor variation, alltså.
Relics & Rituals är också väldigt varierad. Dels så finns det massor av besvärjelser och magiska föremål som rollpersoner kan ha nytta av, dels ett gäng som gjorda för mäktiga spelledarpersoner. Allt är välgjort också.
Det roligaste med ovanstånde böcker är dock sättet som världen (Scarred Lands) presenteras. Det är små infobitar och berättelser instoppade här och där i texten, saker som antyder mer än de berättar. Jag gillar sådant, men jag vet vissa som hatar när författarna är "hemliga av sig".
Scarred Lands Gazeteer köpte jag faktiskt idag och har inte hunnit kolla igenom ordentligt. Stor fyrfärgskarta fick man med i alla fall, och beskrivningarna av länder och områden är korta och inspirerande (boken är ju bara ett 30-tal sidor tjock, så de fick väl inte plats med mer). Förutom info om länder etc finns det även en lite mer detaljerad historik över världen, samt info om högtider, organisationer och liknande.
Jag anser att alla tre av böckerna är klart köpvärda! Iofs är Gazetteer meningslös om man inte vill spela i Scarred Lands, men de andra två böckerna går utmärkt att använda i vilka kampanjer som hellst.
- d -
dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"