Tja, jag är lite osäker, men jag tror Portugal och Spanien förlorade kontrollen över de latinamerikanska kolonierna på 1820-talet, då Napoleonkrigen upptog kraft i Europa.
*host host* När Napoleons arméer intog Spanien så tvingades kolonierna att sköta sig själva. När den spanska kungen sedan återvände så hade kolonierna ingen lust att återgå till den gamla rutinen och gjorde revolution.
Argentina blev självständigt 1816, Chile 1818, Paaguay 1813, Uruguay 1828, Venezuela 1823, Bolivia 1825, Peru 1821. Equador 1822, Colombia 1819 och Mexico 1821.
Brasilien blev självständigt 1822 då Portugal (som varit orört av Napleonkrigen) blev rädda av självständighetsrörelserna i övriga sydamerika och gav landet sin frihet.
Endast Puerto Rico och Cuba behölls som spanska kolonier.
1823 förklarade den amerikanska presidenten Monroe att varje europeisk inblanding i sydamerika skulle uppfattas som en fientlig handling mot USA.
Jag är osäker om om Monroedoktrinen innefattar hela sydamerika eller bara latinamerika, mina böcker säger olika på den punkten.
Denna doktrin hindrade dock inte Frankrike från att sända soldater till Mexico för att stötta upp Kejsar Maximillians stapplande kejsardöme under 1850-talet, vilket har gett upphovet till en hoper myter och traditioner för Franska Främlingslegionen.
Storuggla, tackar sin gamle historiemajje