Nekromanti Symbaroum med Cthulhu Dark?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Vad tror ni om möjligheterna att spela Symbaroum med Cthulhu-Dark regelmotorn, men att "Insanity"-tärningen blir korruption istället? Väldigt förenklat och möjlighet att sätta fullt fokus på berättelse istället för regler.

Rangertheman

Myrmidon
Rent spontant känns det som att de skulle fungera bra ihop, särskilt om man vill fokusera mer på samberättande och kanske på maktkampen mellan Ambrias och Davokars grupperingar.

RasmusL

Champion
Låter ju asballt! Nyfiken fråga: jag har fattat Symbaroum som rätt fokuserat på strid i regelsystemet och jag gissar att detta då även är en viktig del i spel. Hur gifter det sig med ett system som säger "If you fight any creature you meet, you will die. Thus, in these core rules, there are no combat rules or health levels. Instead, roll to hide or escape"

..? :)

Tre solar

Hero
Förslag: det funkar jättebra.
Du kan inte slåss mot o-människor (creatures), men du måste försöka besegra dem ändå är ju en stapelvara i skräck och thriller. Man får bygga en fälla eller låta monstret döda sig själv. Gissningsvis är man inte så sugen på strid om man väljer Cthulhu
Dark så det (=spelgruppen gillar inte strid) är väl allt som krävs för att man inte ska slåss.

Rangertheman

Myrmidon
Cthulhu Dark är dessutom gratis att ladda hem, alternativt kan man ladda hem det från DrivethruRPG och betala valfri summa.

LordXaras

Veteran
Åh! Jag älskar Cthulhu Dark, men jag har aldrig provat det. Jag tror det skulle funka utmärkt i Symbaroums spelvärld, ja!

Henke

RasmusL;n219886 said:
Låter ju asballt! Nyfiken fråga: jag har fattat Symbaroum som rätt fokuserat på strid i regelsystemet och jag gissar att detta då även är en viktig del i spel. Hur gifter det sig med ett system som säger "If you fight any creature you meet, you will die. Thus, in these core rules, there are no combat rules or health levels. Instead, roll to hide or escape"

..? :)
Sant! Det här skulle kunna ställa till lite problem. Jag tänker mig att alla större Cthulhu-monster borde gå att likställa med de större av Symbaroums styggelser. Vanliga motståndare har Graham (som skapat Cthulhu Dark) skrivit såhär om:

"If you fight any creature you meet, you die, but that doesn't necessarily apply to humans. With them, you'd probably do a normal roll to see whether you beat them."

Jag funderar faktiskt allvarligt på att prova det här. Upplägget får väl vara att man fortfarande väljer ett yrke från Symbaroum-boken, och att alla färdighetsslag blir godtyckliga utifrån motiveringen att någon med det yrket (eller av den varelsetypen) borde kunna en sådan färdighet.

Henke

Tänker såhär:
* Välj namn och yrke, beskriv rollpersonen och ta en "korruptionstärning"
* Du börjar med 1 i korruption
* När du kommer i kontakt med korruption slå 1T6
* Slår du högre än sin korruption så ökar korruption ett steg och så får du spela ut ökningen i spel.

För att veta hur väl man lyckas slår man
* 1T6 om du kan motivera att yrket eller varelsetypen hjälper till att nå avsikten
* 1T6 om du kan motivera att ett föremål hjälper till att nå avsikten
* 1T6 om du använder magi eller magiska föremål

Om tärningen för magi/magiska föremål blir högst slår man korruptionstärningen

Högsta tärning visar hur bra det gick. 1 är att man lyckas knappt - 6 att man lyckas perfekt.
Om någon annan tycker det är intressant att du misslyckas så slår man 1T6. Blir den högre misslyckades du.

Samma sätt som i Symbaroum när det gäller hur man renar sig från korruption, men man slår 1T6 och blir det lägre än korruptionsnivån så sänks korruptionen ett steg.

Med 6 i korruption blir du genomkorrumperad.

Slåss du med större varelser så dör du (om du inte flyr). Alternativt så slår du ett antal tärningar (beroende på hur farlig varelse det gäller) i ett konfliktslag mot rollpersonen och den som får högst (annars flest av högst) vinner. Vinnaren bestämmer vad som händer med motståndaren (flyr, dör, fängslas etc).

... Synpunkter/Idéer? Saknas några aspekter?

Rangertheman

Myrmidon
Henke;n219928 said:
Jag funderar faktiskt allvarligt på att prova det här. Upplägget får väl vara att man fortfarande väljer ett yrke från Symbaroum-boken, och att alla färdighetsslag blir godtyckliga utifrån motiveringen att någon med det yrket (eller av den varelsetypen) borde kunna en sådan färdighet.
Känns rimligt att man får plocka fem av de föreslagna förmågorna från det valda yrket och att man får en tärning när man gör något som passar in. Känns som att förmågor som annars inte används så mycket, blir mer populära med Symbaroum Dark . Bestämmer man att det är max en tärning för förmågor finns det ingen anledning att välja flera stridsinriktade.

Henke

Rangertheman;n219942 said:
Känns rimligt att man får plocka fem av de föreslagna förmågorna från det valda yrket och att man får en tärning när man gör något som passar in. Känns som att förmågor som annars inte används så mycket, blir mer populära med Symbaroum Dark . Bestämmer man att det är max en tärning för förmågor finns det ingen anledning att välja flera stridsinriktade.
Fast, vad är syftet menar du? Om man låter RP få fler förmågor så är risken större att de väljer fler stridsinriktade? Min tanke är ju att man bantar ner det stridsinriktade så mycket det bara går. Är man en krigare, med svärd och det dessutom är magiskt så slår man tre tärningar. En handelsman saknar yrkeskunnande och kanske både tillhyggen och magi - vilket alltså gör att man inte får slå några tärningar alls för strid. Visst blir det lite av en generalisering - men fortfarande bättre än "You fight - you die" ?

Bifur

Veteran
Henke;n219935 said:
... Synpunkter/Idéer? Saknas några aspekter?
1) Behåll grundkonceptet, 1T om det är mänskigt möjligt (d.v.s. inte magi) (kanske har du redan tänkt det?)
2) 1T om det ligger inom yrkets/släktets kompetens (går att bygga ut med val av t.ex. förmågor istället etc., kanske kul om du vill spela med erfarenhet)
3) 1T om det finns ett föremål som bidrar signifikant
4) Korruptionstärningen används alltid till magi, annars är den valfri (som i Chthullu Dark?), mystiker kan få bonus av sitt yrke enligt 2.

Man kan väl lika väl börja på noll korruption med det spelar ju mindre roll, vad som passar. Annars känns korruption upp/ner ok.

Detta är nog ok för samberättande spel i Symbaroums värld. Vill man ge sig på t.ex. Törnetronen utan att bygga om hela grunden tror jag du behöver rudimentära regler för skador/läkning (frisk/skadad/utslagen/död?), strid mot monster (spelvärlden är trots allt inte CoC) och för olika former av magi, typ sinnepåverkande, utforskande, stridsbesvärjselser etc.

För egen del hade jag helt klart gjort ett Svavelvinter-hack istället. Regelmässigt enkelt men ändå med finess för att hantera alla spekter av Symbaroum.

Tre solar

Hero
Bifur;n219944 said:
1) Behåll grundkonceptet, 1T om det är mänskigt möjligt (d.v.s. inte magi) (kanske har du redan tänkt det?)
2) 1T om det ligger inom yrkets/släktets kompetens
Det här är kaka på kaka: i ett spel där man kan vara icke-människa är det ju viktigare om det är inom släktets kompetens än om det är mänskigt möjligt. Grundtärningen för en alv borde tex vara för att det är alviskt möjligt.

Henke

Bifur;n219944 said:
För egen del hade jag helt klart gjort ett Svavelvinter-hack istället. Regelmässigt enkelt men ändå med finess för att hantera alla spekter av Symbaroum.
Gillar Svavelvinter, men då tror jag nästan mer på ett M0-hack eftersom Svavelvinter inte har någon mekanik kring "korruption", vilket enklare löser sig i M0 (mekanik kring röta).

Det blir som sagt lite tunt kring stridsregler, och eftersom det är en väsentlig del av spelet så kanske man inte kan bortse från det.

Bifur

Veteran
Tre solar;n219953 said:
Det här är kaka på kaka.
Korrekt. Tankvurpa av mig. Ändra första till inom släktet kompetens, och stryk släkte i andra.

Jag kan inte M0 så inga synpunkter därmed. Men min huvudpoäng nog att Symbaroum, så som Järnringen skriver sina scenarion, behöver aningens mer mekanik än vad Cthulhu Dark erbjuder. Men sedan kan man så klart välja att bygga om äventyren till att passa den spelstilen, eller bara använda spelvärlden, och då lär det funka bra.

Återrapportera gärna om du testar, intressant att höra om utfallet i faktiskt spel.