Vad tror ni om möjligheterna att spela Symbaroum med Cthulhu-Dark regelmotorn, men att "Insanity"-tärningen blir korruption istället? Väldigt förenklat och möjlighet att sätta fullt fokus på berättelse istället för regler.
Sant! Det här skulle kunna ställa till lite problem. Jag tänker mig att alla större Cthulhu-monster borde gå att likställa med de större av Symbaroums styggelser. Vanliga motståndare har Graham (som skapat Cthulhu Dark) skrivit såhär om:RasmusL;n219886 said:Låter ju asballt! Nyfiken fråga: jag har fattat Symbaroum som rätt fokuserat på strid i regelsystemet och jag gissar att detta då även är en viktig del i spel. Hur gifter det sig med ett system som säger "If you fight any creature you meet, you will die. Thus, in these core rules, there are no combat rules or health levels. Instead, roll to hide or escape"
..?
Känns rimligt att man får plocka fem av de föreslagna förmågorna från det valda yrket och att man får en tärning när man gör något som passar in. Känns som att förmågor som annars inte används så mycket, blir mer populära med Symbaroum Dark . Bestämmer man att det är max en tärning för förmågor finns det ingen anledning att välja flera stridsinriktade.Henke;n219928 said:Jag funderar faktiskt allvarligt på att prova det här. Upplägget får väl vara att man fortfarande väljer ett yrke från Symbaroum-boken, och att alla färdighetsslag blir godtyckliga utifrån motiveringen att någon med det yrket (eller av den varelsetypen) borde kunna en sådan färdighet.
Fast, vad är syftet menar du? Om man låter RP få fler förmågor så är risken större att de väljer fler stridsinriktade? Min tanke är ju att man bantar ner det stridsinriktade så mycket det bara går. Är man en krigare, med svärd och det dessutom är magiskt så slår man tre tärningar. En handelsman saknar yrkeskunnande och kanske både tillhyggen och magi - vilket alltså gör att man inte får slå några tärningar alls för strid. Visst blir det lite av en generalisering - men fortfarande bättre än "You fight - you die" ?Rangertheman;n219942 said:Känns rimligt att man får plocka fem av de föreslagna förmågorna från det valda yrket och att man får en tärning när man gör något som passar in. Känns som att förmågor som annars inte används så mycket, blir mer populära med Symbaroum Dark . Bestämmer man att det är max en tärning för förmågor finns det ingen anledning att välja flera stridsinriktade.
1) Behåll grundkonceptet, 1T om det är mänskigt möjligt (d.v.s. inte magi) (kanske har du redan tänkt det?)Henke;n219935 said:... Synpunkter/Idéer? Saknas några aspekter?
Det här är kaka på kaka: i ett spel där man kan vara icke-människa är det ju viktigare om det är inom släktets kompetens än om det är mänskigt möjligt. Grundtärningen för en alv borde tex vara för att det är alviskt möjligt.Bifur;n219944 said:1) Behåll grundkonceptet, 1T om det är mänskigt möjligt (d.v.s. inte magi) (kanske har du redan tänkt det?)
2) 1T om det ligger inom yrkets/släktets kompetens
Gillar Svavelvinter, men då tror jag nästan mer på ett M0-hack eftersom Svavelvinter inte har någon mekanik kring "korruption", vilket enklare löser sig i M0 (mekanik kring röta).Bifur;n219944 said:För egen del hade jag helt klart gjort ett Svavelvinter-hack istället. Regelmässigt enkelt men ändå med finess för att hantera alla spekter av Symbaroum.
Korrekt. Tankvurpa av mig. Ändra första till inom släktet kompetens, och stryk släkte i andra.Tre solar;n219953 said:Det här är kaka på kaka.