Nekromanti Symbolism går ut på vad...?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har pratat om mina tankar om ett nytt magisystem ett tag.. Jag har inte kunnat ta tag i det då skolan varit ivägen.. Jag har kört fast lite i mitt katalogiserande av vad magiskolorna innehåller.. Visst.. Elementarmagi, mentalism och animism fattar man vad det handlar om.. Häxkonster och shamanism (och i viss mån nekromanti) har jag tänkt över och anpassat in i hur världen skapades..

Det jag har kört fast på är symbolism.. Vad är typiska besvärjelser där? Vad kan man åstadkomma som symbolistmagiker? Varför finns ens den magiskolan? Den säger ju ett tings sanna namn.. Vad innebär det? Innebär det att man kan göra allt möjligt med den? Är magiskolan symbolism eller snarare symboler något man egentligen bara bör kombinera med andra magiskolor?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade samma problem med demonologi, drakmagi och mörkermagi men klassade dem som "inte till för rollpersoner" och slapp då det problemet

Dimfrost

Special Circumstances
I Magikerns handbok har de ju skippat symbolismen och ersatt den med den allmänna besvärjelsen SYMBOL. som fungerar ungefär som SIGILL, om jag minns rätt. På något sätt känns det som om symbolismen skulle må bäst av att utvecklas till runmagi, eller avvecklas helt. Alternativt kan man kanske säga att symbolismen är läran om sanna namn, och hur man binder den energin i symboler, så att det hela handlar om verklighetens struktur och sådana saker.

/Dimfrost

Kaigon

Helmgast
Om den inte är så stor så kan du svänga ihop dem med Allmän Magi om du nu har kvar sådant...

Rising

Vila i frid
"Vad innebär det? Innebär det att man kan göra allt möjligt med den?"

Till mitt fria magisystem hade jag först tänkt mig tre sorters uppdelningar:

hur magin utförs
vilken effekt magin har
och
vad magin påverkar.

Alltså; en animist och en elementarmagiker är två olika sorters magiker i den tredje kategorin; de påverkar två olika saker med sina resp. magier.

Illusionister och spåtanter är två olika sorters magiker i den andra kategorin; deras magier resulterar i två helt olika effekter.

Symbolister, röstmagiker och alkemister är tre olika magiker i den första kategorin, de har tre olika metoder för att genomföra magi.

Illusionisten kan (om han är duktig) använda alla sorters metoder för att genomföra magi, och han kan lura både människor, djur, demoner och allting annat. Han kan utföra illusionskonster på alla olika sätt och han kan göra det med alla olika sinnen, men han kan bara göra just illusioner.

Animisten kan (om han är lika duktig) utföra magi både genom artefakter, ritualer, kraftord eller genom att peka med en magisk stav, osv, och hon kan både lura, locka till sig, prata med, förvandla sig till, och se genom ögonen på olika instanser av naturen. Hon kan göra allt, och hon kan göra det på alla olika sätt, men hon måste göra det med naturen.

Den fullfjädrade Symbolisten kan alltså göra allt och påverka allt och alla, men han måste göra det via symboler.

Den där formen av "fullfjädrade" magiker bör väl enbart vara en teoretisk konstruktion, men jag vet inte riktigt hur man skall få till "vanliga" magiker och bestämma vilken frihet de skall ha, men jag tycker att en symbolist iaf borde få välja mellan alla olika möjligheter när han bestämmer sig för vilken sorts magi han vill vara duktig på och vilka han skall vara duktig på att påverka.

Rickard

Urverk speldesign
"Om den inte är så stor så kan du svänga ihop dem med Allmän Magi om du nu har kvar sådant..."
Oj.. Det var ju smart.. Jag slängt samman alla allmänna besvärjelser till endast två.. Föremålsmagi är en utav dem (Sigill, Permanens, Nexus).. Det skulle man kunna göra en symbolistbesvärjelse av då jag alltid har ansett att man egentligen borde rista in en runa i det föremål man lägger Sigill på.. Jag har alltid ogillat Allmän magi, då den känts som en undantagsregel.. Nu kan jag istället slänga in den i Symbolism..

Dessutom så vill jag att magiker ska kunna flera magiskolor och hur ballt vore det inte om de flesta magiker kunde falla tillbaka på att använda runor istället för vanliga besvärjelser? Antagligen kommer jag göra symbolism såpass bra att alla magiker i viss mån vill ha den magiskolan och man ska kunna lägga vilka besvärjelser som helst via symboler.. Artefaktmagiker, librumagiker, golemskapare och demonologer (astralresande) kan antas vara en sorts symbolister..

Symbolism tillhör också en neutral väg, vilket innebär att alla magiker får ta dem.. Kolla den här tråden för att se vad jag menar med vägar.. Den tråden tillhör skaparforumet, så de som inte håller till där har nog missat den..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som blir överlycklig för det här löste många problem och förklaringar

Rickard

Urverk speldesign
Ditt magisystem [OT]

"Till mitt fria magisystem hade jag först tänkt mig tre sorters uppdelningar:

hur magin utförs
vilken effekt magin har
och

vad magin påverkar."
Du har alltså stolpat upp tre frågor för när du ska hitta på en magikerinriktning (=magiskola)? Ok.. Det är ju de frågorna man har haft i bakhuvudet under alla de år man spelat DoD... Skillnaderna har varit kända, för man har alltid vetat skillnaden mellan dem då "det känts rätt" på något sätt, men frågorna inte ställda.. (usch, vad konstigt skrivet)

Jag har lite frågor.. Vad har du funderat på för olika sätt hur magin utförs.. Hur många har du kommit på? Jag har lite förslag i den här tråden.. Fast nu så ser jag att den är lite gammal.. Alvmagi kör jag numera på att de dansar fram sina effekter.. Dvärgar hade först röstmagi, men sedan när jag konverterade dem till vättar så använde jag mig av Black Dwarfs och Berserks runmagi istället.. Med en kombination av minimagi så gjorde jag att vättarna kunde skriva sina runor luften.. En grej som jag snott från "The death gate cycle" - Dödens port - av Margaret Weis och Tracy Hickman..

Dina tre frågor på hur vad som kännetecknar en magiker är smarta.. Till Chronopia (när jag börjar bygga om den världen) så hade jag tänkt mig rejält konstiga magiker.. Effekterna för hur de skapar sin magi ska skilja sig rejält, men regelmässigt ska de fungera på samma sätt.. Då kan nog din uppstolpning hjälpa mig lite.. Om du undrar vilka jag har tänkt ut kan du kika lite här (slutet av femte stycket).. Jag har lite fler idéer på konstiga magiker men vet inte om jag vill avslöja dem.. :gremsmile: Jag vet att du har tänkt på en av dem till ditt magisystem..

Du har dessutom snackat om att magiker ska ha för- och nackdelar.. Ska det vara specifikt för varje enskild magiskola eller när det något spelaren får välja ur en för- och nackdelstabell? Hur hade du tänkt att för/nackdelarna skulle vara? Har du tänkt något djupare på det.. Själv tycker jag det är en ball idé.. Deadlands använder sig just av det för att få magiker lite mer personliga.. Kan skriva ihop deras förmågor till dig någon gång..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som, varje gång han vill ge förslag på besvärjelser, alltid utgår från Deadlands besvärjelser då de är rejält stämningsskapande och fyndiga

Ceetan

Warrior
För mig är symbolism typ drakspråkets skrftspråk......mental kraft bunnden i ett vissuelt medium,,,,,,det är kanske därför den har hypnos besvärjelser och sånt....hmmmm

Rising

Vila i frid
Re: Ditt magisystem [OT]

"Vad har du funderat på för olika sätt hur magin utförs.. Hur många har du kommit på? Jag har lite förslag i den här tråden.. "

Jag jobbar med lite mer övergripande kategorier. Antingen sker det via besvärjande (vilket är när man bara formulerar en tanke i sitt huvud. På många sätt den mäktigaste magiformen, men man måste också vara koncentrerad så länge som magin verkar), artefakter (när ens magi verkar genom ett ting, såsom symbolism, alkemi, runor, magiska stavar) eller ritualer (processer som antingen är tidskrävande, ansträngande eller som kan avslöja magikern, såsom kraftord, offer, hypnos, harmonism, danser, självspäkning, osv)

Alltså, om man vill vara tatueringsmagiker så väljer man att vara artefaktmagiker med den särskilda inriktningen "tatueringar". Vill man vara meditationsmagiker eller bönmagiker så är det "ritualer" som gäller.

Men en alkemist har potential att både spå in i framtiden ("drick det här så kommer du att se syner!") och påverka elementen ("bränn de här salterna och du skall se att det blir oväder när röken stigit mot skyarna!"). Liksom, effekterna hänger egentligen inte ihop med metoden för att utföra magi. (Men en hypnotisör bör inte ge sig in på att försöka kontrollera stenar, utan lämpar sig nog bättre mot djur, humanoider, demoner och älvfolk, osv)

Jag har lite fler idéer på konstiga magiker men vet inte om jag vill avslöja dem.. Jag vet att du har tänkt på en av dem till ditt magisystem
Säg inte att du också tänkt på Bajsmagiker?

Du har dessutom snackat om att magiker ska ha för- och nackdelar.. Ska det vara specifikt för varje enskild magiskola eller när det något spelaren får välja ur en för- och nackdelstabell? Hur hade du tänkt att för/nackdelarna skulle vara?
Jag vet inte. Det där är en fråga som plågar mig.