Nekromanti Synen och färdigheten

Belsebubben

Veteran
Bombarderad av reklam för den usla filmen baserad på den suvärena serien Daredevil, började jag fundera på vilka färdigheter som påverkas av dålig syn. Med dålig syn menar jag värden under 6-7, som borde motsvara ett normalt brytningsfel. Orkar inte ta fram regelboken, men den enda regel jag kommer ihåg där syn påverkar färdighetschans är den där man om man förlorat ett öga bara kunnde ha max 10 i missilvapenkunskaper. Torde dock inte mycket låga värden i syn påverka även de, och då inte bara missilvapenfärdigheter.
Färdigheter som jag med en snabb glansning på ett rollformulär anser borde påverkas är: Kasta, Speja, Spåra, Undvika (missilattaker) och så förståss alla missilvapen.

Funderade på regler gällande detta och kom fram till fäljande förslag.

1. Man kan inte ha mer i en synpåverkad färdighet än 3x sin syn.

2. Man får plus Ob1T6 för vart tredje steg under 10 i syn. Alltså skulle en rp med 7 i syn få +Ob1T6 på alla syn färdigheter och en med 4 få +Ob2T6

Någon som kör med liknande regler? Eller någon som har andra förslag?

//Belsebubben - ser fem meter utan glasögon :gremsmirk:

gröntuva

Veteran
jag när jag spelleder tar bort regler om syn det är ju bara onödiga regler som inte tillför något. Ungefär som dom därna sociala sakerna, det är ju bättre att slå en tärning för att se om man lckas med dom ju.

Storuggla

Champion
Tja, att läsa torde vara klurigt om man inte har brillor ibland. Hantverk likaså. Supa (du missar munnen hela tiden och spiller ut allting). Och om man inte får hjälp, så torde nästan alla akademiska färdigheter få sig en släng också ("Det där är en... uh... murkla. Jepp.").

Storuggla, borde nog syntesta sig

walium

Ganska töntig, faktiskt
Antagligen borde vissa färdigheter påverkas annorlunda beroende på om man är långsynt eller närsynt. Sedan skulle jag kunna tänka mig att olika, säkerligen dyra, synhjälpmedel finns att tillgå hos de mer avancerade kulturerna. Det behöver inte nödvändigtvis röra sig om glasögon utan kan även vara förstoringsglas och slipade ädelstenar.

Björn Hellqvist

Swordsman
Allmänna observationer

Med dålig syn menar jag värden under 6-7, som borde motsvara ett normalt brytningsfel.
Brytningsfel = astigmatism, men det verkar som om du egentligen avser närsynthet. Nu kan man ju ha närsynthet, översynthet och/eller astigmatism, vilket kan påverka både avstånds- och närahållsseendet.

Färdigheter som jag med en snabb glansning på ett rollformulär anser borde påverkas är: Kasta, Speja, Spåra, Undvika (missilattaker) och så förståss alla missilvapen.
De är i princip sådana färdigheter som enbart berörs av närsynthet, men även okompenserad översynthet och kraftigare grader av astigmatism. För att få en mer realistisk syn(!) på seendet, skulle det även behövas avgöra vilken typ av synfel man har, och vilka närahållsfärdigheter som påverkas.

Belsebubben - ser fem meter utan glasögon
Då har du tur - vid fem meter befinner sig ögat i ackommodationsvila. Inom glasögonoptiken betraktas därmed fem meter som "oändligheten". Synskärpa 1,0 betyder att man kan läsa en 7,5 mm hög bokstav på fem meters håll.

Behöver jag påpeka att jag är optiker? :gremgrin: