Belsebubben
Veteran
Bombarderad av reklam för den usla filmen baserad på den suvärena serien Daredevil, började jag fundera på vilka färdigheter som påverkas av dålig syn. Med dålig syn menar jag värden under 6-7, som borde motsvara ett normalt brytningsfel. Orkar inte ta fram regelboken, men den enda regel jag kommer ihåg där syn påverkar färdighetschans är den där man om man förlorat ett öga bara kunnde ha max 10 i missilvapenkunskaper. Torde dock inte mycket låga värden i syn påverka även de, och då inte bara missilvapenfärdigheter.
Färdigheter som jag med en snabb glansning på ett rollformulär anser borde påverkas är: Kasta, Speja, Spåra, Undvika (missilattaker) och så förståss alla missilvapen.
Funderade på regler gällande detta och kom fram till fäljande förslag.
1. Man kan inte ha mer i en synpåverkad färdighet än 3x sin syn.
2. Man får plus Ob1T6 för vart tredje steg under 10 i syn. Alltså skulle en rp med 7 i syn få +Ob1T6 på alla syn färdigheter och en med 4 få +Ob2T6
Någon som kör med liknande regler? Eller någon som har andra förslag?
//Belsebubben - ser fem meter utan glasögon
Färdigheter som jag med en snabb glansning på ett rollformulär anser borde påverkas är: Kasta, Speja, Spåra, Undvika (missilattaker) och så förståss alla missilvapen.
Funderade på regler gällande detta och kom fram till fäljande förslag.
1. Man kan inte ha mer i en synpåverkad färdighet än 3x sin syn.
2. Man får plus Ob1T6 för vart tredje steg under 10 i syn. Alltså skulle en rp med 7 i syn få +Ob1T6 på alla syn färdigheter och en med 4 få +Ob2T6
Någon som kör med liknande regler? Eller någon som har andra förslag?
//Belsebubben - ser fem meter utan glasögon