Basenanji
Postd20modernist
Okej, nu har Rising spoilat så nu sprider jag det vidare...Nu tänker jag spoila mitt eget rollspel Abscess: Där är det i varje fall så att "zombieepidemier" utbryter för att någon helt enkelt ställer till med kaos och rädsla. Eller; som en parasit säger: "Gå fram till en äldre herre på tunnelbanan, lägg en kniv i hans knä, rikta en pistol mot hans skrev och säg att du kommer skjuta honom på alla ställen man kan skjuta en man utan att döda honom, om han inte hugger kniven i fem medpassagerare innan det gått en minut. Har han ett barn med sig så hotar du att döda barnet istället och ger honom tjugo sekunder. De flesta slutar protestera när halva tiden gått, och de börjar skratta när de huggit tre eller högst fyra personer. Du skulle bli förvånad om du visste hur många som inte slutar räkna hur många de huggit förrän de är uppe i mer än sju..."
Men det är inspirerande, i all sin obehaglighet...
---
Lite längre ner fanns det en tråd om zombies och många åsikter för och emot. Kanske kan man dra slutsatsen att även om det finns en poäng i att döda hjärndöa missfoster som kommer emot en i tusental "bara för att"; så krävs det något mer för att nå spänningen.
I Risings ögonblicksbild ryms bilden av ondskan/skräcken som något mer autonomt (åtminstone som jag väljer att tolka den, bilden alltså) och det är något jag finner mer kreativt än trovärdiga förklaringar (ok, de är också fantasieggande iofs).
Om ondskan/skräcken har sig själv som motor och syfte blir tex antagonisterna kanske krångligare att förhålla sig till:
"Men vad vill du då, onda professor X ? Nämn ditt pris så ska jag betala!"
"Å, jag vill ingenting egentligen. Jag skulle till och med kunna dö på kuppen. Bara jag får plåga dig bortom fasornas gränser först. Jag vet inte varför jag vill det så gärna, jag vet bara att jag vill. Så nu gör jag det. I morgon kanske jag är en alldeles snäll och laglydig människa, men inatt, kära detektiv Wilkins, är jag en ond skurk som skrattar 'muahahaha'.
Eller nåt. Men nog pratat, nu vill jag borra med en matsked i dina ögon, sitt stilla i stolen är du snäll. Asch, vad jag är rolig, du är ju fastbunden!"
En sådan antagonist föreställer jag mig är läskigare än en som planerar och resonerar. Sedan om det är personen eller en makt som gör detta möjligt, kan kvitta.
/Basse