Nekromanti Syrebrist

MovinGalt

Warrior
Dödsorsaken till de flesta "stridsskador" borde väl i slutändan nästan alltid vara syrebrist? (De flesta andra dödsorsakerna också för den delen)

Och är det då inte "overkligt" att dö på bara några sekunder? :gremblush:

/MovinGalt

ripperdoc

Myrmidon
Du får gärna utveckla. En kula genom hjärnan eller ryggraden ger oftast en omedelbar död (enda stället att döda omedelbart, egentligen...skjut på det centrala nervsystemet, men det går förstås att döda folk via ex. chock). Det har alltså inget med syrebrist att göra.

Blödning, som kanske är vad du menar med "stridsskador", är ju mkt riktigt farligt just pga syrebristen. Men hjärnan överlever aldrig mer än ett par minuter innan syre, och man tappar medvetandet innan det. En kraftig blödning stoppar nästan allt blod till hjärnan (det beror iofs på vart blödningen är).

Du ska dock tänka på att döden i Neotech räknas från när hjärtat slutat slå. Och hjärtat tenderar att lägga av innan hjärnan gör det. Så då är det bara att betrakta karaktären som död, men återupplivningsbar. Har hjärnan dött kan man inte ens återuppliva personen, iaf inte utan hjärnskador.

Men när dör man på bara några sekunder i Neotech, undantaget träff i centrala nervsystemet eller svår chock (för mkt sammanlagd trauma)?

/RipperDoc - observera, detta är en mkt inexakt vetenskap

MovinGalt

Warrior
Du får gärna utveckla.

Alltså, hugger jag huvudet av någon, så dör man ju egentligen av syrebrist, om man så vill. Hjärnan förses inte med syre, kroppen får inte order att fungera, osv.

Blodet ja, transporterar syre, vilket gör att när man blöder förlorar man sin syretransport = man dör av syrebrist

Varför man dör på sekunden i ryggraden är jag inte säker på, men det borde väl innebära en slags permanent ultraförlamning (nervcentrum slås ut) vilket gör att organ och lungor slutar funger = syrebrist?

Hjärnan, ja, då dör man ju inte av syrebrist, då dör man bara.

Hindras hjärtat, pumpas inget blod runt, och man dör av = syrebrist

Det vill säga:

Vad har egentligen Trauma med döden att göra? Trauma är ju som bestämt försörd vävnad, vilket kanske är relevant vid läkning/ta reda på graden av skadan, men är det verkligen viktigt vid just träffögonblicket?

Ett bättre ord vore ju då chock, både psykisk och fysisk (hydrostatisk). Eller har jag missat något här?

/MovinGalt

Bastardo

Swordsman
Och är det då inte "overkligt" att dö på bara några sekunder?

Jag vet inte, men har inte det här diskuterats väldigt mycket här på forumet, utan att vi har kommit någonstans?

Jag håller med om att man dör för fort i Neotech, vad jag kan minnas har i cirka 75-80% av de fall där någon i vårt gäng har blivit skjutna i t.ex. handen, foten, eller andra "mindre vitala" delar, dött relativt fort, utan att någon har hunnit rädda honom/henne.. men men, kanske är det så det är, jag vet inte..

Orkar faktiskt inte diskutera det heller, om inte någon kommer med ett intressant alternativt skadesystem som i mina ögon blir lite mera trovärdigt ??

MovinGalt

Warrior
Jag vet inte, men har inte det här diskuterats väldigt mycket här på forumet, utan att vi har kommit någonstans?

Trettiotolfte gången gillt vettu :gremwink:

/MovinGalt

Foggmock

Myrmidon
Man dör inte av syrebrist när man blir skjuten i hjärnan. Det kallas sårchock, och är precis vad jägarna använder när de skjuter älgar och rådjur. Träffar du rätt så dör djuret av chocken innan det hinner höra skottet. Hugger du huvudet av någon lever inte hjärnan i fyra-sex minuter innan vävnadsdöd inträffar, vilket leder till hjärnskador och död. För tarmar och andra vitala organ är tiden fyrtio-sextio minuter, och för muskler brukar man säga fyra-sex timmar för att det ska vara lätt att komma ihåg, men i själva verket klarar de sig längre, och ännu längre om man kyler ner kroppsdelen.

Du dör helt enkelt för att kroppen får krupp av all skadad vävnad att den säger "nu kastar jag in handduken".

Vid blödning dör du heller inte av syrebrist, utan av cirkulationschock.

...och det roligaste är att man inte dör av syrebrist när man drunknar. Man dör av koldioxidförgiftning.

ripperdoc

Myrmidon
Återuppliva, någon?

Alltså... det finns en skara människor som inte gillar Neotechs skadesystem för att det ger för lite skada, andra som tycker man dör för mkt. Kan inte de sätta sig ned och diskutera detta och se vad de kan komma fram till?

Nåja, det jag tänkte påpeka är användadet av återupplivning. När vi spelar tenderar rollpersonerna att vara väldigt nära att dö (de gånger jag inte låter dem klara sig med lindriga skador av "dramaturgiska skäl"). Första hjälpen och återupplivning gör båda susen. Det krävs inte mkt för att hindra att en svårt skadad rollperson dör. Ett enkelt bandage gör bara det susen. Utöver det finns det Painbloc, UltraCoag och ambulansförsäkring. Titta lite extra på möjligheterna att hålla folk vid liv så ska ni se att man inte dör så lätt i Neotech (inte lättare än man ska, iaf :gremlaugh: )

/RD

Dyslexius

Veteran
Re: Återuppliva, någon?

Lägg därtill en massa cybernetik så blir man tämligen svårdödad. Använder mig främst av Shadowruns och Cyberpunks häftiga cybernetik -N2:s cyberlistor är lika kul som att läsa FASS. Interna blodreserver, venklämmor, biomonitorer, nanokirurger, smärtblockerare och smarta autoiinjektorer åt folket!

Sedan kan man ha mycket kul med återupplivande, ex. sprängdes gruppens ledare (gangster) och återupplivades av myndigheterna i sann Count Zero-anda. Oavsett vet RP:na inget annat än att gangstern kördes iväg i ambulans men ingen journal eller skrivits eller dödförklaring skett, på Nätet inget heller förutom att man känns iakttagen vid sjukhuset.

Rejält stressande även om de vet att han var illa däran och det inte är säkert hur mycket av "Carlos" som finns kvar efter restaureringen.

Skarek

Veteran

Lägg därtill en massa cybernetik så blir man tämligen svårdödad. Använder mig främst av Shadowruns och Cyberpunks häftiga cybernetik -N2:s cyberlistor är lika kul som att läsa FASS. Interna blodreserver, venklämmor, biomonitorer, nanokirurger, smärtblockerare och smarta autoiinjektorer åt folket!
Var hittar man denna ("Shadowruns och Cyberpunks häftiga cybernetik"

Älskar att läsa om cyberteknik och dröma mig bort till en värld där alla är mekaniserade Borgs....

Skarek

Veteran
Känns som egentligen denna diskutioen diskuterar saker som vi inte är kvalificerade och säga. Kanske ingen är det. Framför allt diskuteras petitesser tycker jag.

Först skall jag definera en sak. Hjärndöd menar jag heltotaldöd utan återupplivningschans. Död är ett läge då kroppen själv närmar sig hjärndöd om inget görs.

Som jag ser det finns det 2 sätt att dö i huvudsak. Chock och energibrist(förgifting av nått) orsakat av cirkulatoriska rubbningar.

Kroppen dör av chockskador om man träffas av tex en hagelskur. Själva skadorna är inte omfattande men kroppen stänger helt enkelt av. Sakta men säkert närmar man sig energibrist/förgiftning pga att de cirkulatoriska systemen inte jobbar, man får för lite syre och blir slutligen hjärndöd. Samma sak häller många andra större skador och vissa skador på huvudet. Man chockas helt enkelt ihjäl. Dock har jag ingen kunskap om hur "hjärndöd" man är direkt efter en chockdöd. Vet t.ex. inte hur svårt det är att återuppliva någon efter att han fått en enorm skada som chockat honom till avstägning. Troligen är det inte allt för svårt, men det kan nog bara en läkare svara på.

Den andra formen av skador är sådana som påverkar cirkulatoriska system i sig. T.ex. ett skott i hjärtat gör att blodförsörjningen avstannar. Ett skott i ryggen kan mycket väl göra hjärta och lungor "lama". Då börjar enegribristen direkt. De flesta skador är dock cirkulationsstörande. Ett skott genom hjärtat är det verkligen medan ett skärsår i fingret inte stör så mycket men om något ytterst lite (vilket kroppen själv klarar av att tackla, 100 st små skärsår kan dock bli jobbigt).

Oftast/alltid verkar dock chock och skada ihop. Man får lite chock vilket gör att andningen t.ex. blir ogämn och så får man lite störningar på cirkulationen. Frågan är bara om de tillsammans är mer än vad kroppen klarar. Om inte så går man sakta men säkert mot sin hjärndödhet. Får man hjälp med oddsen så återhämtar man sig.

Hur som så tror jag att man ganska enkelt kan kompensera för chocken i sjukvården.... Det som avgör om man överlever eller inte är hur stora cirkulatoriska skador man har (hur myket man blöder och hur mycket kroppen blir försvagad av såret).

Nog mitt virrigaste inlägg på länge på ett forum. Troligen för att skador är svårt att dela upp i vad som orsakar att man dör. Det är en mycket komplex process med MASSOR av smådelar beroende av varandra. Frågan är bara hur generella förenklingar man vill göra när man studerar den.

G

Guest

Guest
Vag vågar tillochmed säga att ingen har dött direkt av syrebristen, det är bara att vårt blod blir surt eller basiskt som som dödar i sådana områden, eller vid avsaknad av blod, bränsle brist eller att samma sak händer vävnaderna.
Sedan finns extrem sönderdelning av kroppen eller denaturering av direktlivsviktiga proteiner, allt annat är indirekt dödande. Hihi

Dyslexius

Veteran

Det är livsblodet i Dark Futurespel att tillgå material som verkligen griper sig an att beskriva mer känsla än fnösktorra och blodfattiga data. Det är som att alla coola saker redan gjorts i genren innan Neotech skrevs och att lite blev kvar att skriva om utan att stjäla andras idee´r (hedervärt att avstå).

Finns en som kallar sig Gurth och hade sammanställt material till Shadowrun, -suppelmentet heter Shadowgear. "Neoanarchists Guide to Everything Else" är också att rekommendera. Radera bara bort fantasytjafset om det inte passar.

Till Cyberpunk har jag hört om en eller flera pdf:er som sammanfattar alla tillägg, grundmaterial, Chrome Books m.m. Finns säkert också online om man nu inte känner för att leta IRL efter allt material.