Nekromanti SySLiG - är hackare rika?

smaffy

Hero
när jag läste texten om syslig på nogo verkarde det ju nästan som om de var sketrika och hade übermycket makt.. jag citerar "cyslig.org och alla dess nätverk. Rent geografiskt finns det inget egentligt högkvarter, men de flesta medlemmarna är bosatta i Brunei, tack vare dess "snälla" datalagstiftning och billiga köpsmöjligheter." det kostar ju sketmycket att flytta till brunei.. hur har de råd med sånnt? är hackers rika?

hur är er syn på hackers? är de rika? har de mycket makt?
det finns bara en person som jag erkänner som hacker (alla andra är uppblåsta av media) och det är kevin mitnick, och han var inte särskillt rik.. väll?
jag vet att man kan bli snuskrik om man väljer hacker som yrke (pga. att man kan sno kreditkort för flera miljoner euro) men.. känns inte hackeryrket lite uppblåst? hackers är inte som media framställer dem, de är ju för det mesta små barn bara (13-25 typ) och barn har vare sig makt eller pengar..

media säger att alla som använder netbus är hackare, så är inte fallet, vilket pucko som hellst kan använda netbus. inte ens han som skrev netbus var en hackare, vem som hellst kan skriva en trojan i C/C++! hur är egentligen er syn på hackare? mediainfluerad? tror ni på sajber?!

jag tror ni har glorifierat hackarna lite väl mycket..

hmm.. det känns som om min fråga är lite väl vass och kanske tillochmed lite kritisk, jag vet inte hur jag ska formulera om den för att den ska bli snällare.. ni får la leva med det [color:red]=oP</font color=red>

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

chrull

Stockholm Kartell
CySLiG

Vad skulle ett cyberpunk spel vara utan farliga nätspringare?

Och det du kan om hackers idag kan du slänga åt sidan.. en hacker år 2059 är inte samma sak som en idag.
För det första så räknas det i neotech som ett yrke. Ett yrke inebär faktiskt att man tjänar pengar på det... I neotech kan dett ilustreras på två sätt, det lagliga eller det olagliga.. Är man en laglig hacker arbetar man för ett stort företag och försöker tränga sig in i deras system... eller nått liknande... Den olagliga varianten är att man själv elelr på uppdrag bryter sig in i system och snor eller sabbar...

En Hacker i neotech kan bli stormrik på att ta sig in i ett system och sno infon och sälja den.. Information kostar pengar.

Sen finns det chansen att ta sig in i en banks system och helt enkelt flytta pengar till sitt egna konto..

CySLigs hackers är dessutom de BÄSTA... och de bästa nätspringarna har antagligen jobbat för ett företag och tjänat bra.. om man sen säljer sin arbetsgivares hemliga data till konkurrenter blir man snabbt rik.. och när man snabbt blir rik flyr man till Brunei..

de "hackers" du snackar om är bara hobbyhackers ... de är fega och löjliga..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

smaffy

Hero
Re: CySLiG

för att kunna göra allt det du sa och lyckas måste säkerheten på nätet nästan gå i botten...
det skulle folk inte vilja, folk vill att deras kontouppgifter ska vara hemliga och vill folket det så vill makthavarna oxå det. därför sätter staten in sina resurser för att göra nätet mindre klent mot hackeratacker. i värsta fall skulle de nog tillochmed kunna byta ut nätet mot ett nytt..

men du har faktiskt rätt i att det är kul med netrunners och att de är nödvändiga. men... de kan finnas, de måste bara inte ha så mycket makt och pengar som de faktiskt har. kolla in neo i matrix, i början av filmen verkar det som om han har hackat till sig information och säljer den till nån annan, men bara för det blev han ju inte rik.. han sålde ju bara info't för att kunna finansiera sitt sökande efter morpheus..

hackare måste ju inte vara rika eller ha makt... (och jag köper inte att CySLiG är så himla bäst.. blä)

chrull

Stockholm Kartell

Okej... för det första så nämner du STATEN? Staten är maktlös. i det stora hela är det företagen so styr år 2059. BAnker ägs av företag. Företagen släpper inte ut information om att deras system blir hackat.. för en lyckad hackning märker inte ens företaget det..

En bra hackar hittar ett konto som är okänt och anonymt, olagligt.. som är fullt med pengar som är olagliga.. alltså är det ingen utom den som blir bestulen som märker något.. Vad ska han göra?

Dessutom så är det OMÖJLIGT att byta ut nätet mot något annat.. Hur skulle det gå till?

Sen så är inte Matrix Neotech... ingen ringde neogames och undrade hur de ville att filmen Matrix skulle vara...
Däremot så är Neo i början en typsik neotech hacker... Jag har ingen aning om va det är för information han säljer... Jag skulle tippa på att det bara är nån film eller så... Kommer inte ihåg hur mycket betalt han får.. men det är ingen höjdar summa... Och det är för att neo inte är en av de bättre hackers.. hade han varit det hade han inte slavat på det där företaget..

DEssutom verkar han inte vara intresserad av att tjäna pengar... han drivs som sagt av sökandet av morpheus, vilket ger honom en psykisk störning.. Han är besatt av tanken på att hitta morpheus..

SÅ jag vet itne vad Neo egentligen har med CySLiG att göra..

CySLiG ÄR bäst.. iaf bäst av de organisationer som är kända... "De" skulle också kunna vara en hacker organsiation men "De" är ingen som vet något om.. CySLiG existerar...
CySLiG är bäst. så enklt är det...

Men en annan enkel sak är att CySLiG är något Martin skrev för att han tyckte det var en intressant sak. Det är inte lag. Det är inte hacker lönerna i regelboken heller...
I min kampanjvärld så är CySLiG en grupp att räkna med... Det är en maktfaktor som är främmande och instabil. dock en maktfaktor...

hackare måste ju inte vara rika eller ha makt...

skapa en hacker... slå 3t6 för alla grundegenskaper... slå det bara rakt av.. börja uppifrån och ner... sen fortsätter du slå fram personen så.. sen försöker du dig på en karriär som hacker.. hur stor är sannolikheten att du får en hacker med tre lyckade yrkesperioder?

Alltså.. alla hackers är inte rika..

chrull

Pendragon

Swashbuckler

Påminner om de där hacker-jepparna i virtual light (länge sen jag läste boken iofs)

Så de så!

Nalle med AK4

Swordsman

Hacking har inget med rikedom att göra. Endel hackers kanske säljer information och snor pengar till sitt konto och blir rika, men endel är anarkister som bara sabbar. De behöver inte tjäna något.
Har någon sett filmen Sneakers? En ganska dålig hackerfilm om en blind hacker (?). Den börjar med att han och hans kompis på high-school som bryter sig in i en banks dator och flyttar över typ 50000 dollar till Greenpeace konto. Hackarna tjänar ju inget, eller hur? De bara sabbar och hjälper Greenpeace.

"Ahhh, you block with your head again"

Pendragon

Swashbuckler
Re: Nalle, du har fel. [NT]

öhh? var hade han fel? var inte filmen dålig? var det inte greenpeace? nu får du allt specificera (knepigt ord) dig lite grann... ogrundad kritik vill vi inte ha =)

Så de så!

smaffy

Hero

argh.
du har rätt i att staten inte har ett skit makt, men det har juh i alla fall megaföretagen som (enligt dig, verkar det som) utvecklat de löjligt osäkra cybernät där "hackarna" på cyslig kan göra sig rika. de skulle juh aldrig ha kunnat göra ett så dåligt nät, folk skulle ju blitt arga och inte köpt deras produkter!!

och det verkar fortfarande absurt att större delen av cysligs medlemmar bor i brunei..!

hackarna måste inte vara sketrika (varför hacka när man har råd att åka till burnei och betala massa pengar för att få bo där?!) för att det ska bli en bra cyberstämning! det räcker gott och väl med den makt och rikedom de besitter idag? neotech's (eller i alla fall nogos och din) syn på hackarnas personlighet är ju sketmesig gämfört med de som finns idag.. anarkism är motsattsen till att bli sketrik och flytta till burnei!!

hackare är inte rika, om de blir rika så kommer det inte att gå omkring mjölkvita människor med DNC-jack i tinningen, klädda i svarta plastlångrockar ute i mörkret när de regnar. hacking skulle ju bli som nån j*vla "snobbsport", ungefär som moderatbandy eller nått!!

chrull

Stockholm Kartell

Först och främst:
Anarkism - utan lagar/styre/stat/whatever. Brunei passar alltså perfekt då lagarna där är de friaste som finns.

För det andra:
de skulle juh aldrig ha kunnat göra ett så dåligt nät, folk skulle ju blitt arga och inte köpt deras produkter

Som jag redan har sagt så tystar företagen gärna ner de intrång som händer. Särskilt när de flesta pengar som snos antagligen är olagliga pengar. Och om företagen håller sin osäkerhet okänd så skadas deras rykte inte. Men det har jag ju redan sagt en gång.
Och det går inte att bygga ett nät säkert. Särskilt inte när man tvingas släppa in personer som man sen betalar för att knäcka sina egna system. Och när de personerna vänder sig emot dig... Men det har jag också sagt en gång.

Så, precis som idag är nätet relativt säkert för den normale användaren. Det är företag som har problem.

Nästa punkt:
och det verkar fortfarande absurt att större delen av cysligs medlemmar bor i brunei..!

Varför det? Brunei är stort. att 101-150 personer som bor där skulle vara CySLiG medlemmar tycker inte jag är särskilt otroligt. Brunei har som sagt ett bra "klimat" för hacking. Vad är problemet?

Next...
hackarna måste inte vara sketrika (varför hacka när man har råd att åka till burnei och betala massa pengar för att få bo där?!) för att det ska bli en bra cyberstämning!

Nej.. Men CySLiG är inte standard hackarna. Det är en liten grupp som går sin egen väg.
CySLiG är dessutom inget KRAV för att få en Cyberpunkstämning. Jag har klarat mig utan dem ett bra tag.
Dessutom behöver inte CySliG's medlemmar vara stenrika... de kan mycket väl ha kommit till Brunei på andra sett... Men eftersom de är så bra de är...

det räcker gott och väl med den makt och rikedom de besitter idag?
Du menar ingen makt och ingen rikedom? Jo.. och det är ungefär så de felsta hackers lever. Men CySLiG är gräddan av hackerseliten. De har redan befriat några AI's och det är inte något en 13 åring från Kalix gör under en rast i skolan. (inget ont om 13 åringar från Kalix)

neotech's (eller i alla fall nogos och din) syn på hackarnas personlighet är ju sketmesig gämfört med de som finns idag..

Allt jag skriver är mina åsikter. Precis som du skriver dina.
Varför är den mesig? Och vad är synen på hackers IDAG?
För mig är en "hacker" en 13 årig kille från kalix som tror att hacking är vägen till rikedom. Jag tvivlar starkt på att det idag går att livnära sig på hacking...

De flesta som hackar idag är enbart ute för att förstöra, eller kolla om de kan. De lever på romantiken cyberpunken har byggt kring hacking... Att någon sen kommer åt Windows källkod är väl roligt.. men jag slutar inte använda internet för det...

Dessutom så har jag inte sagt ett jota om personligheter???

anarkism är motsattsen till att bli sketrik och flytta till burnei

I en värld där pengar kan ge dig vadsomhelst, iklusive frihet från lagen och styrande... Pengar kan alltså ge dig frihet.. I alla fall är det vad de flesta personer som lever år 2059 tror... Ja.. anarkism är väl frihet... ? Jag ser inget om fattigdom i anarkismen...

hackare är inte rika, om de blir rika så kommer det inte att gå omkring mjölkvita människor med DNC-jack i tinningen, klädda i svarta plastlångrockar ute i mörkret när de regnar. hacking skulle ju bli som nån j*vla "snobbsport", ungefär som moderatbandy eller nått!!

Nej.. Hackers är inte rika.. men BRA hackers är det.

Dessutom så är hacking en ganska snobbig grej.. det är ingen hacker som började sin bana i ett svart ghetto nånstans i BAMA med 15 syskon och allvarligt kokainmissbruk sedan 5 års ålder... Det finns de hackers som växte upp utan nånting... men merparten är antagligen medelklass människor som kände sig utanför och hellre satt framför datorn än åkte och bada... För att man ska bli hacker krävs det faktiskt pengar...

Att jämföra Hacking med Golf tycker jag är rätt löjligt. Golf är en sport som inte innebär att man måste gömma sig för Turingpolisen för att överleva... Hacking innebär det...
Dessutom är hacking föga socialt, tillskillnad från golf... Det går inte att diskutera porschemodeller när man är i en kritiskfas av hackandet...

Tja.. det var väl allt...

chrull

SKIN69

Warrior
Jämför en hacker med en musiker. En del försöker och misslyckas, en del försöker och klarar av att leva på det. DOm blir inte rika men de går rätt ok. Detta är medelhackern. Dom i CySLiG är närmast att jämställa med Elvis, Beatles eller Frank Sinatra, dom är enormt talangfulla, dom har enorm tur och det har gjort dom rika.
Skillnaden mellan vissa artister och medlemmarna i CySLiG är väl att hackersarna inte direkt är kända :]
Förstår du nu smaffy?

/SKIN69 -Rudeboy train is coming!

smaffy

Hero
hackare är la rika då.. blä.

mjoo.. det verkar som om ni tycker att cysligarna är jättebraiga och jätterika och är grädden på moset osv.
det får la gå med det då.. men jag tycker fortfarande inte att hackare kan bli så rika och jättebraiga, blir det det så slutar de ju hacka. dessutom känns cysligmentaliteten igen från det jag ser på teve, och det är inte precis särskillt bra. det är dotcom. men.. det verkar ju som om jag har en annan åsikt om det än resten av allihop.

och ja, jag förstår även om jag ogillar det jag läser.

chrull

Stockholm Kartell
Re: hackare är la rika då.. blä.

CySLiG arbetar efter för ett mål.
Därför fortsätter de med vad de gör efter att ha blivit rika.

CySLiG är en extrem organisation med extrema medlemmar.
De BEFRIAR AI'S!!!! Och de befriade AI'erna hjälper dem sedan.

Ja... du verkar ha en egen uppfattning.. och jag tycker inte den stämmer med min modell av Cyberpunk... Men det är din kampanj.

chrull

Snow

Swashbuckler

lite inflation i fria AI-ar...
hmm.. borde inte hända så ofta tycker jag. med tanke på syslig låter det som att det händer en gång i kvartalet.

Snow
Dead, but still walking around

Nalle med AK4

Swordsman
Re: Nalle, du har fel. [NT]

Jag vet inte...men jag trodde inte att alla hackers tog ut pengar från nordbanken hela nätterna...lite ogrundat sabb finns säkert. Det står ju i N2-regelboken. "CySlig roar sig med att ta ned servrar på nätterna". Men, jag kan ha fel, jag har aldrig varit med och hackat något.
Nalle

"Ahhh, you block with your head again"

G

Guest

Guest
idiot gruppen CySLiG är juh smart nog att lämna sin signatur varje gång de begår ett brott så att de blir jätte kända. personligen tycker jag att CySLiG är en media-hypad grupp som har kommit så långt bara för att dom har något mäktigt företag bakom sig... en sak som jag inte gillarmed CySLiG är att dom ska använda "hacker"-slang! fy fan vad mesigt!

Mvh Ezzy

chrull

Stockholm Kartell

Nja... Det tycker inte jag...

Dessutom så måste man ju se varje AI individuellt... alla AI är inte så coola och superhäftiga och bra och häftiga och...

En AI behöver faktiskt inte vara en komplett personlighet...
Eller?

chrull

chrull

Stockholm Kartell
slang

Det här börjar bli absurt. CySLiG är ett förslag. Det verkar som folk tror att det är lag bara för att det har stått på www.rollspel.nu ?

Att CySLiG är media hypad håller jag med om. Det är bra nyheter när någon börjar skrika om att befria nätet och sedan visar att de menar allvar... Att de har ett mäktigt företag bakom sig? ... Tja.. det är en idé...

Hackerslangen är charmig... jag tycker den är löjlig att anväda idag, men i neotech ser jag inget fel... Dessutom är Liber8 the Net roligt :o)

chrull

Snow

Swashbuckler

Men om AI:n inte har komplett personlighet varför vill den då släppas fri? I neuromancer har ju faktist wintermute ett inbyggt tvång (som var väl dolt) att bli fri. Antagligen så är inte alla AI-programmerare som Mrs Tessier-Ashpool. Det finns säkert AIer som lever för sina jobb. Att släppa den lösa är ungefär som att ta "den lyckliga mjölkkossan" och placera den mitt i stan. Den är helt plötsligt i en helt främmande miljö, nästan enbart systemprogram att leka med.

Vi har en AI som fixar så att inga flygplan krockar över JFK (och är lycklig med det). Jag vet, vi släpper den fri, vad skall den sedan göra. Spela flightsimulator? :) Den kan inte längre prata med sin älskade radar eller den gulliga radarsignaturdatabasen.

Alternativt hålls de som husdjur till cyslig. Där de omskolas till hacker-AIs. Men det låter inte som frihet.

Nå.. detta är bara mina åsikter. I min neotechvärld förekommer inga lössläppta AIer.

Snow
Dead, but still walking around

chrull

Stockholm Kartell

TJa.. jag är inte särskilt hemma på AI biten.. så jag har ingen aning :o)

Men lössläppta AI's har jag med i min kampanj.. då de är en del av cyberpunken .... IMHO givetvis..

chrull