Nekromanti Sysseltsättning för gamla RPs

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fråga:

Om en SLP eller en RP vill vara lite äldre, typ runt 35-45. Ska man då tuta och köra med ännu fler sysselsättningsperioder än dom 3 som boken rekommenderar ?
Rent logiskt så borde man ju köra med sysseltsättnings perioder tills man kommer upp till ålder 35 - 45 vilket kan bli en j-fla massa perioder och således en j-fla massa enheter för att höja färdigheter.

Hur skulle ni göra ?
För många enheter kan lätt göra RPn till värsta supersnubben. För att inte tala om alla pengar man kan komma över och köpa Cybernetik för.......

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det verkar lite fånigt att alla RPs som vill vara gamla ska ha suttit i finkan.
Folk blir faktiskt gamla utan att sitta i finkan =)

Nej frågan var om det är ok att ha en RP med fler sysselsättnings perioder, säg 4 eller 5 med tanke på att om han är äldre (35 - 45, och INTE har suttit i finkan) så kommer han uppenbarligen ha gjort mer saker och lärt sig mer och putsat sina färdigheter mer än en person som är 25.

BrickuS

Veteran
Jag anser att det är HELT upp till SL:n... I nödfall kan man ju börja sänka nått attribut (förslagsvis RÖR) eller kanske dra ner lite på färdigheter som har med "ungdomlig timing / sprallighet" att göra som hoppa t.ex. redan kring 30 (få är ju lika viga och snabba när de är 30 som när de är 20). Äldre människor är ju kanske inte bättre än yngre, men har mer rutin... nånstans lär de väl endå få betala för det och då är mitt förslag det som står ovan... Men jag är inte nog bevandrad i regelsystemet för att ge ett expertutlåtande...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Åldringstabellen...

Du har mycket vettigt att säga och det hela låter bra.

Det enda jobbiga är att det är inkonsekvent med åldringstabellen. I Eon så börjar man åldras vid en ålder av 35 år. I NeoTech är det så sent som 50 !!
Jag tycker att detta kanske är lita att ta i, med tanke på att ålderskrämpor faktiskt drabbar folk under 50 relativt ofta.
Sedan kan vi betänka dom som är hemlösa och arbetslösa som inte har tillgång till sjukvård. Dom lär ju börja känna av sin ålder tidigare än exempelvis överklassen som har tillgång till konstant högkvalitativ sjukvård.
Man kanske skulle sänka åldern från 50 till 45 eller kanske så lågt som 40 ?

Det är en tanke som är värd att begrunda...

G

Guest

Guest
Det är väl det som är meningen

Desto äldre RP:na är desto mer erfarna är de. Visst borde de få mer sysselsättningsperioder.

I för sig så tycker jag att en ålder på 35 år inte är ovanligt även om man bara kör 3 sysselsättningsperioder...