Nekromanti System baserat på ord i stället för färdigheter

x3m

Veteran
Hej! Jag letar efter ett system som baseras på ord i stället för färdigheter. Jag har läst om det tidigare men glömt vad det heter och kanske finns något som passar mig ännu bättre. Exempelvis väljer du ett antal ord för din karaktär när den skapas, Kanske stark, knivfighter och modig. När du sedan ska slå för en handling så får du bonus för alla dina ord som passar in.
Är det någon som vet vad detta system heter så skulle jag vara mycket tacksam! Eller om ni känner till något liknande! Det viktigast för mig är att man slipper färdighetslistor o dyl, och har möjlighet att använda sin fantasi lite mera.

Krille

Super Moderator
Förmodligen tänker du på FUDGE eller URSUS. Söker du på dessa så kanske du hittar dem. Du skulle även kunna titta på det här systemutkastet, eller ladda ner Aki, som inte ens använder ord som görs om till siffror alls.

...åsså ska jag sluta skriva innan jag skriver något elakt om dina åsikter om spelsystem.

x3m

Veteran
Tack för tipsen! Jag glömde att skriva att systemet inte ska ha siffror. Alltså, antingen så har man ordet eller också har man det inte!
Systemutkastet verkar ha blivit fellänkat - http://393392/ - har du den riktiga länken?

>>...åsså ska jag sluta skriva innan jag skriver något elakt om dina åsikter om spelsystem<<

:gremsmile: skönt att du har humor iaf. Ska det vara med färdighetslistor så ska det vara som Castle Falkenstein! Dels är det relativt få och breda färdigheter, och så är det inte uppdelade i grundegenskaper (STY, SMI, etc) och färdigheter (hoppa, smyga, etc). Men det tror jag inte du håller med om. Den ända missen de har gjort är att inte förtrycka samtliga färdigheter på rollformuläret så hade man sluppit att bläddra i boken lika mycket.

x3m

Veteran
Har HeroWars numrerade ord?

Tack för tipset! Jag glömde att skriva att systemet inte ska ha siffror. Alltså, antingen så har man ordet eller också har man det inte! Hur är det med HeroWars? Är det numrerade ord ?

Krille

Super Moderator
"Systemutkastet verkar ha blivit fellänkat - http://393392/ - har du den riktiga länken?"

Tack för påpekandet. Hit ska den gå.

"Ska det vara med färdighetslistor så ska det vara som Castle Falkenstein! Dels är det relativt få och breda färdigheter, och så är det inte uppdelade i grundegenskaper (STY, SMI, etc) och färdigheter (hoppa, smyga, etc). Men det tror jag inte du håller med om."

Det är inte det som är problemet. Castle Falkenstein är ett av mina favvospel!

Vad jag har åsikter om är att ord som används för att beskriva en kvalitativ skala faktiskt är siffror fast med fler bokstäver. Till och med Castle Falkensteins "Poor-Average-Good-Great-Exceptional-Extraordinary" är bara ett jefligt omständigt sätt att skriva "2-4-6-8-10-12". Detta märks särskilt bra om någon form av aritmetik ska utföras. För att få en full success på en handling med kravet Good, så måste man komma upp på en nivå lika med Good plus hälften så mycket. Eller om man så vill 6+(6/2)=9, eller mitt emellan Great och Exceptional.

Så jag har vissa förutfattade åsikter om folk som säger att de inte vill ha siffror i sina spel, utan ord (eller ploppar, eller vad man nu vill ha). Enligt min åsikt är de ute och cyklar, emedan orden i skalan bara är ett krångligt sätt att skriva siffrorna på. Eftersom ord dessutom är subjektiva så blir det lätt tolkningsproblem om en person inte håller med om att Exceptional är sämre än Extraordinary - ett problem som jag försöker komma förbi med systemutkastet.

Helmgast
Ploppar är väl ett eminent sätt att skriva siffror på - se bara på T6:an! Frågan är om det finns nåt spel som kombinerar ploppmekanismerna.

Troberg

Sinister eater
Ploppar är väl ett eminent sätt att skriva siffror på - se bara på T6:an!
Men det finns en viktig läxa där. På D6an är de organiserade i speciella mönster så att de blir lätta att känna igen, mycket mer praktiskt än att ha dem i en rak rad. På sätt och vis blir de pluppar och symboler på samma gång.