System för nutid (+ en gnutta fantasy)?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Jag kom hit för att säga just Knave/Knape, efter mina erfarenheter med Kuf som bygger på samma regelbas.
Just Kuf hade nog passat bättre om du haft med "Det är 90-tal, det regnar." i din pitch, med sina skade och trauma-regler blir det lätt ganska gritty. Men Knave/Knape är lättare i tonen.
För att göra det liiiiite mer lättillgängligt för alla som inte har tusentals rollspelsnamn i huvudet:

Knave är ett enkelt generiskt fantasyrollspel i OSR-fåran. Billigt, snabbt och enkelt. https://www.drivethrurpg.com/en/product/250888/Knave
Det blev så populärt att Ben gjorde en andrautgåva som är lite mer omfattande: https://www.drivethrurpg.com/en/product/484910/knave-second-edition

Jag översatte Knave och gav ut på svenska under namnet Knape. Det följde med i spelfanzinet Hydras sjätte nummer: https://hydra1989.wordpress.com/2018/11/29/hydra-6/

Senare skulle jag göra mig lustig över att nya KULT-loggan gjorde så att det såg ut som att spelet hette KULF, så jag hällde lite 90-talsangst och stulen gnosticism över Knave och kallade spelet KUF, med en logga som gjorde så att det såg ut som att spelet hette KULF. Det visade sig dock att en del gillar KUF helt oironiskt. :-D https://wilhelmsgames.wordpress.com/kuf/
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,693
Location
Göteborg
Ur varselklotet är en av mina favoriter. Precis lagom krunchigt. Känslan av 1980-tal borde vara lätt att uppdatera till nutid. Om du gillar BRP så kan du också kolla på Comae Engine på DriveThru. Jag skrev det när jag behövde en smartare och lättare version av BRP för mina exkursioner i samtiden. Expert Nova och Comae Engine har ungefär samma nivå av krunch, men känslan i spelen är ganska olika.
 

Sara

Veteran
Joined
19 Oct 2023
Messages
8
Location
Skärblacka, Norrköping
Jag föreslår också Fate Core, om du inte redan har funderat på det. Vi har testat att spela en isekai-kampanj i Fate, där alla rollpersonerna på olika sätt blev dragna från sina helt vardagliga liv i dagens Sverige till en okänd fantasy-värld. Alla kunskaper om fantasy som spelarna hade hade även rollpersonerna (sedan kanske de inte alltid stämde så bra med den nya verkligheten...). Systemet har allt som du söker efter, förutom att det är på engelska, och eftersom vår kampanj liknar din litegrann kom jag att tänka på det.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
Jag föreslår också Fate Core […]
Vet du, det borde ju förstås ha varit ett rätt självklart system att överväga…! Av någon anledning tänkte jag inte på det. Nu har jag bestämt mig för Skrômt, vilket kommer att sätta en viss ton (som jag inte tänkte mig från början!) på spelet – men om jag känner att jag behöver någonting mer neutralt så måste jag ju åtminstone ge Fate ett ögonkast.

(Det enda jobbiga med det är att jag envisas med att spela med svenska regeltermer när jag spelleder på svenska – så jag skulle behöva göra ett eget rollformulär och översätta ett gäng termer, vilket är lite småjobbigt. Gör att jag skulle behöva vara rätt säker på att jag vill spela just Fate, om inte annat.)
 
Last edited:

Sara

Veteran
Joined
19 Oct 2023
Messages
8
Location
Skärblacka, Norrköping
Vi envisas också med att spela på svenska, men det är någorlunda lättöversatt skulle jag säga. Vi tillverkade egna rollformulär i Word 🙃 De blev väl inte supersnygga men gjorde jobbet. Fate har ju väldigt enkla formulär så det var rätt lätt gjort.

Jag har tänkt någon gång att jag ska göra en lista med översättningar för Fate. Får se om det blir av.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Vi envisas också med att spela på svenska, men det är någorlunda lättöversatt skulle jag säga. Vi tillverkade egna rollformulär i Word 🙃 De blev väl inte supersnygga men gjorde jobbet. Fate har ju väldigt enkla formulär så det var rätt lätt gjort.

Jag har tänkt någon gång att jag ska göra en lista med översättningar för Fate. Får se om det blir av.
Jag har rätt mycket material till Fate på svenska. Jag kan dela med mig ikväll när jag kommer hem, om du vill.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
fae.pngOops, jag gjorde ett svenskt rollformulär till Fate accelerated edition! Det blev några fina översättningar av det. Tillvägagångssätten heter Försiktig, Klyftig, Kraftig, Kvick, Lurig, och Spektakulär. Stunts är Knep, och du kan ”lyckas med panasch”. Inte för att jag har några planer på att spela Fate för tillfället, men… är man översättare till yrket (även om det är från japanska till engelska) kan det hända att man råkar göra nåt litet förmiddagsprojekt så här då och då.

Rollformuläret kan laddas ned från Archive! Går att redigera också. (…Jag borde göra en egen tråd till det här, så att folk faktiskt kan hitta det på Google!)

(cc @Sara; @Rangertheman)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Snyggt jobbat! Vad är skillnaden mellan FATE och FATE Accelerated Edition?
FATE har en uppsättning färdigheter (som Lore, Shooting och Drive). FATE Accelerated har sex approaches (som Flashy, Stealthy och så vidare). Core är mer traditionellt där man hänvisar till färdigheter, Accelerated är mer att man beskriver hur man gör något med sin Approach - om vi säger att man ska ta sig fram till den fientliga rymdstationen kanske den som använder Stealthy beskriver hur man närmar sig den med cloaking fields uppe och ur en död vinkel, medan den som är Flashy kanske kommer farande i full fart med yviga undanmanövrar.

Aspects, Stunts, Stress tracks, hur man slår tärning och liknande är huvudsakligen delat mellan spelen.

FATE Core är det mer traditionella spelet.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
fc.pngOm man är mer intresserad av att köra icke-Accelerated så har man tur – för jag knåpade ihop ett svenskt rollformulär till Fate condensed också när jag ändå håller på (som är mer eller mindre precis samma spel som Fate core, bara med en mer koncis regelbok)!

Kan laddas ned på Archive! Även detta går att redigera, så att man kan lägga in sina egna färdighetslistor och dylikt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,595
Location
En mälarö
Min första tanke visade du dig redan ha tänkt då det var någon version av År noll-motorn. Om du använder dig av t ex Ur varselklotet som du redan varit inne på så behöver du även pilla minimalt för att få det att passa då settingen redan är dagens (nästan) Sverige.
 
Top