Sådär, nu har jag lite tid att formulera mig och ska försöka göra ett första försök att göra mig lite förstådd. Precis som Måns använder jag inte system i den mening som Lumpley principen använder det, jag uttryckte mig klumpigt utan vad jag säger är likvärdigt med regler.
Den skillnaden jag försöker greppa efter är denna:
Situationen: Hjälten har gömt sig, stående på en takbjälke och han anfaller nu banditen som ovetande befinner sig flera meter bort. Hjälten svingar sig i ljuskronan och med dragen sabel går han till anfall! Wiii!
I det ena fallet säger reglerna: Om du svingar dig i en ljuskrona mot en ovetande fiende, ta +1 till ditt slag.
I det andra fallet säger reglerna: ...
I det första fallet så kommer fiktionen peta på reglerna och säga, du, håll koll, nu ljuskrona, ovetande fiende, du vet, +1 på slaget! Glöm inte bort det.
I det andra fallet kommer fiktionen kvitta. Vi kan ha en ljuskrona. Kanske inte. Vi kan ha en rymdraket. Kanske inte. Det spelar ingen roll. Men ingen kommunikation sker från fiktionen till reglerna.
Jag föredrar det första. Om jag inte tolkar dig fel, för jag har inte läst Matiné så går mest på vad du sagt på wrnu nu, så föredrar du det andra.
Men det här har ingenting med beskrivningar att göra. BRP är sjukt kopplat till fiktionen genom sina färdigheter. När jag säger "Jag slår för automatvapen och pepprar aset! Tömmer magasinet!" så vet vi alla vad det innebär i fiktionen. Right? Jag slår ju för automatvapen för tusan! Tömmer magasinet! Där finns en tydlig koppling, från spelbordet, till fiktionen. Dvs, att slå för automatvapen har en tydlig bild i våra huvuden, det "innebär" något i fiktionen. På samma gång, om vi har en regel som säger "Om du tömmer magasinet mot en ovetande fiende, ta +3" så är det något annat som sker. Vi måste bedöma fiktionen, är fienden ovetande? Om inte, inget +3. Om ja, +3.
Så, strunta i beskrivningar före och efter osv. Det har vi redan trilskat oss igenom i alldeles för många trådar, och precis som Måns säger, IIEE with teeth och lazyplay är bra sökord om man bryr sig om det.
Så, vad jag menar med system som är frånkopplat fiktionen, dvs regler som är frånkopplade fiktionen, är att de får liten eller ingen input utav fiktionen utan trampar på oavsett läget där.