Nekromanti System

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad har du för favorit strids/färdighets/magi/rymdstrids/whatever/system, hur funkar det i korta drag och varför är det så himla bra? Bara nyfikenhet barn. Bara nyfikenhet.

PAX

Jordisk Äventyrare
(O)Begränsat T10 system som bygger på ungefär samma system som Neogames har i sina regler. Men vi byter inte ut tärningarna. Vi slår om dem och adderar/subtraherar. Lätt att justera svårigheter med tärningar och/eller fasta värden som modifikationer.

Enkla skadesystem tilltalar mig där man använder Kroppspoäng i varje kroppsdel. Inga totala KP. Storleken av skadan avgör därefter hur pass allvarlig skadan är och påföljande modifikationer. Enkelt och utan blödningar och chock. Funkar bra till den typ av actionbetoning vi vanligen för i våra spelmöten.

Stor skala på vapenskador där även revolvrar och pistoler kan vara dödliga med ett fåtal träffar. Likså skall närstridsvapen inte underskattas som det brukar göras i många spelsystem.

Troberg nya Generica gillar jag oxå. Ladda ner och läs...

The_Gorger

Hero
Western, tror jag

Oj, ganska mustig fråga.

Alltså, det finns många som är bra, men ett som jag själv är så där extra förtjust i är Western's system, den senaste versionen alltså, de gamla och det osläppta vet jag inget om. Dels finns det en massa små quirks som jag gillar, typ hur rykte fungerar (ett värde för hur känd man är, och ett för vilken sorts rykte man har på en ond/god skala), dels det lysande stridssystemet, och då tänker jag framför allt på OH-träffmallen. Det är alltså en OH-film, med massa små punkter enligt en lättförståeligt system, som läggs ovanpå en bild av en gubbe. När man sedan skjuter, så räknar man ut var träffen är på gubben, mha OH-filmen. Vet inte om det blev så klart? Detta passar dels väldigt bra till Western (dueller och grejs), dels har det den fiffiga detaljen att om man skjuter mot en gubbe som lutar sig ut från en vägg, så lägger man filmen över en bild på en sådan istället. Vill man skjuta på en gris, en man till häst eller en indian bakom en buske funkar det likadant. Genialiskt!

Johan K

Gammal & dryg
Oj...
Det vart ju en ganska öppen smakfråga.

För min del så gillr jag BRP, t6-systemet.
Men motiveringen att det är så förbannat enkelt. Det är ju enketl att använda dessa system, vilket passar mig aldeles utmärkt.

/ Johan K, som antar att dessa system inte behöver förklaras närmare... :gremtongue:

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag har två favoriter: Den första är BRP-systemet som används i Call of Cthulhu. Det är ett snabbt och enkelt system för färdigheter.

Den andra är GURPS. Vissa saker i 4rth edition är bättre men annars föredrar jag nog 3rd edition. Här kan man skapa sin rollperson precis som man vill. Ok, man har aldrig nog med poäng.. Det som är bättre i 4rth är att man kan ha variabel risk att drabbas av sina nackdelar.

/Ulfgeir

Snow

Swashbuckler
Brp som i Mutant UA

Det första systemet på mycket länge som jag tog till mig direkt och inte ville kasta ut för att skruva in mitt eget.
Det är tråkigt att när man var ett litet glin tyckte man att Drakar och Demoner (innan expert) var alldeles för simpelt. Men numera skulle jag nog gilla det ganska mycket. Det är inte så strömlinjeformat men innehåller innehåller egentligen bara tre funktioner: färdigheter och T100, grundegenskaper och motståndstabellen, strid med kp. Att förenkla saker mer än sådär tycker jag inte är nödvändigt.
Jag gillar kpt. Det är roligt att rulla skada och det är enkelt att hålla reda på. System där man rullar sin tärning och sen får reda på: motståndaren får ett sår i benet.. jaha... men hur allvarligt var det då? gillar jag inte så värst. Dessutom måste man hålla reda på en radda olika skador. Egentligen vill man bara veta hur snart motståndaren går i däck, man struntar i om han har fem skråmor. Det är enkelt att tillverka slp. En färdighet för att anfalla, rustning och kp, sen är man redo.

Mutant UA är en mycket vältillverkat brp variant så det blir pricken över i.

Krille

Super Moderator
De system som jag gillar bäst är sådana som kräver minimalt med förarbete för att man ska kunna använda dem. Exempelvis så avskyr jag system där man måste räkna ut en klase sekundära värden bara för att slå ihjäl någon. Att beräkna medelvärdet av FYS och STO för att få fram KP är typ maxgränsen av vad jag tål. För det första vill jag inte tvingas stanna spelet för att räkna ut värden eller ad hoc-a värden på en spelledarperson. För det andra har jag ingen större lust att göra det i förväg heller - jag har bättre saker för mig än att sitta och knåpa värden på spelledarpersoner.

Det gör att de system som jag gillar bäst är självförklarande, non-intruisiva och intuitiva. Star Wars d6 är ett bra exempel: det enda sekundära värdet som finns är Move, och det är 10. Resten är skills och attribut. Till och med skadan är på samma ställe som skills och attribut. Det jobbiga är förstås att det är ett skitlass T6or som ska summeras.

Så jag vill istället utnämna Castle Falkenstein som min favvo. Inte nog med att det fungerar på det där sättet (alla personer antas vara Average i alla egenskaper om inget annat sägs), det har dessutom inga sekundära egenskaper alls. Lägg därtill att det finns inte mindre än två sätt att slåss. Det ena, vanliga sättet bygger på att man ska få mer än motståndaren, och beroende på hur mycket mer så får han mer stryk. Det andra är ett duellsystem, där två personer på ett ärligt och hederligt sätt försöker ha ihjäl varandra medelst sabel. Det balla är att det funkar. Det är helt enkelt ett spelsystem i min smak, och det har en spelmiljö som definitivt är i min smak också!

Bombu

Hero
Vad har du för favorit strids/färdighets/magi/rymdstrids/whatever/system
Det är egentligen systemet i Dungeons and Dragons Basic set från 83(?) Den röda boxen med röda/guld draken på utsidan.

Stridsystemet, är enkelt.

man slår en d20 och ska komma över nånting. som beror på motståndarens rustning och snabbhet, samt ens egen förmåga.

om man träffar gör man t6 i skada.

Sen finns det avancerade optional rules där olika vapnen gör olika skada.

En väldigt enkel version av D20 systemet som finns idag.

Duddmannen

Hero
UniSystem Light

Varför? Därför att det är systemet som används i Buffy och Angel-rollspelen. :gremlaugh:

Men inte bara därför. Det är ett system för endast EN tärning och det är INTE en obegränsad ens en gång. Bara en helt vanlig T10.

Systemet är i övrigt enkelt (på gränsen till för enkelt), men just nu känns det alldeles lagom komplext för mina behov.

MrG

Swashbuckler
Det blir ofta det som mina vänner kallat för hundrapoäng eller ballhetssystemet. Dvs alla spelare beskriver vad de är bättre än normalpersonen genom att pytsa ut hundra poäng på det... känner man för att ha någon form av slump i systemet kan man slå en d20 då och då...

Även om någon hävdat att det från början var ett sätt för honom att få en snabb karaktärsbeskrivning som han sedan kunde patcha till GURPs, känns det rätt inspererat från Amber.

Arfert

Facit
Tror jag har sagt det förr: Jag gillar system där man bara genom att titta på rollpersonsformuläret förstår hur reglerna fungerar... Och man snabbt kan vara igång utan en massa "matematiska beräkningar"... men ändå känns tillräckligt realistiska...

Har många favoriter, exempelvis: runeQuest, Warhammer FRPG, Gurps, CoC, castle falkenstein...

Rage

Veteran
Mitt favorit system för skjutvapen är för tillfället N2 med OBT6 och tabeller, men det skulle vara snabbare om man kunde ta reda på skadan (T,S,B) på motståndaren direkt från träningslaget istället för att behöva avläsa någon tabell.

För närstrid tycker jag att gamla khelataar med sina manöverpoäng är intressant. Alltså man får en viss pott manöverpoäng varje runda och får därefter göra sina manövrar som kostar olika mycket beroende på vad man gör, storlek på vapen, hur kraftfullt anfall/försvar m.m.

Sedan tycker jag att Phoenix Command har en heldel intressanta regler vad gäller strid, komplexa och många. Filosofin verkar vara att försöka simulera verkligheten i systemet så mycket som möjligt. Men alla regler leder till att man i stridenshetta inte kommer ihåg allt och RP:na har en förmåga att dö eller bli utslagna av en träff vilket leder till korta äventyr.