Okej, det är inte helhjärtat rollspelsmakande, men mer det än rollspel. Jag skissar på nästa kampanj som ska vara en renodlad såpopera och i brist på ork att göra ett system från skratch funderar jag på att kombinera moduler av andra till det.
Grunden ligger i multipla karaktärer där varje spelare har en huvudroll (arvinge till godset kampanjen ska cirkuelra kring). Varje huvudkaraktär har sedan ett följe på fyra karaktärer som spelas av de andra spelarna. Följet har en slumpad lojalitet som ger att varje huvudkaraktär har en följeslagare av varje sort: Öppet illojal, illojal, lojal och öppet lojal. På så sätt har varje spelare fem karaktärer var (en huvudkaraktär och en fölljeslagare för var och en av de andra.
Systemet i övrigt kommer vara baserat på amber rpg grundegenskaper (tror jag), och huvudkaraktärerna kommer byggas på mer poäng än följets karaktärer har var för sig.
Det som jag då grunnar på är:
-Vilka ska grundstatsen vara för att bäst simulera såpopera, grundamber har psyke, tålighet, krigskonst och styrka, i hongkong versionen som finns på nätet är krigskonst utbytt till skjutvapen och styrka till kampsport, men vad passar såpa? Tankarna har gått mot; Rikedom, Skönhet, Fysik, List.
-Hur ska poängen vara spridda? Då de är jämförande sins emellan blir frågan mest hur de ska skilja sig mellan följet och huvudkaraktärerna och om varje individ i följet ska ha samma poäng? Tanken har pendlat mellan att varje följe ska ha lika mycket som en huvudkaraktäer, eller lika mycket som två... kan inte bestämma mig för vad jag tror är effekten av olika fördelningar. Mer på följet borde göra att de rollerna får större vikt i intrigerna, men var ligger balansen?
-Vad heter slottet amber på skottska, skulle vara en rolig detalj för kampanjen
Grunden ligger i multipla karaktärer där varje spelare har en huvudroll (arvinge till godset kampanjen ska cirkuelra kring). Varje huvudkaraktär har sedan ett följe på fyra karaktärer som spelas av de andra spelarna. Följet har en slumpad lojalitet som ger att varje huvudkaraktär har en följeslagare av varje sort: Öppet illojal, illojal, lojal och öppet lojal. På så sätt har varje spelare fem karaktärer var (en huvudkaraktär och en fölljeslagare för var och en av de andra.
Systemet i övrigt kommer vara baserat på amber rpg grundegenskaper (tror jag), och huvudkaraktärerna kommer byggas på mer poäng än följets karaktärer har var för sig.
Det som jag då grunnar på är:
-Vilka ska grundstatsen vara för att bäst simulera såpopera, grundamber har psyke, tålighet, krigskonst och styrka, i hongkong versionen som finns på nätet är krigskonst utbytt till skjutvapen och styrka till kampsport, men vad passar såpa? Tankarna har gått mot; Rikedom, Skönhet, Fysik, List.
-Hur ska poängen vara spridda? Då de är jämförande sins emellan blir frågan mest hur de ska skilja sig mellan följet och huvudkaraktärerna och om varje individ i följet ska ha samma poäng? Tanken har pendlat mellan att varje följe ska ha lika mycket som en huvudkaraktäer, eller lika mycket som två... kan inte bestämma mig för vad jag tror är effekten av olika fördelningar. Mer på följet borde göra att de rollerna får större vikt i intrigerna, men var ligger balansen?
-Vad heter slottet amber på skottska, skulle vara en rolig detalj för kampanjen