Systematik för att skapa intressanta fantasyversioner av nutida fenomen?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
573
Jag tänkte lite på hur man kan göra nya takes på fantasytroper, och behandla modern kultur samtidigt.
Baserat på George R. R. Martins odöda hord tänker jag tre delar:
  1. Modern eskapism.
  2. Stereotyp struktur från medeltiden det kan orsaka.
  3. Kris i den moderna världen som det kan eka.
I fallet GRRM "Winter is Coming", så har vi: 1) zombieapokalyps som 2) driver på folkvandring från bortom muren och 3) ekar obönhörligt annalkande klimatförändring.

En egen idé är Maskernas spel, en blandning av maffiakrig, hjälte cosplay och tornerspel. 1) Rika och adel har maskerade flamboyanta alter egon som de använder för att syssla med organiserad brottslighet på ett avsiktligt publikt sätt (superhjältegenren). 2) Samhället är med på noterna och låter dem hållas medan de ser på det typ som tornerspel med viss kollateral skada, ingen är god och ond utan alla har sina intressen, oftast dör enbart pressgangade mooks. 3) Hårt hållen kayfabe där man i diktaturstil inte får titta under duken eller ifrågasätta. (Totalitarism i stil med 15 års fängelse för att nämna ordet krig i relation till Ukraina)

Är det här en bra metod att skapa intressanta fantasyversioner av nutida fenomen?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
573
Jag trixade lite med AI:n. Den hade svårt att inte tappa bort sig i duplikationer och genre-glidning, så jag fick förbereda den med listor på moderna eskapismer, medeltida strukturer och aktuella kriser. Här är vad den kom fram till. Några av dem var hyfsat bra.
  • Drakar hotar befolkningen, vilket gör att en elitgrupp av riddare arrangerar en turnering för att utse en hjälte som kan besegra drakarna, i en allegori till politisk instabilitet.
  • En magisk växt som ger evigt liv, men det leder till en ond cirkel av krig och stridigheter mellan olika kungariken som en allegori till mänsklighetens strävan efter odödlighet.
  • En kraftfull och farlig trollformel som används av en ondskefull kung som en allegori till den fara som uppstår när makthavare missbrukar sin makt för att dominera och undertrycka folket.
  • En mystisk kraft skapar portaler och en grupp resenärer använder sig av dessa för att utforska okända världar, men upptäcker snart en ond kraft vilken ger en allegori till farorna med utforskning som kan leda till både upptäckt och förstörelse.
  • En uråldrig gud har återuppstått från sin slummer och kräver människooffer för sin överlevnad men en grupp motståndskämpar ställs inför en svår moralisk utmaning när de upptäcker att guden är en viktig del av världens ekosystem.
  • En plåga sprider sig bland människorna och förvandlar dem till monster, en forskare upptäcker att plågan är orsakad av en förorenad vattenkälla men stöter på motstånd från en grupp som tjänar pengar på att sälja det förorenade vattnet.
  • En magisk skatt som alla kungarikens ledare strävar efter att få tag på för att öka sin makt och rikedom och en grupp äventyrare som försöker stoppa krig och konflikter genom att gömma skatten på en säker plats, men blir förföljda av kungarikenas arméer.
  • En mytisk varelse beskrivs som en fredens väktare. En grupp av riddare upptäcker att varelsen faktiskt är en dödlig fara för alla, men står inför en moralisk utmaning när en främmande armé hotar att invadera landet och de måste kämpa med eller emot varelsen.
  • En mörk kraft som hotar att uppsluka hela världen har skapats och en grupp äventyrare måste gå ut på en farlig resa för att förstöra de legendariska artefakterna som kan sprida kraften, vilket ger en allegori till mänsklighetens kamp mot sin egen destruktiva natur.
  • Rädsla för vampyrer som driver en masshysteri, en ung kvinna från en utsatt grupp måste bevisa sin oskuld och samtidigt stå upp mot fördomar och hat.
  • En gudomlig kraft talar till utvalda profeter, men en kontroversiell profet från en bortglömd grupp utmanar de etablerade makterna och leder en revolution, vilket ger en allegori till religionens roll i samhället.
  • En förbannelse har fallit över ett land och enbart en undertryckt kvinna kan hitta en lösning på förbannelsen genom att hon konfronterar sitt lands förflutna, ett arv av våld och trauma i samhället.
  • En legendarisk skatt har gömts undan på en farlig plats, och en grupp rivaliserande äventyrare måste tävla till döden om att hitta skatten.
  • En urgammal förbannelse orsakad av brott mot naturen har förvandlat människor till monster och orsakar förödelse och kaos i riket.
  • Ett hav av mörker sprider sig och hotar allt liv, rädslan för det okända och främmande leder till intolerans och konflikter.
  • Magiska artefakter som ger stor makt åt de som innehar dem och lockar till sig giriga och korrupta ledare.
  • En kraftfull druid kan kommunicera med djuren och naturen och försöker stoppa människor som förstör naturen och dess resurser.
  • En ondskefull demon lurar i skuggorna och manipulerar människor med makt att missbruka den för sin egen vinning.
Men den kan ju inte riktigt göra nya koncept. Bara kombinera grejer.
 
Last edited:
Top