Skulle behova lite ideer pa ett regelsystem jag haller pa att skissa pa. Systemet ar tankt att vara enkelt till strukkturen, dvs, lagre spannvidd siffror (inte 3-18, 1-20 etc) och ha storre kombinationsmojligheter med fardigheter.
[...ursakta spraket - sitter i Sydney och har inte svenskt tangentbord med a,a och o /images/icons/mad.gif... ]
10 Egenskaper, Slas 1T6+3 (for en vuxen manniska, mellan 4 och 9)
Styrka, Sty
Fysik, Fys
Vighet, Vig
Precision, Pre
Snabbhet, Sna
Viljestyrka, Vst
Empati, Emp
Karisma, Kar
Intelligens, Int
Sinnen, Sin
(funderar pa att ta bort Snabbhet och Sinnen vilket skulle ge 8 mer lattdefinierade egenskaper, och istallet lagga till fem separata sinnen bredvid; syn horsel, lukt etc)
Fardigheter ligger normalt pa sju nivaer. Alla har nivan "otranad" om de inte koper fardigheten;
Niva Modifikation
Otranad -1
Nyborjare 0
Skolad +1
Erfaren +2
Skicklig +3
Expert +4
Mastare +5
(en karaktar kan hojas utover dessa nivaer, men det kraver extrema forutsattningar i form av tid och erfarenhet etc)
Tarningsmodifikationen slas med 2 separata T6. Fast inte pa det satt som vi normalt sett kallar 2T6. Den ena tarningen ar positiv och den andra ar negativ dar endast den hogsta tarningen modifierar utgangen. Det lagsta tarningresultatet raknas bort och paverkar salunda inte handlingen. Tarningarna modifierar alltsa med mellan -6 till +6. Ju hogre resultat med modifikationer desto battre.
Blir tarningarna lika, blir handlingen omodifierad av slumpen (dvs tarningarna) och bada tarningarna raknas bort.
Dubbel 1 raknas som fummel och dubbel 6 raknas som perfekt. Separata tabeller kommer att finnas for dessa resultat.
Spannvidden kommer alltsa stracka sig mellan -3 och 20. En normal svarighetsniva kommer troligtvis ligga mellan 8 och 11 eller sa. Det ar har jag skulle behova hjalp. Jag ar i grunden ingen tekniker, utan har en mer kreativ/analytisk natur. Alla tips ar valkomna.
Strid kommer [i grovt sett] fungera genom (1) initiativ (har tar jag garna emot tips), (2) attack/parad (Pre+fardighet, framgang=traff/Pre+fardighet, framgang=parad) och skada (Sty+vapnets skada-absobering=slutgiltig skada). Mer detaljerade regler kommer naturligvis att skapas kring detta.
Forresten, vad tycker ni om KP, hitpoints eller skadenivaer (dvs deskriptiva eller poangbaserade regler)? Ar kluven men vill garna veta vad ni tycker.
[...ursakta spraket - sitter i Sydney och har inte svenskt tangentbord med a,a och o /images/icons/mad.gif... ]
10 Egenskaper, Slas 1T6+3 (for en vuxen manniska, mellan 4 och 9)
Styrka, Sty
Fysik, Fys
Vighet, Vig
Precision, Pre
Snabbhet, Sna
Viljestyrka, Vst
Empati, Emp
Karisma, Kar
Intelligens, Int
Sinnen, Sin
(funderar pa att ta bort Snabbhet och Sinnen vilket skulle ge 8 mer lattdefinierade egenskaper, och istallet lagga till fem separata sinnen bredvid; syn horsel, lukt etc)
Fardigheter ligger normalt pa sju nivaer. Alla har nivan "otranad" om de inte koper fardigheten;
Niva Modifikation
Otranad -1
Nyborjare 0
Skolad +1
Erfaren +2
Skicklig +3
Expert +4
Mastare +5
(en karaktar kan hojas utover dessa nivaer, men det kraver extrema forutsattningar i form av tid och erfarenhet etc)
Tarningsmodifikationen slas med 2 separata T6. Fast inte pa det satt som vi normalt sett kallar 2T6. Den ena tarningen ar positiv och den andra ar negativ dar endast den hogsta tarningen modifierar utgangen. Det lagsta tarningresultatet raknas bort och paverkar salunda inte handlingen. Tarningarna modifierar alltsa med mellan -6 till +6. Ju hogre resultat med modifikationer desto battre.
Blir tarningarna lika, blir handlingen omodifierad av slumpen (dvs tarningarna) och bada tarningarna raknas bort.
Dubbel 1 raknas som fummel och dubbel 6 raknas som perfekt. Separata tabeller kommer att finnas for dessa resultat.
Spannvidden kommer alltsa stracka sig mellan -3 och 20. En normal svarighetsniva kommer troligtvis ligga mellan 8 och 11 eller sa. Det ar har jag skulle behova hjalp. Jag ar i grunden ingen tekniker, utan har en mer kreativ/analytisk natur. Alla tips ar valkomna.
Strid kommer [i grovt sett] fungera genom (1) initiativ (har tar jag garna emot tips), (2) attack/parad (Pre+fardighet, framgang=traff/Pre+fardighet, framgang=parad) och skada (Sty+vapnets skada-absobering=slutgiltig skada). Mer detaljerade regler kommer naturligvis att skapas kring detta.
Forresten, vad tycker ni om KP, hitpoints eller skadenivaer (dvs deskriptiva eller poangbaserade regler)? Ar kluven men vill garna veta vad ni tycker.