Nekromanti Tänkte bara meddela

The_Karlsson

Veteran
Tänkte bara förmedla att mitt rollspel, Qwelx, har följt många av sina fränder ut i cyberrymden och har en hemsida.

Finns just nu ingen info om själva spelet på sidan men det kommer. Skapade ju det sidan idag.

skulle vara tacksam för input om vad ni vill ha med på sidan. Skriv här eller i Qwelx forum. och tänk på att jag inte hunnit lägga upp material om spelet en.

så om ni vill kan ni ju kolla in http://qwelx.se

MVH
Zanzalazh

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
skulle vara tacksam för input om vad ni vill ha med på sidan. Skriv här eller i Qwelx forum. och tänk på att jag inte hunnit lägga upp material om spelet en.
Hej, här kommer ett bra tips om du faktiskt vill ha input till ditt spel: Berätta vad det handlar om!

På hemsidan får man inte veta någonting mer än att världen har skapats (vilket får mig att anta att det är fantasy det rör sig om). Vad är det som är speciellt med din fantasyvärld? Hur kommer den se ut? Vilka bor där? Vad är det som skiljer ditt spel från D&D, DoD, Eon eller något annat fantasyspel?

/tobias

The_Karlsson

Veteran
Nahe.. säger du det.. tack för att du läser hela meningen.. jag skrev ju att jag inte hunnit lägga upp det. Det kommer. Utöver vad världen handlar om. Så som mer forum, länkar till andra sidor, sådant som inte har med spelet att göra.

Men tack i alla fall, inte mitt fel att jag är dum å inte säger vad jag menar :p

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om reklam

Nahe.. säger du det.. tack för att du läser hela meningen..
Jag läste hela meningen och förstod att din hemsida inte var färdig. Däremot fick jag intryck av att du förväntade dig input trots att du inte lagt upp någon information, vilket är ganska optimistiskt, speciellt om du förväntar dig någon input du kan ha nytta av.

Även om hemsidan inte är klar har du antagligen någon vision som du kunde ha skrivit i originalinlägget. En mening hade räckt. Nu vet man inte ens vilken genre spelet ska tillhöra.

/tobias

The_Karlsson

Veteran
Re: Om reklam

Okej, men alltså. det står ju ganska bra att jag vill hareda på vad folk vill ha med på sidan.. inte angående spelet utan rent å simplet vad dom vill ha på en sida om ett spel. Klart att man vill se info om spelet.. så då var de klart. det kommer.

Men det är bara en liten del av det stora hela. vad mer bör finnas med. Och det är fatasy.

Rising

Vila i frid
Re: Om reklam

vad dom vill ha på en sida om ett spel.
Det jag tittar efter på en sida om ett spel jag gillar är (i prioritetsordning):

1. En snabb introduktion till spelets koncept och vad som gör det speciellt. Denna sida skall vara väldigt kort, koncis, beskrivande och gärna illustrerad. På den här sidan vill jag inte ha någon bakgrundshistoria eller någon längre genomgång, för då tröttnar jag innan jag ens kommit halvvägs. För mycket reklamigheter (= tomma formuleringar i stil med "det här spelet har en intressant och spännande värld, och det använder ett bra regelsystem som man enkelt lär sig.") är helt avtändande på en sådan här sida. Det är mycket bättre med information som vissa kan tycka är dåligt - om det i gengäld säger mer om vad produkten faktiskt innehåller.

2. Från den snabba introduktionen vill jag ha möjligheter att lära mig mera. Jag gillar länkar i stil med "vill du veta mer?" där man kan få lära sig mer om exempelvis reglerna eller olika spännande delar av spelet; såsom exempelvis ett annorlunda magisystem.

3. En möjlighet att ladda ner spelet som PDF, om det är ett gratisrollspel. Gärna olika filer för oillustrerat/svartvitt/färg, och gärna tydligt markerade med versionsnummer och liknande. Det viktigaste på denna sida är att det finns en fil där det klart och tydligt framgår att man får allt man behöver för att börja, samt en annan fil där man får allt som finns till den senaste utgåvan. Jag hatar att behöva lära mig vilka filer jag ska ladda ner och börja mickla och mackla med separata filer. Stora filer kan vara zippade, medan mindre filer bör vara okomprimerade. Ett plus i kanten blir det om det dessutom finns en avskalad "prova på"-version.

4. En nyhetssida där man hela tiden får se det senaste som skrivits om spelet och lagts till på hemsidan. Typ en blogg, alltså. Datum är viktigt om sidan uppdateras sällan.

5. Mejlkontakt till skaparen. Det kan vara bra. En fördel med sådana framför forum är att man får svaret i sin inkorg istället för att man ska hålla på och vaka över ett glest befolkat forum.

6. Vanliga frågor, en så kallad FAQ. Frågorna skall vara kategoriserade efter vad de handlar om, så att de kan vara enkla att överblicka.

Resten är mer eller mindre ointressant för min del. Om jag ska prioritera dem så blir det:

7. Bildarkiv med illustrationer som används i spelet. De skall vara tumnaglar och jag vill gärna veta vem som är illustratör till vilken bild, och hur jag eventuellt kan komma i kontakt med denne.

8. Sökmotor så att man kan söka bland alla artiklar, moduler och tillägg som ligger på hemsidan. Bra om spelet blir stort nog. (vilket inte är så aktuellt för ett litet hobbyspel)

9. Wiki. (fast det beror på hur rollspelet utnyttjar wikin. Om allt fungerar bra så räknas ju wikin in under punkt 2.)

10. Diskussionsforum. (Det är bara till de allra största spelen som diskussionsforum behövs. Jag föredrar nog om spelets officiella forum hamnar här under wrnu istället) Om det inte startas åtminstone tre trådar om dagen så bör det förresten inte vara ett forum där man måste registrera sig.

11. Downloadsida för skrivbordsunderlägg, avatarer, banners och liknande.

12. Chat.

Rickard

Urverk speldesign
För din egen skull skulle jag vilja se varje kapitel för sig att ladda ner.. Detta gör att det blir mycket lättare för dig att uppdatera småfel, om du nu är lika pedantisk som jag är på detta område..
Det är viktigt med versionsnummer i detta fall..

Vad som har uppdaterats, men också vad som är på gång.. Även detta med datummarkering.. Då vet jag att om det står "Skriver på alvmodul - december 2003", så har spelet slutat upp att utvecklats..

Sedan tycker jag en presentation av din själv är bra att ha.. Vad har du spelat innan? Är det du som har skapat Drakar och Drägg -86? Vad vill du få fram med ditt rollspel? Och framförallt, hur får man tag på dig? Länka till egen personlig blogg om du har någon..

Slutligen vill jag att sidan andas.. En bra hemsida är en hemsida som utvecklar sig själv (förvisso menar jag med detta "utecklas via andra").. Ha ett tema och följ det.. Ha några småquirks, som slumpmässiga citat, skiftande layout beroende på klockslag eller små påskägg.. Det blir en roligare sida att besöka..

Om du gör en vit sida med svart border så blir jag direkt ointresserad av den.. Ja, detta gäller även om du har en brun sida med gul border.. Saken är den att alla sidor ser likadana ut.. Det är som med rollformulär.. Om skaparen inte har intresserat sig för att sätta tid på rollformuläret, så blir jag direkt mindre intresserad av att sätta tid på dennes rollspel..

/Han som inte tycker "kan inte koda" är en ursäkt för att göra en dålig (=ful och inte tilltalande) hemsida

[edit] Kollade nu på din hemsida.. Sista stycket kändes nu än mer träffande..

Olle Linge

Snigel
Får ej användas för privat bruk?

Allt material på denna sidan skyddas av upphovsrättslagen och får ej användas till privat bruk,
förutsatt att upphovsrätts innehavaren ej medgivit sitt samtycke.
Jag hoppas att du inte menar vad du skriver, alternativt har skrivit fel. Det är rätt meningslöst med en hemsida där man inte får använda något av materialet? Jag menar, vad ska du ha sidan till?

The_Karlsson

Veteran
Okej, Det blir till att sätta sig å jobba lite då. Kommer innom kort lägga upp en annan design på sidan. Värkar som det skulle vara uppskattat. Mer info om spelet kommer.. naturligtvis..

Kolla gärna in igen men ge mig någon dag innan. Det tar tid att få det bra.

The_Karlsson

Veteran
Så.. hoppas denna desigen faller mer till smaken. Bilder å så kommer, hinner inte allt på samma gång.. men det är ju en början i alla fall.. hoppas jag

Jarre

Swordsman
Re: Om reklam [OT]

Från Rpg Labs pressrelease:
För närvarande tillhandahåller vi, utöver ett antal fasta forum, möjlighet för spelkonstruktörer att få ett eget forum, en egen wiki, en egen projektblog, filareor, polls, bannerannonsering och en plats för artiklar och nyheter för sina spel. Dessutom finns en unik dynamiskt trådad chat-funktion.
Tja, med lite fantasi kan jag nog klämma in punkterna 1 through 12 på det som Rpg Labs-siten lovar, och man slipper skylla på "jag har inget webbutrymme med mitt abonnemang", "jag har inte råd med en egen server", "jag är rädd att allt försvinner i en krasch", "ingen kommer ändå hitta till www.dregen&drängarna.nu", "jag vill ha en wiki men fattar inte hur man gör", "jag kan inte knacka kod" ( *pik* :gremwink:)... Okej, det där sista är väl inget löfte eller ens en förväntning, för vackra wiki-sar är jag inte bortskämd med, men i fortsättningen kan vi hoppas på att få se lite fler svenska hobbyprojekt i blog- och wiki-format.