Harry S
Swordsman
Card-Based Role Playing Game finns. Finns det något Dice-Based Role Playing Game? Alltså ett rollspel som mer eller mindre består av tärningar?
Jo men Story Cubes är alldeles för brett. Jag letar efter ett rollspel som är ett tärningsspel.Björn Wärmedal;n133394 said:Story Cubes är väl mer eller mindre det?
Fler problem än så, tänker jag mig. Ett helt kortbaserat rollspel känns mycket lättare eftersom kort är ett bättre medium att skriva regler på än tärnignar. Att skriva regler på en tärning, såvida det inte finns behov av att slumpa mellan de reglerna känns som onödigt arbete och en onödig kostnad.CapnZapp;n133468 said:Är inte problemet med "alla egenskaper visas av tärningar" att risken för att din gubbe ska sluta existera såfort någon stöter till bordet...?
Det fanns på gamla rosa wrnu.Rymdhamster;n133377 said:Hmm... Krilles Legotärningsrollspel torde hamna rätt nära. Minns bara inte var den tråden kan tänkas finnas. Det är ju förvisso inte släppt i kommersiell mening vad jag vet.
Jag accepterar rollformulär. Det är mer storyn som jag vill ska styras av tärningarna. Story Cubes är nära men ändå inte det jag söker. Jag vill ha ett mer rollspeligt tärningsspel med tydligt tema (setting).CapnZapp;n133468 said:Var inte Mutanthacket Version Noll tänkt att du håller en grabbnäve tärningar i handen, och att dessa är ditt liv (din hälsa)?
(Det är möjligt du ändå förväntades ha ett karaktärsblad framför dig.)
Och jag har för mig åtminstone någon stat trackas av en tärning i WFRP3...? (Det finns det ju fler spel som gör, typ: du är paralyserad i T6 rundor, varefter tärningen räknar ner 5-4-3 osv)
Är inte problemet med "alla egenskaper visas av tärningar" att risken för att din gubbe ska sluta existera såfort någon stöter till bordet...?
My Life With Master kan du kolla in, likaså Utpost med sin "utsträckt hand"-mekanik, Fiasco i extremt hög grad, kanske A Taste for Murder (? Det var väl något med hur/var tärningen låg?).Harry S;n133479 said:Jag accepterar rollformulär. Det är mer storyn som jag vill ska styras av tärningarna. Story Cubes är nära men ändå inte det jag söker. Jag vill ha ett mer rollspeligt tärningsspel med tydligt tema (setting).
Då tror jag inte jag förstår.Harry S;n133479 said:Det är mer storyn som jag vill ska styras av tärningarna.
Jag är inte helt hundra heller på vad du menar, men jag tror att exempelvis Warhammer FRP 3ed edition eller det där senaste Star Wars-rollspelet kan vara vad du är ute efter.Harry S;n133479 said:Jag accepterar rollformulär. Det är mer storyn som jag vill ska styras av tärningarna. Story Cubes är nära men ändå inte det jag söker. Jag vill ha ett mer rollspeligt tärningsspel med tydligt tema (setting).