Nekromanti Tärnigt rollspel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmm... Krilles Legotärningsrollspel torde hamna rätt nära. Minns bara inte var den tråden kan tänkas finnas. Det är ju förvisso inte släppt i kommersiell mening vad jag vet.

Harry S

Swordsman
Björn Wärmedal;n133394 said:
Story Cubes är väl mer eller mindre det?
Jo men Story Cubes är alldeles för brett. Jag letar efter ett rollspel som är ett tärningsspel.

CapnZapp

Myrmidon
Var inte Mutanthacket Version Noll tänkt att du håller en grabbnäve tärningar i handen, och att dessa är ditt liv (din hälsa)?

(Det är möjligt du ändå förväntades ha ett karaktärsblad framför dig.)

Och jag har för mig åtminstone någon stat trackas av en tärning i WFRP3...? (Det finns det ju fler spel som gör, typ: du är paralyserad i T6 rundor, varefter tärningen räknar ner 5-4-3 osv)

Är inte problemet med "alla egenskaper visas av tärningar" att risken för att din gubbe ska sluta existera såfort någon stöter till bordet...?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n133468 said:
Är inte problemet med "alla egenskaper visas av tärningar" att risken för att din gubbe ska sluta existera såfort någon stöter till bordet...?
Fler problem än så, tänker jag mig. Ett helt kortbaserat rollspel känns mycket lättare eftersom kort är ett bättre medium att skriva regler på än tärnignar. Att skriva regler på en tärning, såvida det inte finns behov av att slumpa mellan de reglerna känns som onödigt arbete och en onödig kostnad.

Följdaktigen känns det som att ett tärningsbaserat rollspel i större grad behöver saker nedskrivna vid sidan av.

Harry S

Swordsman
CapnZapp;n133468 said:
Var inte Mutanthacket Version Noll tänkt att du håller en grabbnäve tärningar i handen, och att dessa är ditt liv (din hälsa)?

(Det är möjligt du ändå förväntades ha ett karaktärsblad framför dig.)

Och jag har för mig åtminstone någon stat trackas av en tärning i WFRP3...? (Det finns det ju fler spel som gör, typ: du är paralyserad i T6 rundor, varefter tärningen räknar ner 5-4-3 osv)

Jag accepterar rollformulär. Det är mer storyn som jag vill ska styras av tärningarna. Story Cubes är nära men ändå inte det jag söker. Jag vill ha ett mer rollspeligt tärningsspel med tydligt tema (setting).

RasmusL

Champion
Harry S;n133479 said:
Jag accepterar rollformulär. Det är mer storyn som jag vill ska styras av tärningarna. Story Cubes är nära men ändå inte det jag söker. Jag vill ha ett mer rollspeligt tärningsspel med tydligt tema (setting).
My Life With Master kan du kolla in, likaså Utpost med sin "utsträckt hand"-mekanik, Fiasco i extremt hög grad, kanske A Taste for Murder (? Det var väl något med hur/var tärningen låg?).

Återkommer om jag kommer på fler!

CapnZapp

Myrmidon
Harry S;n133479 said:
Det är mer storyn som jag vill ska styras av tärningarna.
Då tror jag inte jag förstår.

Å ena sidan styrs storyn av tärningarna i stadsavsnitten av Warhammer Quest, å andra sidan får jag känslan av att det inte alls är det du vill åt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Harry S;n133479 said:
Jag är inte helt hundra heller på vad du menar, men jag tror att exempelvis Warhammer FRP 3ed edition eller det där senaste Star Wars-rollspelet kan vara vad du är ute efter.

Annars tycker jag ju att de flesta tradspelen (med ordentligt utfylld färdighetslista) tillgodoser detta i viss mån om man bara kör på färdighetsslag fullt ut. Men där har fortfarande de två ovanstående en extra dimension att tillföra då de i stor utsträckning inte bara berättar om du lyckas eller inte utan även hur.

RasmusL

Champion
Durance är väl också väldigt direktstyrt med sin "slå lika"-grej vill jag minnas?

Harry S

Swordsman
Jag vet nog inte själv vad jag söker och jag tror det beror på att det jag söker inte finns och kanske inte kan finnas. Man kan förklara ett spel på olika sätt. Man kan förklara ett spel med tabeller/kort (MÅ0). Man kan förklara ett spel med bara kort. Man kan förklara ett spel med text. Man kan förklara ett spel med illustrationer. Jag tänker mig ett spel som förklarar sig i tärningar. Tärningarna säger spelarna vad det är för spel de spelar. OBTX säger att spelet är lite pulp-style? Jag söker ett spel som definieras av sina tärningar. Äsch jag vet inte hur jag ska förklara det med ord.

Harry S

Swordsman
Men det där lego-systemet var inte så dumt. Ännu bättre blir det med en tärning som består av 6 minibildskärmar i en kub så man spelarna kan byta bild på sidorna från en rollpersonsapp. Då kan spelledaren ha en bildskärmskub för alla SLP också.

Det finns pedagogiska tärningar för barn med plastfickor på sidorna.

Krille

Super Moderator
Jag tror legosystemet har vissa brister, som påpekades i den tråden (grå=tålighet). Men man kanske kan begränsa det på något sätt, exempelvis genom att ändra hur mycket skada vapnen har eller begränsa mängden piggar man får sätta ut av samma färg (typ minst 12 vita, minst 1 och max 4 av samma färg)

JJoghans

Regelknackare
Som tidigare föreslagits skulle nog Fiasco kunna vara något. Sjukt kul spel som inte kräver spelledare! Men precis som RH påpekade när det gäller själva konceptet, så är både regler och scenarioelement skrivna vid sidan av.