Basenanji
Din favoritulv!
Hela titeln på den här tråden skulle egentligen vara:
"Tärningar, färdigheter och äventyr. Hur hänger allt ihop?"
och är inspirerad av den diskussion som Han och jag förde i Fallen-forumet. Här kan den få nytt utrymme utan att snylta på andra ämnen.
Jag ser gärna fria diskussioner på temat, men fokuserar själv på färdighetsanvändandet.
Så här skriver Han:
En liten kritisk kommentar till ovan:
När du skriver: "[...]men för mig ligger utmaningen snarare i att pussla ihop sådant som kommer av tärningsslaget." så vill jag understryka att vi rör oss på preferentiell mark. Nu handlar det om smak. Jag tycker tex i likhet med krank att när jag som spelare ska pussla ihop saker så mister man spänningsmomentet av att försöka lista ut gåtan/klara problemet (jmf kranks åsikter om plotten i "Lost" tex). Men det är bara vad jag tycker...förstås.
---
Andra tankar:
Färdigheter och tärningar innebär viss typ av spänning
Anledningen till att jag gärna uppehåller mig vid något så mossigt som BRP-regler och färdigheter med tillhörande tärningsslag är att den typen av rollspel innebär möjligheter till spänning – på ett sätt som friform och samberättande inte lyckas med på riktigt samma sätt. Eller: som Rising uttrycker det, ett äventyr innebär att alla spelare kan känna sig överraskade av händelsernas utveckling. Det tycker jag är en viktig poäng.
Sedan är det jättekul med friform, samberättande och andra typer av spel också, men nöjet ser annorlunda ut. Jag vill tolka det som att olika delar av spelarnas personligheter stimuleras. Traditionellt gåtspel (som i Femte Konfluxen) tilltalar min deduktiva gissningsförmåga, medan friformande stimulerar min dramatiska och berättande personlighet. Detta skulle också kunna hänga samman med vilka behov jag som människa har och hur jag anpassar mitt rollspelande efter dessa behov, men en sådan teori kanske är lite väl vågad.
Måste gå nu, få se om nån orkar svara på det här bautainlägget.
/Basse
"Tärningar, färdigheter och äventyr. Hur hänger allt ihop?"
och är inspirerad av den diskussion som Han och jag förde i Fallen-forumet. Här kan den få nytt utrymme utan att snylta på andra ämnen.
Jag ser gärna fria diskussioner på temat, men fokuserar själv på färdighetsanvändandet.
Så här skriver Han:
Ett förtydligande från min sida: jag tycker att den som skriver äventyr till Operation: Fallen Reich (O:FR) måste ta i beaktande att spelet har mer än 90 färdigheter och att karaktärsgenereringen är så slumpartad att det kan vara svårt för vissa rollpersoner att hantera vilka färdighetsutaningar som helst. Därtill, här håller jag med Rising, så bör en äventyrskonstruktör ha i åtanke vad som händer om en rp misslyckas med ett färdighetsslag.Han said:Fast du skriver längre upp att äventyrsmakaren ska försöka inkludera flera färdigheter för att visa på rollpersonernas bredd. Jag håller med om att alla ska få känna sig nyttiga men för mig ligger utmaningen snarare i att pussla ihop sådant som kommer av tärningsslaget. Det är väl av just den anledningen som man undvikigt tärningsslag i Trail of Cthulhu.
En liten kritisk kommentar till ovan:
När du skriver: "[...]men för mig ligger utmaningen snarare i att pussla ihop sådant som kommer av tärningsslaget." så vill jag understryka att vi rör oss på preferentiell mark. Nu handlar det om smak. Jag tycker tex i likhet med krank att när jag som spelare ska pussla ihop saker så mister man spänningsmomentet av att försöka lista ut gåtan/klara problemet (jmf kranks åsikter om plotten i "Lost" tex). Men det är bara vad jag tycker...förstås.
Medhåll. Och detta är fullt möjligt i O:FR, just med tanke på den enorma mängden färdigheter. Samtidigt vill jag inskjuta att "spelledare" i det här fallet lika gärna kan vara "äventyrskonstruktören". Eller vid närmare eftertanke, ansvaret för att ett äventyr är bra skrivet borde enbart ligga på äventyrskonstruktören.Han said:Att komma runt ett tärningsslag - det är en utmaning för spelarna om det gäller praktiska färdigheter - men är det ledtrådar som spelledaren ska ge ut via tärningsslag är det mer en utmaning för spelledaren att kunna anpassa situationen och hitta på en ny utmaning där detta kan förekomma. Åtminstone har det varit så för mig om jag drar mig till minnes den typen av äventyrsutmaningar som jag stött på.
---
Andra tankar:
Färdigheter och tärningar innebär viss typ av spänning
Anledningen till att jag gärna uppehåller mig vid något så mossigt som BRP-regler och färdigheter med tillhörande tärningsslag är att den typen av rollspel innebär möjligheter till spänning – på ett sätt som friform och samberättande inte lyckas med på riktigt samma sätt. Eller: som Rising uttrycker det, ett äventyr innebär att alla spelare kan känna sig överraskade av händelsernas utveckling. Det tycker jag är en viktig poäng.
Sedan är det jättekul med friform, samberättande och andra typer av spel också, men nöjet ser annorlunda ut. Jag vill tolka det som att olika delar av spelarnas personligheter stimuleras. Traditionellt gåtspel (som i Femte Konfluxen) tilltalar min deduktiva gissningsförmåga, medan friformande stimulerar min dramatiska och berättande personlighet. Detta skulle också kunna hänga samman med vilka behov jag som människa har och hur jag anpassar mitt rollspelande efter dessa behov, men en sådan teori kanske är lite väl vågad.
Måste gå nu, få se om nån orkar svara på det här bautainlägget.
/Basse