Någon som funderat på att använda algebraiska tärningar i spel?
Helt awesome butik i övrigt!
http://privatkund.betapedagog.se/tarningar-raknesatt-p-1798-c-414.aspx
Det är väl jättebra? De flesta tärningar i dessa jävla indiespel är ju ändå bara "Rulla tärning, se om du har mer än motståndaren". Det kan ju fixas med "Rulla tärning. Om du får Större Än vinner du, får du Minus så går du negativt, får du Likhet så vinner båda". Och så vidare!DynamicMan said:Det låter som en jätterolig tanke, men jag har inte en susning om hur det skulle kunna tänkas fungera i praktiken. Någon som har några konkreta idéer?
Låter som ett spel för Krank. Eller kanske inte.Trasapa said:Skön idé! Men är det verkligen meningsfullt eller blir det mest "bara för att"? Går ju liksom lika bra med t20,t10,t6,osv, slå över vinn, slå under förlora, slå lika båda förlorar/vinner.
Däremot skulle man ju kunna blanda in lite variabler i slagen.
Eller så här: slå skada = fast vapenskada + ((symbolen slås fram på tärning med sidor för +,-,*) t4,t6)
Man kan alltså lyckas få vapenskada(3) * t6(3) = 9 i skada eller vapenskada(3) - t6(3) = 0 i skada.
Dock, ett annat spel blev sågat eftersom det blandade in treans multiplikationstabell så risk finns att ett sådant tilltag skulle väcka ilska och förvirring.