Nekromanti Tärningar

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
(vet inte riktigt var detta inlägg bäst hör hemma)

Har nyligen fått lite nya spelare i spelgruppen, och med nya, menar jag verkligen NYA. Två tjejer och sedan lite tidigare en kille.
Bakgrundsmässigt så har killen lite erfarenhet av "mångsidiga" tärningar genom andra spel än rollspel, tjejerna har aldrig spelat annat än knappt ens Yatsu...

De har Alla problem att skilja på Tärningarna och deras betäckningar.

Jag slänger slentrianmässigt ur mig kommentarer som "Slå en T-tjugo" "Då får du slå mot Iakttagelse med en T-hundra", jag vet, jag är en idiot men det är av slentrian inte av elakhet.
Mina Nya Spelare tittar förvirrat bland tärningarna och försöker greppa än den ena, än den andra tärningen/tärningskombinationen.

Jag kommer på mig själv att tänka tillbaka på mina tidiga speltillfällen (Första speltillfället - Sagan om Ringen...), Det var Lönlöst att hänga med på vilka tärningar som var vilka... hopplöst och de andra spelarna och SL suckade djupt varje gång de var tvungna att ingripa och rätta mina (något giriga, tärningarna var ju som smågodis ändå) händers greppande.

Nu funderar jag, utifrån egna erfarenheter:
- Vilka tärningar är svårast för nybörjaren att identifiera?
- Varför är det så svårt för människor att fatta orden "ental" och "tiotal" (alla har vi ju gått i skolan och det är ju där vi börjar). Ok, förlåt, men hur förklarar man alltså hur en T-hundring fungerar, om man nu inte har en sådan där rund bollformad sådan med hundra facetter?
- Varför är det så svårt med huvudräkning av T6-or?
- Vilka andra tärningsdilemman har ni stött på?

Del 2 i problemet:
- Vilka rollspel kommer runt problemen? Och då menar jag utöver de som Inte nyttjar tärningar då jag älskar slumpfaktorn som dessa innebär.

Det finns säkert fler frågeställningar i ämnet och jag lämnar bordet fritt för dessa... (ja vi kan ju gå över till spelmakeriet också men då måste vi definitivt lämna rollspelsforumet...)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här inlägget kan uppfattas som drygt. Jag ber inte om ursäkt för det, jag bara påpekar det. :gremwink:

De har Alla problem att skilja på Tärningarna och deras betäckningar.
Öh, det där var ett problem som jag aldrig ens kunnat föreställa mig skulle uppstå. De rollspelssystem som använder flest tärningar använder sig av sex olika. Av dessa borde en (T6) vara välbekant för alla människor i hela världen. Av de övriga har en uppenbarligen väldigt få sidor (T4) och en uppenbarligen väldigt många (T20). Dessa borde också vara lätta att identifiera. Kvar finns då tre geometriska kroppar som man ska lära sig att identifiera. Ärligt talat tycker jag inte att det låter som någon komplicerad minnesövning.

- Varför är det så svårt för människor att fatta orden "ental" och "tiotal" (alla har vi ju gått i skolan och det är ju där vi börjar). Ok, förlåt, men hur förklarar man alltså hur en T-hundring fungerar, om man nu inte har en sådan där rund bollformad sådan med hundra facetter?
Det beror på att en förvånansvärt stor del av befolkningen liter av akut sifferskräck. Så fort de konfronteras med en situation som avlägset påminner om matematik kryper de samman i fosterställning och stänger av hjärnan. Det fungerar ungefär som i Call of Cthulhu med skillnaden att det är euklidiska rum som orsakar skräckupplevelser och psykoser snarare än icke-euklidiska.

Okej nog med raljerandet...

Vilka rollspel kommer runt problemen?
Många spel använder bara en typ av tärning (Star Wars d6, Coriolis). Det finns dessutom spel som bara använder ett exemplar av tärningen vid varje slag (Skymningshem). Sedan finns det spel som bara använder en tärningstyp och där man inte summerar dem, utan jämför dem på något annat sätt (Vampire, Supergänget). Det kanske vore värt att testa något sådant istället?

/tobias

Pom

Swashbuckler
T20 och T10 verkar nybörjare ha svårast att skilja åt rent visuellt. Men nog har de tärningsoskulder jag stött på snabbt lärt sig hur man läser av. T4:ans och T100:s konstruktion brukar fascinera.

Det skall tilläggas att de flesta nybörjare jag introducerat har varit i mellanstadieåldern.

olaberg

Hero
t10 och t8.

Precis hela tiden.

Numera placerar jag täringen framför dem och säger: "slå 1t20 för att se om du träffar", eller "slå 1t8, lägg till ett, för att se hur mycket skada du gör".

Då lär de sig väldigt fort. Bildminne och hörselminne tillsammans.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skaffa några t10 märkta 00, 10, 20 ... 90, då är det ju bara att plussa tärningarna.

Annars, gamla Stjärnornas Krig/ WEG Star Wars använder ju bara t6. Dock måste spelarna klara av att summera fem-sex tärningar.

Eva Florén

Swashbuckler
Kanske bara aningen drygt... hum :gremsmile:

Ok, medger att det måste vara en freudiansk felskrivning... betäckning... jag menar givetvis beteckning, dvs det använder som namn om tärningen och jag menar givetvis att folk har svårt att koppla sagda namn till rätt tärning - inget annat givetvis. :gremfrown: :gremsmile:
Kopplingen T6 till "vanlig standardtärning" är problemet menar jag. Visst vet folk vad en tärning är... Men det problemet löser sig i regel när de blir konfronterade med en hög olika tärningar (dvs som skiljer sig från "standardtärningen", den vi valt att kalla T6) och förstår att man måste ha olika namn på de små gynnarna. :gremsmile:
Att ur en tärningshög/påse/skål/gäng tärningar på bord urskilja så skilda tärningar som T4, T6 och T20, företar dock inte något större problem. Det som stryker på foten i mina erfarenheter är:
- Kopplingen mellan namnet och enskild tärningsform (något som löser sig efter övning)
- Samt att skilja tärningsformer som T8, T10, T20, T12 från varandra. (också något som löser sig med övning)
- Att förstå att T100 består av två tärningar som man "läser ihop"

Detta givetvis samtidigt som du upptäcker och lär dig förstå hur ett rollspel går till. Fy tusan för att vara nybörjare i nånting... :gremfrown:

Akut sifferskräck ja. Anledningen till den tror jag bottnar i lärsystem helt enkelt, men det är en helt annan fråga bäst lämpad i OT-forum eller forum för lärare. :gremsmile: Men ok, det kan vara en god anledning till att man inte klarar av huvudräkning och enkel matematik, något som jag i alla fall känner att jag övar på under rollspel med många tärningsslag... :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Hehe, har det redan. Ingen av uppsättningarna för T100 är utan en tvåsiffrig och en ensiffrig tärning... så, det verkar inte vara där det krånglar till sig....

*börjar tro att hennes spelare är helt knäppa... vet att de inte är det... hm*

Måste nog börja tänka mer pedagogiskt i dessa banor...

Pom

Swashbuckler
Har också kört med att lägga fram sagd tärning framför spelaren... men det verkar inte funka så bra...
Ojdå! Det här verkar vara svåra fall.

Vänliga men bestämda örfilar kanske?

Eva Florén

Swashbuckler
Låter som om du behöver gå en kurs i Positiva förstärkare... :gremsmile:

Njae, nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Mina spelare är nya! Mycket nya, de har spelat vid två tillfällen när det gäller damerna (den enas första försök var för nu hm... två/tre år sedan och nu igen i helgen som var, den andra fick en snabb inblick i spel före jul tror jag det var och då fick hon knappt kika på tärningarna och nu igen i helgen då hon fick prova det mödosamma uppslagandet av rollperson i Eon - något som hon förövrigt tog med ro. :gremsmile: Detta med en annan spelledare som jag själv ser fram emot att spela med (ny som spelledare även för mig - jättekul, jag har ju varit mycket spelledare genom åren så det var kul att spela. :gremsmile: ))
I vilket fall som helst, de är nybörjare i genren rollspel och det har aldrig slagit mig hur mycket nytt de måste möta. Den ena tösen har iofs erfarenhet av teater, men det är ju inte riktigt samma sak, vilket är väl bekant för alla. :gremsmile:

Nej, det är det där med tärningar för att gå tillbaka till huvudtråden... och utvidga den lite.
- Hur presenterar man dem på ett vettigt sätt, hur får man folk att greppa det hela. :gremfrown:

Honken

Hero
En variant kan väl kanske vara att skriva T4, T6, T8, T10, T12, T20 och T100 på ett A4 papper och sedan lägga en sådan tärning där, så att de har referenser. Eller att de använder de tärningar som ligger på papperet och sedan lägger tillbaka dem.

/Honken

Johan K

Gammal & dryg
Vilka tärningar är svårast för nybörjaren att identifiera?
Har märkt at nya spealre ser ut som frågetecken när jag har bett dem att slå en t100. De andra tärningsgrunkorna är lite enklare att hänga med på, har jag märkt.

Inte en susning faktiskt...
Antar att det har med hur van man är att räkna överlag...

- Vilka andra tärningsdilemman har ni stött på?
Eon:s & NeoTeck:s ob-system...
Speciellt frör nybörjare, de har en viss tendens att bli välldigt förvirrade efter ett tag...

/ Johan K, som fortfarande är förkyld.. :gremsuck:

Big Marco

Läskig
- Hur presenterar man dem på ett vettigt sätt, hur får man folk att greppa det hela.

Man lägger tio minuter på att lära sig. Gör övningar. Skratta åt det fåniga i att ni behöver öva. Men det är bättre att öva innan än under spel. Låt varje spelare slå olika slag upprepade gånger ("och nu slår vi alla en-Te-hundra tio gånger var").

Fjantigt men effektivt. Jag tror som sagt att det krävs kanske tio minuter, en kvart, så sitter det.

När det gäller att räkna utfall är det viktigt att man är ultrapedagogisk - lägg upp tärningarnas utfall och förklara varje steg och moment och ställ frågor till nybörjarna så de kommer in i rätt sätt att tänka.

Nkari

Veteran
Och om inte det hjälper.. Gör en A4 där du har delat in A4at i lika stora fält som antalet tärningar o skriver T4, T6, T8 på osv.. som en föregående person sade.. :p

Problem o se skillnad på tärningar.. jaja alla ska vi juh vara kassa på ngt.. :p

Insignia

Swashbuckler
Be de förvirrade att alltid lägga sina tärningar med den högsta siffran uppåt. Det borde gå att lista ut att en tjugosidig tärning är den med en sida markerad "20".

Osbjer

Warrior
Borde det inte gå bra om du skaffar de olika varianterna i olika färger. Ex "Slå en D20, den gröna", "Ok, du träffar slå 2D4 +2 för skada, den lila två gånger och lägg till 2". Etc..
Färger är ett mycket bra pedagogiskt hjälpmedel.

Detta tillsammans med Marcos övningsförslag tycker jag låter fint.

/j

solvebring

Superhero
Jag har haft precis samma problem.
Jag och en kille på folkhögskolan där jag läser fann att vi bägge gillade rollspel. Så vi drog ihop ett gäng på fem pers till.
Jag är numera spelare för typ första gången på 6 år nu.
Så, när det är något som spelarna skall slå så sitter denne SL, och jag då som spelat rollspel i snart 8, år varav 6 år varit konstant SL:eri och rabblar T-kombinationer för dem. Ibland är vi som om det vore två SL, hehehe... Svårt att hålla sig ifrån, gamla vanor...
- "Slå 1T8+6"
- "Slå 3T6"
- "Slå 1T20"... etc etc etc
... Och de har ingen koll alls. Någon av dem börjar fatta lite om tärningarna efter man rabblat igenom hur det fungerar och visat varje tärning, men annars är de ganska bortkomna. Speciellt när man råkar vara så oförstående att man ber dem att om en T-kombination som inte finns i en hel tärning, som 1T3, 1T2 osv.

Vad man kan göra?
Ja du, jag vet inte. Själv greppade det direkt när jag började spela rollspel. Så jag förstår inte alls hur man inte kan se det efter några tillfällen. Men det var kanske för att man satte sig och pillade mycket med tärningarna? Satt man och snackade lite skit emellanåt och var jag ofta den som snappade SL's prylar och tittade, grejade och läste etc. Det var kanske därför jag själv valde att börja som SL så snabbt. Jag gillade uppgiften helt enkelt att få ta hand om spelet, bygga upp och vara deras värd i fantasin.

Kort och gott... Jag tycker att tärningarna är självklara. Ibland kan jag faktiskt känna:
- "Men är de blinda? När skall de lära sig, en idiot kan ju se det!"
Men tydligen inte. Det är tydligen ganska vanligt att folk inte greppar tärningarna. Så jag har faktiskt tänkt att ge dem varsin bunt med alla tärningar vid något speltillfälle och gå igenom det hela tills de kan det som ett rinnande vatten.
Så, antingen går du igenom detta innan varje spelmöte motiverat med att de flesta faktiskt är tveksamma när de skall försöka ta rätt tärning. Eller så dröser du ut en massa tärningar på bordet så kommer de förhoppningsvis pilla med dem och greppa det.
Jag menar, en tärning som går från 1-20, ja är det kanske T20 som hon babblar om. En tärning med tio sidor, men som går 10, 20, 30, 40... Och vidare upp till 00, kan det vara T100 det kanske... Sedan lär de sig med tiden att en T10 skall gå ihop med den för att det skall bli rätt med entalen... Eller att två olikfärgade T10, en för tiotal och en för ental blir en T100. Det kommer ofta av sig själv när SL sagt 5000 gånger: "1T10 för ental också."
...Man fattar nog i sinom tid bara man vill, det tror jag.