Nekromanti Tärningskombos och sannolikhet...

G

Guest

Guest
Nu när det ändå snackas lite om det så skulle jag vilja lägga in en pinne och fråga en sak gällande tärningskombinationer och sannolikhet.

Först och främst gäller detta mitt egna Ensamma Vargen spel som jag snickrat på en del. Grundmotorn är väldigt enkel: Slå 3T6 lägg till ditt Egenskapsvärde, får du lika med eller över en bestämd SG (svårighetsgrad) så lyckas du med handlingen... Skalan är typ såhär:

Rutin: 10
Mycket Lätt: 12
Ganska Lätt: 16
Normalsvårt: 20
Ganska Svårt: 24
Svårt: 28
Mycket Svårt: 32
Extremt Svårt: 36

Måste väl förklara vilka siffor som gäller också. Alla människor har exempelvis 5 i alla Egenskaper, sen får man vissa Yrkesbonusar av sitt yrke från start. Exempelvis så har Krigare +6 i Närstrid, + 5 i Försvar, +5 i Tålighet. Sen kan man boosta upp allt detta med bakgrundpoäng och specialiseringar. Så från start kan man ha max 15 i en Egenskap och +1 med specialisering (alltså 16). Kan variera lite beroende vilken ras man valt.

Detta är alltså grunden, väldigt enkelt, och det är tanken också. Tanken är att göra ett enkelt och traditionellt rollspel, hur som helst, många av Egenskapsslagen (de flesta faktiskt)görs i form av motståndsslag.

Exempelvis: Kai-herren gömmer sig för en Helgast. Han slår 3T6 och lägger till sitt värde i Smyga. Resultatet blir SG för Helgasten att finna Kai-herren. Alltså 3T6 plus Vaksamhet. Samma sak i strid.

Konkret exempel: En krigare slåss med en Giak. Krigaren har 13 i Närstrid och 12 i Försvar. Giaken har 10 i Närstrid och 8 i försvar ( han tappade skölden nyss :gremcrazy:). Första stridsronden anfaller krigen först. Giaken slår ett försvarsslag. 3T6+Egenskpen Försvar ( :t6r-3:+ :t6r-4:+ :t6r-1:=8, +8=16) och får 16. Detta blir Krigarens SG för att träffa Giaken. Krigaren slår :t6r-2: :t6r-5: :t6r-6:=13 + egenskapen Närstrid = 26. En träff! Han slår lite skada bla, bla, bla...

Så fungerar det... Nu till min fråga: Fungerar denna regelgrund? eller är den förstörd på något sätt? Jag har inte räknat så mycket på den om jag ska vara ärlig, jag har hela tiden utgått från att en NORMALtränad individ har 10 i sin primära egenskap och ett medelvärde på typ 10 med 3T6, med andra ord blir 20 Normalsvårt...

Otränad: 5
Tränad: 10
Mästare: 15
Hjälte: 20

Värden över 20 är ovanligt...

En annan sak jag funderar över är hur pass bra 3T6 kombon egentligen är? Efter några speltest så har jag upptäckt att det blir lite huvudräkning och att det tar lite tid, inte särskilt många sekunder, men jag tycker att beräkningen utifrån 3T6 tar mycket längre tid än exempelvis 2T10 eller 1T20. Mer pluppar att räkna på helt enkelt... Jag funderar att ändra systmet till 2T10, då det är mer smidigt och mer övergripande... I och för sig förlorar jag lite av det estetiska med T6, det ser snyggt ut med massor med T6 på bordet, men det är ju egentligen inte så viktigt... :gremsmile:

Så sammanfattningsvis:

1. Fungerar grundtanken med reglerna?
2. Är 2T10 eller 1T20 att föredra framför 3T6, eller spelar det ingen roll om DU fick välja?

Alla kommentarer välkommnas, tack på förhand...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,420
Location
Rissne
Om jag fick välja, så skulle systemet ha ett minimum av additioner, inga subtraktioner.

Som jag skulle lägga upp det:

Värden går för människor från 1-12. Slå 1t12 under ditt värde för att lyckas. Höga slag är bra, så länge de är under egenskapsvärdet. Svårighetsgrader höjer eller sänker egenskapsvärdet (jag gillar inte att ha "tak" i såna här system). Vill man nu prompt göra systemet normalfördelat, slå 2t12 - använd det bästa slaget.

Extra Ob-mekanik: Om du slår precis ditt FV, slå igen.

Med ovanstående får man lägre siffror, mindre att räkna på, systemet blir helt enkelt mycket snabbt och smidigt (har speltestat ungefär den varianten i mitt eget Omega och det tycks funka utmärkt).
 
G

Guest

Guest
Hmmm... ja, det där är något att tänka på, det blir betydligt enklare och snabbare... Jag kanske ändrar påd et, men jag kommer då i sådant fall att hålla mig till 2t10, ser snyggare ut :)

Tack för tipset...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är inga konstigheter med systemet, och 3T6 tycker jag är fullt acceptabelt att summera.

Vill du ha en snabbare version så skulle jag föreslå att enbart ena sidan slår tärningarna, medan den andra sidan adderar +10 till sin färdighet.

Alltså: Om Silverstjärna försöker gömma sig för en Helgast, så slår Silverstjärnas spelare 3T6 och adderar sitt Egenskapsvärde i Smyga, för att sedan jämföra det med Helgastens egenskapsvärde i Uppmärksamhet+10. Om Silverstjärna får mer än Helgasten så har han lyckats, medan om det blir lika med eller lägre så har han misslyckats.

Om det istället skulle vara Helgasten som smög sig på Silverstjärna, då skulle spelaren istället slå 3T6 och addera dem till sitt egenskapsvärde i Uppmärksamhet, och jämföra det med Helgastens Smyga+10.

Man låter alltså alltid bara ena sidan slå tärningarna, och eftersom 3T6 ger utfall vars medel är 10,5 så spelar det ingen roll vilken sida som slår dem. Man kan låta spelarna slå tärningarna om man vill att de skall känna sig delaktiga runt bordet, eller så kan man slå dem dolt för sig själv i lägen där de inte bör får veta utfallen. Det smarta är att man bara behöver summera tre tärningar istället för sex; och dessutom kan det inte bli oavgjort, vilket är en feature som man kan tycka bra eller dåligt om. Personligen gillar jag det, eftersom oavgjort ofta bara innebär att man får slå ett omslag.

Däremot betyder det att man behöver använda aningens snävare skala än om man slår 3T6 två gånger och jämför dem med varandra.
 
G

Guest

Guest
Dina förslag är tokbra, och jag har redan fört in detta i reglerna, en form av uppspeedning av systmet, framförallt i strid (klassisk D20). Om man möter många Namnlösa SLP´s så ger man dom bara ett värde på +10 i försvar. Då slipepr jag som SL slå allt för många tärningar...

Så jag gillar det, men jag har dock inte tänkt på det i ett större sammanhang, att +10 regeln skulle kunna fungera eller användas genomgående i hela reglerna.... Bra idé... Där drar man ner tärningsrullarmomentet rejält...!

Tack...
 
Top