G
Guest
Guest
Nu när det ändå snackas lite om det så skulle jag vilja lägga in en pinne och fråga en sak gällande tärningskombinationer och sannolikhet.
Först och främst gäller detta mitt egna Ensamma Vargen spel som jag snickrat på en del. Grundmotorn är väldigt enkel: Slå 3T6 lägg till ditt Egenskapsvärde, får du lika med eller över en bestämd SG (svårighetsgrad) så lyckas du med handlingen... Skalan är typ såhär:
Rutin: 10
Mycket Lätt: 12
Ganska Lätt: 16
Normalsvårt: 20
Ganska Svårt: 24
Svårt: 28
Mycket Svårt: 32
Extremt Svårt: 36
Måste väl förklara vilka siffor som gäller också. Alla människor har exempelvis 5 i alla Egenskaper, sen får man vissa Yrkesbonusar av sitt yrke från start. Exempelvis så har Krigare +6 i Närstrid, + 5 i Försvar, +5 i Tålighet. Sen kan man boosta upp allt detta med bakgrundpoäng och specialiseringar. Så från start kan man ha max 15 i en Egenskap och +1 med specialisering (alltså 16). Kan variera lite beroende vilken ras man valt.
Detta är alltså grunden, väldigt enkelt, och det är tanken också. Tanken är att göra ett enkelt och traditionellt rollspel, hur som helst, många av Egenskapsslagen (de flesta faktiskt)görs i form av motståndsslag.
Exempelvis: Kai-herren gömmer sig för en Helgast. Han slår 3T6 och lägger till sitt värde i Smyga. Resultatet blir SG för Helgasten att finna Kai-herren. Alltså 3T6 plus Vaksamhet. Samma sak i strid.
Konkret exempel: En krigare slåss med en Giak. Krigaren har 13 i Närstrid och 12 i Försvar. Giaken har 10 i Närstrid och 8 i försvar ( han tappade skölden nyss ). Första stridsronden anfaller krigen först. Giaken slår ett försvarsslag. 3T6+Egenskpen Försvar ( + + =8, +8=16) och får 16. Detta blir Krigarens SG för att träffa Giaken. Krigaren slår =13 + egenskapen Närstrid = 26. En träff! Han slår lite skada bla, bla, bla...
Så fungerar det... Nu till min fråga: Fungerar denna regelgrund? eller är den förstörd på något sätt? Jag har inte räknat så mycket på den om jag ska vara ärlig, jag har hela tiden utgått från att en NORMALtränad individ har 10 i sin primära egenskap och ett medelvärde på typ 10 med 3T6, med andra ord blir 20 Normalsvårt...
Otränad: 5
Tränad: 10
Mästare: 15
Hjälte: 20
Värden över 20 är ovanligt...
En annan sak jag funderar över är hur pass bra 3T6 kombon egentligen är? Efter några speltest så har jag upptäckt att det blir lite huvudräkning och att det tar lite tid, inte särskilt många sekunder, men jag tycker att beräkningen utifrån 3T6 tar mycket längre tid än exempelvis 2T10 eller 1T20. Mer pluppar att räkna på helt enkelt... Jag funderar att ändra systmet till 2T10, då det är mer smidigt och mer övergripande... I och för sig förlorar jag lite av det estetiska med T6, det ser snyggt ut med massor med T6 på bordet, men det är ju egentligen inte så viktigt...
Så sammanfattningsvis:
1. Fungerar grundtanken med reglerna?
2. Är 2T10 eller 1T20 att föredra framför 3T6, eller spelar det ingen roll om DU fick välja?
Alla kommentarer välkommnas, tack på förhand...
Först och främst gäller detta mitt egna Ensamma Vargen spel som jag snickrat på en del. Grundmotorn är väldigt enkel: Slå 3T6 lägg till ditt Egenskapsvärde, får du lika med eller över en bestämd SG (svårighetsgrad) så lyckas du med handlingen... Skalan är typ såhär:
Rutin: 10
Mycket Lätt: 12
Ganska Lätt: 16
Normalsvårt: 20
Ganska Svårt: 24
Svårt: 28
Mycket Svårt: 32
Extremt Svårt: 36
Måste väl förklara vilka siffor som gäller också. Alla människor har exempelvis 5 i alla Egenskaper, sen får man vissa Yrkesbonusar av sitt yrke från start. Exempelvis så har Krigare +6 i Närstrid, + 5 i Försvar, +5 i Tålighet. Sen kan man boosta upp allt detta med bakgrundpoäng och specialiseringar. Så från start kan man ha max 15 i en Egenskap och +1 med specialisering (alltså 16). Kan variera lite beroende vilken ras man valt.
Detta är alltså grunden, väldigt enkelt, och det är tanken också. Tanken är att göra ett enkelt och traditionellt rollspel, hur som helst, många av Egenskapsslagen (de flesta faktiskt)görs i form av motståndsslag.
Exempelvis: Kai-herren gömmer sig för en Helgast. Han slår 3T6 och lägger till sitt värde i Smyga. Resultatet blir SG för Helgasten att finna Kai-herren. Alltså 3T6 plus Vaksamhet. Samma sak i strid.
Konkret exempel: En krigare slåss med en Giak. Krigaren har 13 i Närstrid och 12 i Försvar. Giaken har 10 i Närstrid och 8 i försvar ( han tappade skölden nyss ). Första stridsronden anfaller krigen först. Giaken slår ett försvarsslag. 3T6+Egenskpen Försvar ( + + =8, +8=16) och får 16. Detta blir Krigarens SG för att träffa Giaken. Krigaren slår =13 + egenskapen Närstrid = 26. En träff! Han slår lite skada bla, bla, bla...
Så fungerar det... Nu till min fråga: Fungerar denna regelgrund? eller är den förstörd på något sätt? Jag har inte räknat så mycket på den om jag ska vara ärlig, jag har hela tiden utgått från att en NORMALtränad individ har 10 i sin primära egenskap och ett medelvärde på typ 10 med 3T6, med andra ord blir 20 Normalsvårt...
Otränad: 5
Tränad: 10
Mästare: 15
Hjälte: 20
Värden över 20 är ovanligt...
En annan sak jag funderar över är hur pass bra 3T6 kombon egentligen är? Efter några speltest så har jag upptäckt att det blir lite huvudräkning och att det tar lite tid, inte särskilt många sekunder, men jag tycker att beräkningen utifrån 3T6 tar mycket längre tid än exempelvis 2T10 eller 1T20. Mer pluppar att räkna på helt enkelt... Jag funderar att ändra systmet till 2T10, då det är mer smidigt och mer övergripande... I och för sig förlorar jag lite av det estetiska med T6, det ser snyggt ut med massor med T6 på bordet, men det är ju egentligen inte så viktigt...
Så sammanfattningsvis:
1. Fungerar grundtanken med reglerna?
2. Är 2T10 eller 1T20 att föredra framför 3T6, eller spelar det ingen roll om DU fick välja?
Alla kommentarer välkommnas, tack på förhand...