Nekromanti Tärningsmatte

Feuflux

omjonasson.se
Såhär gick det förra gången jag skulle räkna på sannolikheter i forumssammanhang. Det gick bra ända tills Dante visade att det blev fel efter ett tag. :gremsmile:

Det enda jag kommer på som lösning för ditt problem är att generera fram samtliga möjliga utfall och för varje fall kolla om utfallsvärdet överstiger Z. Sen har man 2 summor, en "lyckad" och en "total". Dividera och kolla. Jag återkommer om jag kommer på nåt smartare.

---------------
ps. Läs alla inlägg i både den där tråden och trådar det länkas till så lär du dig massor... jag gör vad helst för att slippa skriva på min rapport märker jag :gremlaugh: ds.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är ett jävulskt komplicerat problem, faktiskt. Den generella formeln är inte trevlig alls:

är chansen att slå p på nTs (som ett tal mellan 0 och 1). Den fullständiga diskussionen av problemet hittar du här.

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
Om man inte orkar sätta sig in i den där formeln eller om man t.o.m. har förträngt grundkursen i matematisk statistik från universitetet så är nog det enklaste att skriva ett litet datorprogram som slår tärningarna åt en och fixar en snygg statistik på tärningsslagen. Som indata ger man antalet tärningar, antalet sidor och det värde som tärningarnas utfall ska vara lika med eller över. Programmet jämför varje slag med det önskade värdet och dividerar antalet önskade utfall med det totala antalet genomförda slag - voila! Oavsett hur många tärningar som ska slås och hur många sidor de har kommer sannolikhetskvoten förr eller senare att plana ut och gå mot det värde som formeln skulle ha givit direkt. Förmodligen tar det inte mer än någon sekund att simulera ett antal tusen tärningsslag, vilket torde vara tillräckligt.

Nackdelen är naturligtvis att man måste göra en körning för varje upptänklig tärningskombination, men jag antar att antalet tänkta tärningskombinationer är rätt begränsat.

Dewil

The_Gorger

Hero
Lösningen

Fasen! Här sitter man och pillar när jag inser att om man använder Pascal's triangel, så får man 240/216 möjligheter på 3T6. Skittsingen också!

[Edit] Asch, det läste jag ju igår i tråden du gav mig att det inte funkade. Pft, glömska är inte en bra gåva alltid...

[Edit#2] Det här är svaret på alla mina problem. Det verkar stämma också