Jag funderar på hur olika tärningsslag kan skrivas för att bära all information som krävs för att kunna genomföra slaget, dvs utan förklarande texter*. Jag hittade på ett frö till ett eget system men det lär ju säkerligen finnas sådana system redan? Vilka finns och är något mer etablerat än något annat? Jag funderar också på nyttan med att använda mer utvecklade eller "förfinade" tärningsnotationer i en rollspelsprodukt. De riskerar nog att se invecklat ut och därmed avskräckande. Är det vettigt att använda avancerade tärningsnotationer i ett rollspel eller i något annat rollspelssammanhang, exempelvis mellan spelskapare? Vad tror ni?
*Förutom den text som behövs för att förklara hur notationerna fungerar
För den intresserade fungerar mitt system så här:
Regler
- Tärningen som används och eventuell modifikation på tärningen skrivs inom parentes, exempelvis (T6-1)
- Antalet tärningar som används skrivs framför parentesen, exempelvis 3(T6-1)
- Modifikationer som gäller hela pölen med tärningar skrivs på slutet, exempelvis 3(T6)-1
- Den här delen av notationen kan alltså ses som en matematisk formel där vanlig räkneordning gäller, dvs multiplikation och division före addition och subtraktion
Nästa del av notationen innehåller anvisningar om hur resultatet av slaget ska hanteras eller vad som räknas som lyckat.
- Anvisningarna skrivs inom hakparenteser []
- Anvisningarna ska i högsta grad vara självinstruerande (kan luta sig mot matematik eller andra konventioner) men behöver i någon grad uppfinnas
Exempel på anvisningar:
[H] - Högsta tärningen gäller
[L] - Lägsta tärningen gäller
[Σ] - Tärningarna ska summeras
[N,N,N] - Där N är den siffra eller siffror som behövs för att räknas som en "träff"
[≥N] - Slå samma eller över ett visst värde för att lyckas
mfl som inte uppfunnits ännu
Exempel på notationer och vad de betyder:
3(T6-1) [Σ] - Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från vardera tärning, summera resultatet
3(T6)-1 [Σ] - Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från totalsumman
2(T20) [H] - Slå 2 st T20, använd resultatet från den högsta tärningen
4(T6) [4,5,6] - Slå 4 st T6, siffrorna 4,5 och 6 räknas som en "träff"
1(T20) [≥13] - Slå en T20, resultat lika med eller större än 13 räknas som lyckade
*Förutom den text som behövs för att förklara hur notationerna fungerar
För den intresserade fungerar mitt system så här:
Regler
- Tärningen som används och eventuell modifikation på tärningen skrivs inom parentes, exempelvis (T6-1)
- Antalet tärningar som används skrivs framför parentesen, exempelvis 3(T6-1)
- Modifikationer som gäller hela pölen med tärningar skrivs på slutet, exempelvis 3(T6)-1
- Den här delen av notationen kan alltså ses som en matematisk formel där vanlig räkneordning gäller, dvs multiplikation och division före addition och subtraktion
Nästa del av notationen innehåller anvisningar om hur resultatet av slaget ska hanteras eller vad som räknas som lyckat.
- Anvisningarna skrivs inom hakparenteser []
- Anvisningarna ska i högsta grad vara självinstruerande (kan luta sig mot matematik eller andra konventioner) men behöver i någon grad uppfinnas
Exempel på anvisningar:
[H] - Högsta tärningen gäller
[L] - Lägsta tärningen gäller
[Σ] - Tärningarna ska summeras
[N,N,N] - Där N är den siffra eller siffror som behövs för att räknas som en "träff"
[≥N] - Slå samma eller över ett visst värde för att lyckas
mfl som inte uppfunnits ännu
Exempel på notationer och vad de betyder:
3(T6-1) [Σ] - Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från vardera tärning, summera resultatet
3(T6)-1 [Σ] - Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från totalsumman
2(T20) [H] - Slå 2 st T20, använd resultatet från den högsta tärningen
4(T6) [4,5,6] - Slå 4 st T6, siffrorna 4,5 och 6 räknas som en "träff"
1(T20) [≥13] - Slå en T20, resultat lika med eller större än 13 räknas som lyckade