Tärningspåsar

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
133
Location
Höganäs
Hej, jag håller på att göra tärningspåsar till bibliotekets rollspelshylla och tog en chansning: Köpte två påsar Pound of dice och får då ihop 8 uppsättningar som ser ut så här:

1T4
5T6
1T8
1T12
5T10 (Varav en med hundratal, dvs "30" etc)
3T20

Jag tänker att det funkar för de flesta rollspel, men sen insåg jag att År noll motorn kräver väl fler T6? Hur många behöver man egentligen till dem? Och är det något svenskt rollspel som kräver fler än 3T20 eller 5T10?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Om du vill kunna täcka "alla slag" utan att behöva slå om behöver du typ 15 tärningar i tre olika färger. 6 Gula, 6 Gröna, 3 Svarta (har jag för mig, det beror lite på exakt vilket av spelen det handlar om också).

Jag har för mig grundsettet de gör oftast kommer med ca 4+4+2 tärningar eller nått sånt, med motiveringen att "det räcker för de flesta slag" (vilket jag inte riktigt vet om jag håller med om, men det beror så klart på hur man spelar).

Det blir lite bökigt om man inte har tillräckligt med tärningar och man vill pressa slaget, eftersom man ju då behöver lägga undan tärningar inför omslaget, men i teorin kan man ju klara sig på 5-6 tärningar och föra anteckningar över resultaten tills man slagit klart.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,771
Det behövs nog minst åtta T6:or till de flesta År noll-spel, gärna i två till tre olika färger. Jag kan inte komma på några svenska rollspel som använder fler än två T10 eller T20.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
133
Location
Höganäs
Ah, det är ju ett konfetti av färger så det känns som jag behöver kompletteringshandla och gör några speciella MYZ-påsar. Tack för hjälpen
 
Top