Nekromanti Tärningsprefernser

MrG

Swashbuckler
På förkommen anledning appropå "mindre pretto"-tråden och t12-tråden i rollspelsmakarforumet, undrar jag vad er personliga preferns är på tärningsmängd, från en till whitewolf-mycket, eller föredrar ni kort eller tärningslöst?

Och vilka är favoriterna, är t12 den nya t6?

Själv står jag kluven mellan att jag är förtjust i känslan av massa t6or eller t10or, samtidigt som jag uppskattar renheten i den ensamma t20.
Senare år har jag framförallt flytit in på kombon av en god och en ond t6, även om t20 oftast får lifta med på konvent av nostalgiska skäl.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Den som har flest tärningar när han dör vinner.

Det blir roligare med mycket tärningar men inte alla tärningar gör sig i sällskap med andra likadana. T4:an, till exempel, är bäst ensam eftersom man då slipper oroa sig över att det ligger andra T4:or på golvet.

Två T10:or är ett vackert par. Fler än 4 T6:or är Yatzy.

Dewil

thark

Hero
Jag gillar verkligen inte "whitewolf-mycket", som du beskriver det. Däremot har jag på senare tid börjat inse att tärningspölar ger möjlighet till en del "fancy dice tricks"-effekter och faktiskt har någon slags existensberättigande (även om just t ex whitewolf-fallet eller mardrömmar som gamla Shadowrun inte faktiskt inte utnyttjar detta); jag gillar dem dock instinktivt fortfarande inte.

Så preferensen faller ändå mot ett högst begränsat antal tärningar som räknas samman rätt och slätt.

Och vilka är favoriterna, är t12 den nya t6?

Fudge-tärningen! :)

Arfert

Facit
har inga egentliga preferenser sådär... vet bara att jag vanligen INTE gillar system där man slår nävvis med T6:or samtidigt (som flyger åt alla håll) ...för att sen sitta och addera och eventuellt subtrahera.

Få tärningar per slag tack, men sen spelar det inte nån roll VILKA tärningar.

Gordeg

Hero
Re: Tärningspreferenser

Jag borde svara 2T10 eftersom jag valt den kombinationen i mitt hobbyprojekt, men eftersom det kanske aldrig blir klart lägger jag min röst på Earthdawns system med "steps" och tärningskombinationer.
Modifikationer görs (nästan) aldrig i form av addition/subtraktion på tärningsslaget. Istället betyder en positiv modifikation att man slår en bättre tärningskombination, en negativ modifikation betyder att man slår en sämre tärningskombination.

step 1____d4-2
step 2____d4-1
step 3____d4
step 4____d6
step 5____d8
step 6____d10
step 7____d12
step 8____2d6
step 9____d8+d6
step 10___d10-d6
step 11___d10+d8
step 12___2d10
step 13___d12+d10
step 14___d20+d4
step 15___d20+d6
osv.

Och alla tärningar är obegränsade.

Serenity RPG använder ett liknande system.

Gordeg

p.s.
Tusen minuspoäng till den första som näsvist påpekar att höjningen mellan step 7 och 8 bara är 0,5.
Man skulle kunna räkna på hur medelutfallet ändras pga de obegränsade tärningarna när man går från 1 till 2 tärningar, men det orkar inte jag.
d.s.

MrG

Swashbuckler
Vilka 2t10?

Just två t10or kan tolkas på flera sätt, som %tärning (eller t100) eller som just 2t10 (plus och minusvarianten).

För t10 föredrar jag t100versionen, även om jag tycker rätt bra om plus/minus för t6or

Johan K

Gammal & dryg
Jag föredrar nog faktsitk 1 av varje tärningar av dessa sorter: t20, t6 & t10.
Varför ??
Jo, därföra tt det känns på nått sätt mest vant att använda dessa.
Sedan så har jag inte nått emot de andra tärningarna eller friform.

Boboliwsy

Warrior
Jag har flera favoriter - ensam t20 och t100 är nog dom största. Vad jag däremot inte är så förtjust i är blandning av en massa olika tärningar, när man måste sitta och leta efter rätt tärningar för att slå fram en skada.

//Boboliwsy - visstfan, diska skulle jag ju göra.

Olle Linge

Snigel
Less is more

Ju färre, desto bättre är väl min filosofi. Tidigare gillade jag två tärnigar av valfri sort. T4:or vill jag dock aldrig någonsin ha att göra med, eftersom de är 1) sällsynta och 2) svåra att plocka upp från bordet. Andra exotiska tärnigar är förstås idiotiskt att behöva många av, typ T8 eller T12. Ska man ha fler än tre stycken av vilken sort som helst ska det heller inte vara fråga om att addera, utan då får resultatet räknas fram på något annat sätt, typ ta det högsta eller räkna antalet sexor eller något sådant.

Rising

Vila i frid
Re: Tärningspreferenser

Jag är kanske barnslig, men jag tycker absolut det är roligare att använda olika tärningar än att bara ta till modifikationer av olika storlek.

När olika vapen betyder att man slår olika tärningar för deras skada så tycker jag också att vapnen känns olika. Tärningarna har helt enkelt olika känsla i deras utseende och hur det känns att slå dem, och dessa känslor tycker jag fungerar bra ihop med vilken spelmässig känsla man kan få dem att betyda.

T6+2 och T10 är inte samma sak. De har samma medelvärde, men T10 ger mer avvikande och dynamiska resultat än den förstnämnda. Således fungerar T6+2 utmärkt för en klubba medan T10 fungerar för spjut och svärd. Och när man använder tärningarna så, då börjar till slut T6:an att kännas som en trubbig klubb-tärning, medan T10:an känns som en vass och spetsig tärning.

Äh, jag kan inte förklara det bättre än så, men tärningarna har olika känsla, helt enkelt. Coolast blir det när man spelar med tärningar som har olika färg och storlek och kommer från olika källor, för då kan varje spelare ta de tärningar han behöver och ha dem hos sig själv hela tiden; och då börjar snart färgerna att alltmer komma att representera den rollpersonen.

Tja, jag älskar olika tärningar, helt enkelt, de är lattjo.

T8:an och T10:an tycker jag är de snyggaste tärningarna (jag hade gärna velat ha fler assymetriska tärningar i stil med T10:an för exempelvis T14 och T16), men jag är inte så förtjust i att slå T100. Har aldrig varit det. Jag gillar också T6:or med andra siffror än 1-6 på dem. SpaceHulk hade vita och röda tärningar där de vita hade låga tal och de röda hade höga tal på sig. Vissa fiender sköt med tre vita tärningar och vissa slogs med en-två röda... De hade lite olika känsla. Coolt. Min farmor hade en T6 man skulle använda för att bestämma sig i stryktipset; som hade tre 1, två 2 och ett X. Den var rolig att använda när man var hemma hos henne och fick lite tid över för att göra spel.

Däremot är de ganska opraktiska, så jag kan uppskatta enklare tärningsmekanismer också. 3T6, 1T20 och 1T10 tycker jag är enkla och roliga att använda; samt att man alltid har någon nära till hands.

Jag hade en period då jag gillade enkla tärningsmekanismer, men nu så anser jag nästan alltid att man med fördel kan ta bort tärningarna helt och hållet ur sådana system och ersätta dem med andra grejer istället, såsom kort och lappar.

Illern

koppariller
Jag föredrar en enda tärning, tiosidig eller kanske tjugosidig. Tio till tjugo steg är ett lite lagom spann tycker jag. Vid rollspel i antiken kan väl t6:or få va' med vid hasardspel och någon gång ska jag göra en ''tvåsidig'' tärning...

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag är oldschool och gillar T6, T10 och T20. Jag tror att folk vurmar för skumma tärningar som T12 utifrån någon slags omotiverad weirdness-fascination.

Men det är även lite charmigt med system som använder hela kontinuumet av tärningar mellan T4 och T12, som typ Deadlands.

/Dnalor

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag gillar T10 och T20, och har i flera av mina system använt T20 som den enda tärningen, vilken sedan kunnat delas upp i T10 och T5. Annars gillar jag också 2T10, liksom alla andra system där två tärningar slås och läggs ihop. Tärningspölar kan användas för roliga trick, men innebär mer jobb än det är värt.

Pom

Swashbuckler
Om jag måste välja en tärning att ta med till en öde ö blir det T12. Inte bara för att den är allmänt cool, utan för att den kan simulera så väldigt många andra tärningar:
T2
T3
T4
T6
Dessutom får man 11 och 12 så pass sällan att man i praktiken kan använda den som en T10. Att slå om var sjätte gång kan jag stå ut med. T20 kan man under samma förutsättningar simulera, men då får man först slå ett högt-lågt-slag och sedan det förhoppningsfulla T10-slaget.

(Ja, T1 och T0 kan den förstås simulera också.)

Feliath

Swashbuckler
Tärningspreferenser

T30 är den allra ballaste tärningen, och därefter kommer T12 som är den ballaste platoniska soliden, vilekt den är för att Pythagoréerna hemlighöll den helt bisarrt hårt, och för att den är uppbyggd av mest poly polygoner. Men jag blev helt hypnotiserad av en ball fraktal blomkål på snabbköpet igår, så jag har nog en ovanlig fascination för geometriskt kuferi.

Spelmässigt är det hugget som stucket tärningsmässigt bara systemet i sig är välbetänkt. Så länge tärningen/-arna och deras spann är någotsånär integrerade i mekaniken funkar det mesta.

/Feliath — vänta nu, deltog jag i en Navelludd-tråd igen?!? >_<;;

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tärningar ska vara få, dolda, och lätta att räkna samman. Aldrig fler än två tärningar i samma slag, och ett slag får gärna avgöra fler än en "handling" (ex: två tärningar duger utmärkt till att avgöra både anfallsslag och försvarsslag, om man ska se till traditionellt stridssystem). Jag ser ogärna tärningskombinationer där summan blir större än 12, eftersom tal under 12 är såpass enkla att vem som helst kan räkna samman dem.

När jag spelleder är tärningarna SL's jobb. Att helt dölja "spelmotorn" för spelarna är också SL's jobb. Distraktioner som systemtermer, tärningsresultat och tabeller ska egentligen inte alls förekomma vid ett spelbord, men kan accepteras om de krävs för att SL känner att han ska kunna göra sitt jobb.

Egentligen slår jag sällan tärningar. Jag använder en slumpgenerator för att på förhand ta fram ett stort antal tärningsutfall, där jag kryssar för ett utfall i taget i en bestämd ordning. Ger exakt samma statistiska effekt, och jag slipper rassel och ofta i någon mån räknande.

Jag vill samberätta, inte spela ett spel.

Det säger sig självt att alla idéer om att använda flera olika sorters tärningar i samma system hystats ut genom fönstret för länge sedan.

Hjalle

Swashbuckler
T6 och T10. T6:orna är snyggast, T10:orna är mustigast att slå. Vidare förklaring är överflödig eftersom jag inte kan framkasta någon, men jag kan passa på att säga att jag ogillar T4:an, T12:an och T20:an. Den första är ful, vass, hamnar inte med resultatet uppåt och har fyra saker att välja emellan (nå, ju fler dess bättre är inte gångbart, men jag vill ha lite att välja på), T20:an ger mig dåliga vibbar och T12:an... Jag tycks inte dela forumets entusiasm över denna tärning. Kanske är det för att jag är waldorfbarn. Jag har fanimej vikt sånna i papper, så jag har lärt mig att hata dodekaedrar.

-Hjalle, säd.