Re: Tärningspreferenser
Jag är kanske barnslig, men jag tycker absolut det är roligare att använda olika tärningar än att bara ta till modifikationer av olika storlek.
När olika vapen betyder att man slår olika tärningar för deras skada så tycker jag också att vapnen känns olika. Tärningarna har helt enkelt olika känsla i deras utseende och hur det känns att slå dem, och dessa känslor tycker jag fungerar bra ihop med vilken spelmässig känsla man kan få dem att betyda.
T6+2 och T10 är inte samma sak. De har samma medelvärde, men T10 ger mer avvikande och dynamiska resultat än den förstnämnda. Således fungerar T6+2 utmärkt för en klubba medan T10 fungerar för spjut och svärd. Och när man använder tärningarna så, då börjar till slut T6:an att kännas som en trubbig klubb-tärning, medan T10:an känns som en vass och spetsig tärning.
Äh, jag kan inte förklara det bättre än så, men tärningarna har olika känsla, helt enkelt. Coolast blir det när man spelar med tärningar som har olika färg och storlek och kommer från olika källor, för då kan varje spelare ta de tärningar han behöver och ha dem hos sig själv hela tiden; och då börjar snart färgerna att alltmer komma att representera den rollpersonen.
Tja, jag älskar olika tärningar, helt enkelt, de är lattjo.
T8:an och T10:an tycker jag är de snyggaste tärningarna (jag hade gärna velat ha fler assymetriska tärningar i stil med T10:an för exempelvis T14 och T16), men jag är inte så förtjust i att slå T100. Har aldrig varit det. Jag gillar också T6:or med andra siffror än 1-6 på dem. SpaceHulk hade vita och röda tärningar där de vita hade låga tal och de röda hade höga tal på sig. Vissa fiender sköt med tre vita tärningar och vissa slogs med en-två röda... De hade lite olika känsla. Coolt. Min farmor hade en T6 man skulle använda för att bestämma sig i stryktipset; som hade tre 1, två 2 och ett X. Den var rolig att använda när man var hemma hos henne och fick lite tid över för att göra spel.
Däremot är de ganska opraktiska, så jag kan uppskatta enklare tärningsmekanismer också. 3T6, 1T20 och 1T10 tycker jag är enkla och roliga att använda; samt att man alltid har någon nära till hands.
Jag hade en period då jag gillade enkla tärningsmekanismer, men nu så anser jag nästan alltid att man med fördel kan ta bort tärningarna helt och hållet ur sådana system och ersätta dem med andra grejer istället, såsom kort och lappar.