Nekromanti Tärningsslag vid försvar

Bravo Man

Veteran
Jag och mina rollspels-kompisar har en fråga till den som vet.
Detta är läget!!!
Jag som anfallare har bestämt mig för att hugga en gång med mitt svärd och försvararen bara tänker blockera med sin sköld.
Fråga 1
Jag slår ett slag för att se om jag träffar men missar slaget skall försvararen då slå för sitt försvar och på så sätt riskera att fumla?
Fråga 2
Om jag träffar och försvararen lyckats med sitt försvar skall jag då slå skada för att se om skölden tar skada och i såfall kanske sänka dess BRYT?

Vi har rent allmänt svårt att tyda delar stridsreglerna men vi vill spela med så realistiska regler som möjligt (det är väl därför vi spelar EON) och därigenom de flesta av de frivilliga reglerna!

Jan Arenö

Warrior
Re: Fråga 1

<I>Fråga 1
Jag slår ett slag för att se om jag träffar men missar slaget skall försvararen då slå för sitt försvar och på så sätt riskera att fumla?</I>

Det här undrade vi också ett tag... Har för mig att man gör så i Drakar... men så är det intte i Eon. Där står det att t.o.m. att man INTE FÅR parera ett misslyckat slag, vi tyckte det var lite konstigt att man inte fick har jag för mig, inte för att man har så stor användning för det... hehe..
Men svaret är nej iaf enligt mitt minne

[--- Jan Arenö ---]

RavenLord

Veteran
Fråga 2

yepp, slå skadan mot skölden

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -

Mederian

Warrior

Det här har jag också funderat över. Jag har inte riktigt klart för mig vad som händer om slaget misslyckas.
Slår man hugget ändå och helt enkelt missar? Eller blir man bara helt stum som om inget hänt?

Om alternativ ett gäller vet ju inte försvararen om att motståndaren missar och kommer därför rent naturligt att parera i alla fall. Eller?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Sabelkatten

Swordsman
Re: Fråga 2

Är det bara jag, eller är det fler som tycker att lätta vapen (mindre än 10 poäng) går av väldigt lätt? Om du parerar en knytnäve med en kniv är det ju inte en försumbar risk att kniven går av!

/Sabelkatten

WolmerX

Warrior

Hur blir det då?
Räknas blokeringen man inte gjorde som en handling?
Vissa av "mina" spelare brukar dra fördel av det när de möter fler som hugger på en.