Nekromanti Tärningsspel? Nej, Tidningsspel!

Storuggla

Champion
Okej, jag har en underlig idé om ett system jag funderat på som jag vill skicka upp en testballong om här.

Steg ett: Tag en dagstidning. Aftonbladet går väl okej antar jag, men Dagens Nyheter eller någon annan stor tidning (till storleken, upplagan struntar jag i) och en sax.
Steg två: Klipp ut rubrikerna.
Steg tre: Klipp ut orden ur rubrikerna. Sortera nu ort alla trista ord, såsom de flesta namnen och ortsnamn.
Steg fyra: Lägg alla papplapparna i din hatt som du ställer på bordet. Har du ingen hatt? Dagens ungdom, ta en burk då. Eller hink, eller vad som helst. Eller köp hatt.

Klart för spel!

...

Vadå, vill ni veta vad de är till för? Okej, om man ska göra något, säg dyrka upp ett lås, så sätter spelledaren en svårighetsgrad mellan 5 och 20. Eller 5 och 25, eller vad fan som helst. Sen drar spelaren fyra eller fem pappbitar ur hatten, tar bort hårstråna och ska sedan skapa en mening av de ord han fiskade upp. Meningen ska beskriva hans handling. För varje ord han använder i en vettig mening (SL bestämmer där) får han 5 poäng. Med andra ord, tre lyckade ord ger honom 15 och han spöar alla svårighetsgrader som är 15 eller under.

Exempel med hjälp av dagens Svenska Dagbladet:
Fet-Örjan vill smyga sig förbi en vakt för att kunna komma in på svinrike Mellanders gods och stjäla hans juveler. Spelledaren tycker att vakten är jefligt alert (vilket bevisar att SL aldrig arbetat inom bevakningsbranchen) och sätter en svårighetsgrad på 15.
Fet-Örjans spelare drar fem ord ur hatten och fiskar upp "ständiga", "tänts", "försvinner", "albaner" och "hem". Han suckar lite och trummar med fingrarna på bordet tills Sl börjar titta barskt på honom.
Han harklar sig och säger högt "Hoppet tänds i mitt inre när vakten, denne ständiga nemesis, tittar åt sidan och jag snabbt försvinner över gräsmattan in i skydd, likt en... öh, massa albaner som vill hem."
Spelledaren godkänner ständiga, tänts och försvinner vilket ger ett resultat av 15. Fet-Örjan klarar sig därför.

Några tankar än så länge?

Storuggla, saxa inte i sportsidorna innan pappa hunnit läsa bara

Johan K

Gammal & dryg
Huh ?!?!? Frän idé..

Om inte annat så är den här idén en av de litemer udda roliga idéer jag har läst faktsit... Skulle nog aldrig komma på en sdåan grej faktsikt...
Men varför inte, det kan bli hur skoj meningar som hellst ju !!

sockerpappan

Veteran
Re: Tärningsspel? Nej, Alfapet!

tja, kan fungera om man kan leva med att själva utmaningsmomentet hamnar hos spelaren och inte hos karaktären. Utmaningen blir ju att prestera meningar för spelaren vilket egentligen inte simulerar något alls i själva rollspelet. Men annars kan det nog fungera.

Storuggla

Champion

" tja, kan fungera om man kan leva med att själva utmaningsmomentet hamnar hos spelaren och inte hos karaktären. Utmaningen blir ju att prestera meningar för spelaren vilket egentligen inte simulerar något alls i själva rollspelet."

Det har du rätt i. Det hade jag inte tänkt på.

Storuggla, avvecklar

Dimfrost

Special Circumstances

Men det kan ju bli kul ändå, som ett sorts litet sällskapsrollspel där rollgestaltandet inte är det centrala. Jag tycker det var en mysig idé, i alla fall. Allt som kan associeras till Once Upon A Time är bra. :gremlaugh:

/Dimfrost